Skip to main content
Zelfbouw

Het zendertje van Otto

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
11 jul 2014 09:52 - 11 jul 2014 09:53 #44821 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Het zendertje van Otto
Hans, Mooie oplossing.

Peter, Ik denk dat ik de La Pico ook eens uit ga proberen.
Laatst bewerkt 11 jul 2014 09:53 door hkruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jul 2014 08:28 - 11 jul 2014 08:31 #44819 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Het zendertje van Otto
Beste Peter,

Zie hier mijn zendertje van Otto. Ook ik heb gezocht naar een brom- en storingvrije netvoeding. Een 9-volt batterij gaf inderdaad een slecht resultaat en ben ik door uit te proberen uiteindelijk op de 12-volt voedingsadapter van mijn externe harddisk uitgekomen. En omdat ik de externe schijf en de PLL zender toch nooit gelijktijdig gebruik is dat geen enkel probleem.

Het zendertje heb ik in een sigarenkistje ingebouwd en valt niet op in de woonkamer:

In de grijze krimpkous zitten de twee weerstandjes die het stereo signaal samenvoegen tot monosignaal.
Ook ik ben inmiddels erg tevreden over het resultaat en de gebruikte 12-volt voeding doet beslist niet onder voor een 12-volt scooter accu. Andere netvoedingen gaven wel een hinderlijke brom.

Door de instelbare antenne-aanpassing en de modulatie instellling kan een erg goed resultaat worden verkregen.
Een lichte ruis (ritselgeluid) kon worden verholpen na een goed advies van Otto, de ontwerper van het zendertje) door het plaatsen van een extra weerstand van 2,2 M.

M.vr.gr. Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 jul 2014 08:31 door Johannes.

Meer
10 jul 2014 21:41 #44814 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Beste Henk,

Met enkele meters draad als antenne aan het zendertje is de ontvangst prima. Wel moet ik bij de SA5029 overgaan op buitenantenne voor goede ontvangst. Zal bij andere radio's met omschakelbare antenne ook wel zo zijn. Ik heb nog niet geprobeerd wat het resultaat is als ik in de radio ook een stuk draad prik.
De antennekring heb ik ook aangebracht op het printje en kun je keurig afstemmen op je antenne.
Misschien lukt het wel om een raamantenne aan te sluiten.
Geluid klinkt ook bijzonder goed. Doordat de bandbreedte niet begrensd wordt, kun je een aanwezige bandbreedte regeling goed benutten.

Ik ben tot nu toe best tevreden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
10 jul 2014 20:58 #44813 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Het zendertje van Otto
:thumbsup: Hoe zijn de resultaten van het ontvangen sigaal op je radio.

Henk

Meer
10 jul 2014 20:33 #44812 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Ik vraag me echt af wat portable voor zin heeft. Om onderweg je MG portable te kunnen gebruiken? Totaal geen zin. Is alleen maar ballast: Zender mee, batterijen of accu's en dan ook nog een MP3 speler of zoiets. Is dan een Blue Tooth luidspreker niet een stuk makkelijker?
Het ding is bedoeld voor thuis om bij je oude radio's te gebruiken en daar heb ik een oplossing voor bedacht.
Portable zou nuttig kunnen zijn bij een demo, maar waar je dat doet is meestal ook wel 220 V. aanwezig.
En als je dan een keer echt op batterijen wilt werken, neem dan twee houders waar vier penlites in gaan en zet die in serie.
Het ding trekt bijna niets dus batterijen gaan lang mee. Accu's zijn net altijd leeg als je ze nodig hebt en om ze te laden heb je weer netspanning nodig.
Sorry dit is echt een flut oplossing. En de mensen die het ding bouwen en portable willen gebruiken kunnen zelf ook best wel wat bedenken.

Het ging mij om te ervaringen met dit zendertje te delen, niet wat de mogelijkheden zijn om het te gebruiken.

Het gebruik van een 27 Mc voeding is natuurlijk prima en meestal ook bestand tegen H.F. Echter nogal overbemeten.
Ik denk dat een goede oplossing is een simpele ongestabiliseerde netadapter met trafo te nemen, die op de hoogste spanning te zetten en op een klein printje een stabilisatie schakeling met bijv. een 7812 of LM317 te fabrieken dat je achter de adapter schakelt. Eventueel smoorspoeltjes in de toevoerdraden plaatsen.
Dus hobbyisten, leef je uit!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
10 jul 2014 19:17 #44811 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Het zendertje van Otto
Mocht men geen analoge voeding bezitten
En je wilt de zender transportabel gebruiken kun je twee 6 volt batterijblokken gebruiken
Die bij de caravan gebruikt werden voor de waterpomp of een accu van een scooter 12 volt
Dan helemaal brom vrij en kun je gewoon opladen
Volgens mij kun je ook een voeding van een 27 Mc bakje gebruiken
Als de accu en batterij minder spanning krijgt gaat het zendertje. Verlopen bij accu wordt het dan tijd om op te laden
Grt
René

René Daemen

Gemaakt door Kunena