Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Herstel van een Aristona SA8013A

Meer
10 jun 2021 16:24 #90915 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Voor de zwarte in teer gegoten exemplaren kun je DEZE 630V polyester condensatoren gebruiken.

Omdat de waarde aanduiding verschilt voor het gemak wat afbeeldingen.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jun 2021 14:20 #90912 door admin
Beantwoord door admin in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Dag Andrew, welkom alhier, er zijn genoeg liefhebbers die je op weg willen helpen. Hierbij het schema.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Henk van 't Kruis

Meer
10 jun 2021 12:56 #90911 door ehlen000
Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw hier, heb geen ervaring met radios en weinig met electronica :-) maar ben in een vakantie huisje verliefd geworden op het geluid van een buizenradio waardoor ik een Radio/Pickup uit 1956 heb gekocht.Er is wat herstelwerk aan, en ik hoop dat jullie me zo hier en daar een beetje willen helpen, want de echte kennis en ervaring heb ik niet en google ook niet :-)

Natuurlijk is het dus helaas zo dat ik weinig nog heel weinig kennis kan toevoegen op dit forum en vooral aan de vragende kant zit maar ik hoop dat jullie af en toe een beetje willen helpen. 

Het apparaat is dus een Arristona SA8013A, maar het zelfde apparaat schijnt ook verkocht te zijn als Philips H4X64A. 
De platenspeler die e rin zit is een AG2004-75 volgens de documentatie die ik kan vinden, maar daar vind ik bitter weinig info over. 

Voor nu heb ik 2 vraagjes:
1. Ik heb de pickup weer gangbaar gemaakt (aan/uit mechanisme en toerental afstelling werkten niet). schoongemaakt met kunststof reiniger, en een krom stangetje terug gebogen, oud vet verwijderd en opnieuw ingevet en mechanisch gaat ie weer als een trein. Zelfs het aandrijf wieltje is mooi rond en lekker soepel. Dat was mijn eerste succesje.
Nu zie ik bij de kabeltjes die van de arm afkomen dat de min vanaf de arm doorgesoldeerd is met de massa van de motor e.d. De manier waarop dat gedaan is doet mij twijfelen of dat zo hoort. Weet iemand of dit normaal is? (zie foto)

2. De condensatoren zijn bijna allemaal Zwart, en lijken dus teer-condensatoren (voor zover ik gelezen heb). Ik zie er ook waar wat bruine aanslag op de bovenkant zit, ik neem dus aan dat dat "lekken"  is en wil deze allemaal gaan vervangen. Doornmeten kan ik niet. Nu heb ik gelezen dat ik voor 400v types moet kiezen, maar kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten waar ik die het beste kan bestellen en hoe ik de juiste kies? wil het graag in één keer goed doen :-)

Voor nu alvast bedankt voor jullie hulp !
groetjes,
Andrew

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena