Reparatie en Restauratie tip's
Philips 17TX291A Repareren
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
31 jul 2022 11:43 #95263
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Philips 17TX291A Repareren
Zo doe ik het ook.
Terug de boeken pakken, een beetje in de tuin werken en na een paar dagen/ weken, terug met frisse moed aan de slag.
Soms kijk je zomaar over iets, al of niet banaal, over.
Succes!
François
Terug de boeken pakken, een beetje in de tuin werken en na een paar dagen/ weken, terug met frisse moed aan de slag.
Soms kijk je zomaar over iets, al of niet banaal, over.
Succes!
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 jul 2022 06:42 - 31 jul 2022 06:44 #95262
door PE9ZZ
Wat ik vaak doe in gevallen waar ik vastzit is het ding in de hoek smijten en dan een poos later weer mee aan de gang gaan. Ik heb zelf zat genoeg projecten die op inspiratie wachten...
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 17TX291A Repareren
Zou niet weten waarom niet. Niet op eigen kracht, dat is waar, maar kijk eens hoever je nu al bent gekomen! Om met een ander toestel helemaal opnieuw te beginnen lost niks op en levert ook geen nieuw inzicht. Het enige wat je kan hopen is dat de fout die jouw toestel nu erbij heeft gekregen hopelijk bij dat nieuwe toestel wegblijft. Dat zou zomaar kunnen maar daar komt ongetwijfeld een ander probleem voor in de plaats wat ook weer opgelost zal moeten worden. Dit is technologie van zeven decennia oud!Maar ben je er echt van overtuigd dat deze TV door een leek weer te herstellen valt??
Want dan ben ik wel bereid om met dit toestelletje door te knutselen hoor
Wat ik vaak doe in gevallen waar ik vastzit is het ding in de hoek smijten en dan een poos later weer mee aan de gang gaan. Ik heb zelf zat genoeg projecten die op inspiratie wachten...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 31 jul 2022 06:44 door PE9ZZ.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 jul 2022 19:54 - 30 jul 2022 19:55 #95261
door leemhuis01
Het feit blijft echter wel dat ik nog niet zoveel kennis heb over de buizentechniek.
Laat staan over buizen TV's
Met radio's het ook niet altijd gelukt, vooral de eersten niet.
Het is niet zo dat ik deze direct naar de stort ga brengen.
Maar misschien is het wel verstandig om te proberen of het geluk bij een ander toestel beter is.
En deze eerst eens aan de kant te zetten.
Zoals ik al aangaf is mijn kennis gewoon nog niet zo groot.
En als forumleden die al veel langer bezig zijn in dit segment van de hobby,
mij het advies geven om het geluk met een ander toestel te proberen, volg ik dat graag op.
Maar ben je er echt van overtuigd dat deze TV door een leek weer te herstellen valt??
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 17TX291A Repareren
Ik snap dat je er zo over denkt.PE9ZZ post schreef : Geef je nu al op?!?!?
Het feit blijft echter wel dat ik nog niet zoveel kennis heb over de buizentechniek.
Laat staan over buizen TV's
Met radio's het ook niet altijd gelukt, vooral de eersten niet.
Het is niet zo dat ik deze direct naar de stort ga brengen.
Maar misschien is het wel verstandig om te proberen of het geluk bij een ander toestel beter is.
En deze eerst eens aan de kant te zetten.
Zoals ik al aangaf is mijn kennis gewoon nog niet zo groot.
En als forumleden die al veel langer bezig zijn in dit segment van de hobby,
mij het advies geven om het geluk met een ander toestel te proberen, volg ik dat graag op.
Maar ben je er echt van overtuigd dat deze TV door een leek weer te herstellen valt??
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 30 jul 2022 19:55 door leemhuis01.
29 jul 2022 15:11 #95251
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 17TX291A Repareren
Geef je nu al op?!?!?En als ik dan een ander toestel zou willen kopen.
Moet ik dan weer een van dit type??
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
29 jul 2022 13:07 #95250
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 17TX291A Repareren
@Nico,
Er zijn best wel wat hobbygenoten te vinden in Drenthe, vraag maar eens op Nfor.
Een leuk beginnerstoestel zou een 17TX123 of 144 zijn ,ruim opgezet en rechtuit schema
foto :Marcel's tv museum
Er zijn best wel wat hobbygenoten te vinden in Drenthe, vraag maar eens op Nfor.
Een leuk beginnerstoestel zou een 17TX123 of 144 zijn ,ruim opgezet en rechtuit schema
foto :Marcel's tv museum
Cees- pa1dba
29 jul 2022 12:27 #95249
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 17TX291A Repareren
Een toestel kan ook on herstelbaar zijn
Dat problemen had misschien bij vorige eigenaar door een zgn handig neefje
Naar de vaantjes is geholpen.
Dan kom je toch op het punt van niet meer te redden is
Ik heb 3 inhanden gehad van dit type en met een paar handelingen draaide het weer. Booster C vervangen net condensator en als al niet vervangen is de condensator bij de pl 36 gloeicicuit anders vreet ie PL36
Het opstarten met de deflectie plug los met gloeilamp op de variac
Zo komen de voedings elko weer op gang daarna gloeilamp weg en opnieuw opstarten tot ruis komt.
Daarna voeding uit deflectie plug er in en rustig opstarten hoeft niet lang
Dan komt het beeld..
Daarom denk ik dat je aan zelfde toestel zoekt of een 17tx250 bijna het zelfde
1 weerstand minder op de hoogspanningskooi en een py81 ipv 88
Ik had de aristona versie van de 250 staan met een lijntrafo die op de oude manier was ingegoten met soort teer die ging sproeien ozon lucht
Heb hiervoor een 17tx 291 met een lelijke kast even in orde gemaakt booster c vervangen net condensator door geknipt en een uur laten draaien
Daar na de hap overgezet lijntrafo inc voet dy 87 met de kabel eraan netje s opgerold langs de kooi in de houder die aristona speelt nu prima..
Voordeel is van een ander toestel dat je de oude buizen hebt beeldbuis enz
En dan opnieuw beginnen .
Met radio’s komt ook voor dat het te ver heen is dat geen eer meer is aan te behalen. En dan zul je een besluit nemen. Sommige onderdelen zijn herbruikbaar.
Wat je een beurzen ziet knoppen en dergelijke komen ook van hopeloze gevallen af. Je heb van dit toestel al iets kunnen leren alleen niet met resultaat
Heb even een beeld weergegeven beeldbuis goed . Die kun je in een ander toestel gebruiken waar de fles op van is zelfde type buis
Kijk voor een nieuw project.
Succes
Dat problemen had misschien bij vorige eigenaar door een zgn handig neefje
Naar de vaantjes is geholpen.
Dan kom je toch op het punt van niet meer te redden is
Ik heb 3 inhanden gehad van dit type en met een paar handelingen draaide het weer. Booster C vervangen net condensator en als al niet vervangen is de condensator bij de pl 36 gloeicicuit anders vreet ie PL36
Het opstarten met de deflectie plug los met gloeilamp op de variac
Zo komen de voedings elko weer op gang daarna gloeilamp weg en opnieuw opstarten tot ruis komt.
Daarna voeding uit deflectie plug er in en rustig opstarten hoeft niet lang
Dan komt het beeld..
Daarom denk ik dat je aan zelfde toestel zoekt of een 17tx250 bijna het zelfde
1 weerstand minder op de hoogspanningskooi en een py81 ipv 88
Ik had de aristona versie van de 250 staan met een lijntrafo die op de oude manier was ingegoten met soort teer die ging sproeien ozon lucht
Heb hiervoor een 17tx 291 met een lelijke kast even in orde gemaakt booster c vervangen net condensator door geknipt en een uur laten draaien
Daar na de hap overgezet lijntrafo inc voet dy 87 met de kabel eraan netje s opgerold langs de kooi in de houder die aristona speelt nu prima..
Voordeel is van een ander toestel dat je de oude buizen hebt beeldbuis enz
En dan opnieuw beginnen .
Met radio’s komt ook voor dat het te ver heen is dat geen eer meer is aan te behalen. En dan zul je een besluit nemen. Sommige onderdelen zijn herbruikbaar.
Wat je een beurzen ziet knoppen en dergelijke komen ook van hopeloze gevallen af. Je heb van dit toestel al iets kunnen leren alleen niet met resultaat
Heb even een beeld weergegeven beeldbuis goed . Die kun je in een ander toestel gebruiken waar de fles op van is zelfde type buis
Kijk voor een nieuw project.
Succes
René Daemen