Reparatie en Restauratie tip's
Herstel van een Aristona SA8013A
02 jul 2021 10:00 #91206
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Zit de weerstand van 470K er nog op
zo ja...knip deze aan een kant los
het element kan met veroudering zachter zijn geworden
huub
zo ja...knip deze aan een kant los
het element kan met veroudering zachter zijn geworden
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 jul 2021 08:15 #91205
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Qua geluidssterkte kun je radio en platenspeler niet met elkaar vergelijken. Je praat over twee totaal verschillende geluidsbronnen. Ook is er verschil tussen het geluidsvolume van AM en FM zenders.
Misschien had men daar bij het ontwerp wel rekening mee gehouden, maar er is nu eenmaal het een en ander veranderd.
En de vervorming van de platenspeler ligt inderdaad aan de veroudering van het element.
Je kunt ook de kop leeg maken en er een ander element in monteren.
Groeten,
Peter
Misschien had men daar bij het ontwerp wel rekening mee gehouden, maar er is nu eenmaal het een en ander veranderd.
En de vervorming van de platenspeler ligt inderdaad aan de veroudering van het element.
Je kunt ook de kop leeg maken en er een ander element in monteren.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
01 jul 2021 23:54 #91204
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Heb nu alleen het idee dat de Pu minder versterkt wordt dan de radio.... KlinkT ook iets vervormd, maar kan misschien aan element liggen.
Dat was te verwachten bij deze elementen.
De reden waarom had Jan Bus eerder al vermeld.
Dat was te verwachten bij deze elementen.
De reden waarom had Jan Bus eerder al vermeld.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952
01 jul 2021 22:56 #91202
door ehlen000
Beantwoord door ehlen000 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Hij doet het!!!!! Motor nog eens helemaal schoon gemaakt, maar toch.... Waterproof schuurpapiertje tegen rubber wiel gehouden, en toen ging 'ie..... Yessssss
Heb nu alleen het idee dat de Pu minder versterkt wordt dan de radio.... KlinkT ook iets vervormd, maar kan misschien aan element liggen. Denk dat ik klaar ben om een gp230 te gaan bestellen
Dank jullie allemaal, zonder jullie hulp had ik dit nooit gered
Heb nu alleen het idee dat de Pu minder versterkt wordt dan de radio.... KlinkT ook iets vervormd, maar kan misschien aan element liggen. Denk dat ik klaar ben om een gp230 te gaan bestellen
Dank jullie allemaal, zonder jullie hulp had ik dit nooit gered
30 jun 2021 22:59 - 30 jun 2021 23:00 #91188
door ehlen000
Beantwoord door ehlen000 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Thanks Bert, de lagers zijn inderdaad bronzen bolletjes die ik schoongemaakt en gesmeerd heb met heel dunne olie. Ik hoor de motor wel ergens licht aanlopen, ook als ie in vrijloop staat, dus toch iets niet goed gedaan
. Dus daar ga ik morgen mee aan de slag. gewicht van de 3301 kan ik nu niets aan doen, maar denk dat ik het rubber wiel motortje en de veerspanning morgen nog maar eens ga bestuderen. De wiebel die ik voel aan de toerental hendel kan niet goed zijn.
Laatst bewerkt 30 jun 2021 23:00 door ehlen000.
30 jun 2021 22:51 - 30 jun 2021 22:55 #91187
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Als ik me het goed herinner zijn de lagertjes van dit motortje bolletjes met een gat welke in een constructie zitten.
De bolle lagertjes moeten niet vast zitten maar makkelijk beweegbaar zijn om zichzelf te richten zodat er zo min mogelijk wrijving is.
Gangbaar maken en een drupje dunne olie voor de smering.
Verder is het gewicht van de AG3301 ook aan de hoge kant wat ook niet bevorderlijk is omdat het motortje krap bemeten is.
De bolle lagertjes moeten niet vast zitten maar makkelijk beweegbaar zijn om zichzelf te richten zodat er zo min mogelijk wrijving is.
Gangbaar maken en een drupje dunne olie voor de smering.
Verder is het gewicht van de AG3301 ook aan de hoge kant wat ook niet bevorderlijk is omdat het motortje krap bemeten is.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 30 jun 2021 22:55 door Bert Kn.