Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Herstel van een Aristona SA8013A

Meer
02 jul 2021 21:11 #91215 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Dat is niet zo moeilijk. Op het element staat L-, R-, L+ en R+.
L- en R- verbind je onderling door en verbind je met de rechter buitenste aansluiting,
L+ en R+ verbind je onderling door en verbind je met de linker buitenste aansluiting.
De middelste aansluiting gebruik je in dit geval niet.

Denk er om dat je niet aan het element mag solderen. Als het goed is zitten er aansluitbusjes bij die je op het element kunt schuiven.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jul 2021 21:01 #91214 door ehlen000
Beantwoord door ehlen000 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Oké, heb alleen een brom op het linkercontact. Rechts doet helemaal niks. Is dus mono geschakeld. Nu rustig wachten op het nieuwe element. Hoop dat er een tekeningetje bij zit hoe ik die mono moet schakelen☺️

Meer
02 jul 2021 12:29 #91211 door ehlen000
thanks wederom voor jullie adviezen. 

De Pfanstiehl P132D is besteld inclusief aansluit stekkertjes. Vind het denk ik wel mooi als ik die in de oude kop ingebouwd krijg.

Jullie uitleg rondom de bedrading begrijp ik nog niet helemaal, maar daar ga ik me eerst eens rustig zelf in verdiepen :-)

Groetjes,
Andrew

Meer
02 jul 2021 11:32 #91209 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Het probleem met dit type pickuparm met 3-polige aansluiting voor het element is dat mono- en stereo-elementen niet zonder meer uitwisselbaar zijn. Deze draaitafels waren bedoeld voor mono-elementen zoals de AG3010/3016. Stereo kwam een paar jaar later. Er wordt inderdaad 1 kanaal weergegeven als je een stereo-kop gebruikt. Plaats je nu de beugel (geen kortsluit- maar doorverbindings-beugel) dan sluit je signaalweg kort en hoor je niets meer. Je zal in dit geval een wijziging moeten aanbrengen op het aansluitplaatje onder de draaitafel: rood en zwart doorverbinden; dit wordt de signaalader en de afscherming wordt je retourader.

Groet, Jan

Meer
02 jul 2021 11:22 #91208 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Kijk even onder de arm welke draden er aan elkaar zitten. Zat er van oorsprong een mono element op, dan is één van de twee buitenste aansluitingen (zwarte draad van het armkabeltje) van de arm doorverbonden met de afscherming. Als je in dat geval de buitenste aansluitingen met elkaar verbindt heb je geen geluid meer.
Hoort er een stereo element op (wat wel niet zo zal zijn) dan zijn de buitenste twee aansluitingen (rode en zwarte draad) met elkaar verbonden.
Ook dan heeft het geen zin de buitenste aansluitingen met elkaar te verbinden.
De weerstand van 470 kOhm zit onder de arm, aan de strip waar ook het armkabeltje aan zit.

Je kunt e.e.a. ook controleren met een ommeter.
Of je zet de radio aan op de grammofoon stand en controleert welke aansluitingen op de arm een brom geven als je die aanraakt. Bij mono bromt maar één van de buitenste aansluitingen, bij stereo allebei.

Ik zou aan die AG3301 niet al te veel tijd besteden, het kan best dat die het even redelijk gedaan heeft, maar daarna nog slechter is geworden.
Een geschikt element is Pfanstiehl P132D van Jukebox Revival, die kun je dan desnoods mono schakelen als de arm mono aangesloten is.
Bij de GP230 moet je onder de arm de zwarte draad losnemen en bij de rode solderen.
Je moet dat in feite ook doen bij de AG3301, dat is ook een stereo element.

Het weerstandje onder de arm moet in elk geval weg bij een stereo element.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
02 jul 2021 11:04 - 02 jul 2021 11:07 #91207 door ehlen000
Dat zijn goeie tips. Dat het met veroudering te maken heeft kan ik me goed voorstellen. Heb echter het idee dat hij bij de eerste testen eergisteren harder speelde dan de dag erna, maar kan geen losse kabeltjes ofzo vinden. dat vind ik wel vreemd. Zou denken dan iets losgestoten heb ofzo.....maar dan zou ik dat moeten zien.

@Huub, bedoel jij dan de weerstand die op het lipje bij de aansluitkabel naar de versterker zit?

@Peter, welk element zou een goeie keuze zijn? een nieuw element in de kop zetten zal priegel werk zijn, maar dat moet me wel lukken :-) Ik zat zelf te denken om gewoon een GP230 te bestellen, die zijn wel wat duurder, maar als dat het apparaat perfect maakt ben ik daar tevreden mee. Helaas lees ik wisselende geluiden over die GP230's. 

Ik zie overigens ook dat mijn AG3301 geen kortsluitstrip heeft, en voor zover ik lees moeten de buitense 2 contacten met elkaar doorverbonden worden. Die doorverbinding is er wel op de aanlsuting in de pickup. Ik heb helaas geen passende kortsluitstrip (heb alleen die van de AG3016 maar die zit tussen midden en 1 kant, terwijl de AG3301 blijbaar links en rechts kortgesloten moet krijgen. 
ik denk dat ik straks eens probeer met een heel dun kabeltje zo'n kortsluiting te leggen om te testen of dat het probleem oplost. 
Zonder kortsluitstrip pik ik volgens mij maar de helft van het stereo signaal op, en dat zou wel een verklaring zijn.

Groetjes,
Andrew
Laatst bewerkt 02 jul 2021 11:07 door ehlen000.

Gemaakt door Kunena