Zelfbouw
Het zendertje van Otto
Minder
Meer
18 jul 2014 19:20 #44988
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Ik wou hier zelf ook al een opmerking over maken, maar dat hebben Henk en Tjerk al voor me gedaan:
Ik blijf voor de laatste keer toch even eigenwijs: In 2004 kocht ik een Rebox ontvanger voor Digitenne. Deze heeft eerst twee jaar dienst gedaan thuis en werd vervangen eerst door een Samsung Duo tuner en later door een Topfield harddisk ontvanger, die nog steeds dienst doet, vanaf ongeveer 2008. In de slaapkamer heeft vanaf 2006 tot 2012 de Samsung enkelband tuner dienst gedaan, hetzelfde type dat de brand in het museum zou hebben veroorzaakt. Omdat ik over ging op KPN was deze ontvanger niet meer nodig.
De Rebox ontvanger is in 2006 naar mijn werk verhuisd en heeft daar tot september 2013 dienst gedaan.
Geen enkele van deze ontvangers heeft ooit een enkele storing gehad. De dualband tuner is gesneuveld door een fout in een versterker.
Ik heb twee keer een Samsung gerepareerd waar een elco'tje van stuk was, een bekend probleem. Zoek maar eens op Marktplaats naar Digitenne reparatie.
Maar nu: Een apparaat wordt afgedankt of nooit gebruikt en komt bij de kringloop terecht. Het apparaat wordt ingeschakeld en dan krijg je dezelfde ellende als met onze oude radio's: De elco's zijn (gedeeltelijk) gedeformeerd en lopen warm tot het uit de hand loopt. En door het grote vermogen dat kan ontstaan vliegt de boel in de hens.
En hoe vaak ik niet gezien heb dat er bijv. een krant op wordt gelegd........
Maar zullen we na deze ontsporing maar eens naar mijn eigen onderwerp teruggaan? Het ging over het zendertje van Otto, weten jullie nog? En ik heb geen zin om met grote blokbatterijen, accu's e.d. te slepen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen met dit zendertje. Niet naar de hoedanigheden van de gebruikte randapparatuur.
Groeten,
Peter
Ik blijf voor de laatste keer toch even eigenwijs: In 2004 kocht ik een Rebox ontvanger voor Digitenne. Deze heeft eerst twee jaar dienst gedaan thuis en werd vervangen eerst door een Samsung Duo tuner en later door een Topfield harddisk ontvanger, die nog steeds dienst doet, vanaf ongeveer 2008. In de slaapkamer heeft vanaf 2006 tot 2012 de Samsung enkelband tuner dienst gedaan, hetzelfde type dat de brand in het museum zou hebben veroorzaakt. Omdat ik over ging op KPN was deze ontvanger niet meer nodig.
De Rebox ontvanger is in 2006 naar mijn werk verhuisd en heeft daar tot september 2013 dienst gedaan.
Geen enkele van deze ontvangers heeft ooit een enkele storing gehad. De dualband tuner is gesneuveld door een fout in een versterker.
Ik heb twee keer een Samsung gerepareerd waar een elco'tje van stuk was, een bekend probleem. Zoek maar eens op Marktplaats naar Digitenne reparatie.
Maar nu: Een apparaat wordt afgedankt of nooit gebruikt en komt bij de kringloop terecht. Het apparaat wordt ingeschakeld en dan krijg je dezelfde ellende als met onze oude radio's: De elco's zijn (gedeeltelijk) gedeformeerd en lopen warm tot het uit de hand loopt. En door het grote vermogen dat kan ontstaan vliegt de boel in de hens.
En hoe vaak ik niet gezien heb dat er bijv. een krant op wordt gelegd........
Maar zullen we na deze ontsporing maar eens naar mijn eigen onderwerp teruggaan? Het ging over het zendertje van Otto, weten jullie nog? En ik heb geen zin om met grote blokbatterijen, accu's e.d. te slepen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen met dit zendertje. Niet naar de hoedanigheden van de gebruikte randapparatuur.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 jul 2014 19:04 #44987
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Het zendertje van Otto
Het ging ook om de voedingen en sommige gebruiken de schakelende voedingen
Dus dan wordt er gediscussieerd en dat moet mogelijk zijn
Dus dan wordt er gediscussieerd en dat moet mogelijk zijn
René Daemen
18 jul 2014 18:12 - 18 jul 2014 18:13 #44982
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Het zendertje van Otto
Ging het hier niet over een zendertje in plaats van schakelende voedingen? Ik bedoel, breek me de bek niet open over switch mode power supplies maar dit topic gaat er niet over. OK, eventjes dan: SMPS'en gaan vrijwel altijd stuk omdat cheapo elco's worden gebruikt (Samsung: CrapXon euh... CAPXON is berucht).
Otto's zendertje gaat ook brommen als een lineaire voeding met een brugcel zonder ontkoppel-C's wordt gebruikt. Die diodes schakelen namelijk hard.
Edit: Henk, je was me voor...
Otto's zendertje gaat ook brommen als een lineaire voeding met een brugcel zonder ontkoppel-C's wordt gebruikt. Die diodes schakelen namelijk hard.
Edit: Henk, je was me voor...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 18 jul 2014 18:13 door PE9ZZ.
18 jul 2014 18:11 #44981
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Het zendertje van Otto
Even voor alle duidelijkheid. De topicstarter heeft een zendertje gebouwd en deelt zijn bevindingen.
We zijn nu al enige berichten lang volledig offtopic aan het discussieren.
Dus graag een eigen ,nieuw, onderwerp beginnen als er iets te vertellen is.
Admin
We zijn nu al enige berichten lang volledig offtopic aan het discussieren.
Dus graag een eigen ,nieuw, onderwerp beginnen als er iets te vertellen is.
Admin
Henk van 't Kruis
18 jul 2014 17:22 #44980
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Het zendertje van Otto
Ton
De K9 is degelijk opgebouwd ook de voeding maar geen miniscule spoeltjes
Heb hem ook in handen gehad als wat mis is gaat de voeding Hikken
Of schakelde uit
Maar de moderne schakelende voedingen is het beroerd gesteld
Elko's met te lage werkspanning is vragen om rottigheid
Na 1 jaar defect daarom zijn die Samsung digitenne kastjes al na1a2jaar defect
Vandaar dat men op topfield is overgestapt of rebox
De apparaten bij de kringloop zijn ook vaak uit nalatenschappen en soms nog nieuw
Neem mar watson seg daewoo proline stuk voor stuk Aziatische rommel
Men koopt dat om dat men niet een dubbeltje meer uitgeeft voor een duurder merk
Maar zo'n brandgevaarlijk spul koopt
Ik weet van een oude tv monteur alles wat warm of heet word gaat sneller stuk
De Panasonic tv die we hadden had een voedings trafo tv werd niet heet en deed 20 jaar zonder mankementen zijn werk
1982/2004 en is spelend weggegaan .
Ik heb al een aantal dvd spelers video's en zelfs tv's in de brand zien vliegen niet de netschakelaar maar de voeding
Ik zet alleen Philips Panasonic Sony JVC in de winkel de rest voer ik af.
Het moet tegenwoordig niks kosten maar veiligheid is ver te zoeken.
Als men daar op zou letten zou er ook minder woning branden zijn
Grt René
De K9 is degelijk opgebouwd ook de voeding maar geen miniscule spoeltjes
Heb hem ook in handen gehad als wat mis is gaat de voeding Hikken
Of schakelde uit
Maar de moderne schakelende voedingen is het beroerd gesteld
Elko's met te lage werkspanning is vragen om rottigheid
Na 1 jaar defect daarom zijn die Samsung digitenne kastjes al na1a2jaar defect
Vandaar dat men op topfield is overgestapt of rebox
De apparaten bij de kringloop zijn ook vaak uit nalatenschappen en soms nog nieuw
Neem mar watson seg daewoo proline stuk voor stuk Aziatische rommel
Men koopt dat om dat men niet een dubbeltje meer uitgeeft voor een duurder merk
Maar zo'n brandgevaarlijk spul koopt
Ik weet van een oude tv monteur alles wat warm of heet word gaat sneller stuk
De Panasonic tv die we hadden had een voedings trafo tv werd niet heet en deed 20 jaar zonder mankementen zijn werk
1982/2004 en is spelend weggegaan .
Ik heb al een aantal dvd spelers video's en zelfs tv's in de brand zien vliegen niet de netschakelaar maar de voeding
Ik zet alleen Philips Panasonic Sony JVC in de winkel de rest voer ik af.
Het moet tegenwoordig niks kosten maar veiligheid is ver te zoeken.
Als men daar op zou letten zou er ook minder woning branden zijn
Grt René
René Daemen
18 jul 2014 12:09 #44974
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Het zendertje van Otto
Zo af en toe denk ik ook wel eens dat er niet naar elkaar geluisterd wordt, zodat een antwoord of een vraag een andere wending krijgt. Maar als het gaat lijken op het plaatje hieronder dan kun je maar beter niet meer reageren. Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.