Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Herstel van een Aristona SA8013A

Meer
11 jun 2021 08:38 - 11 jun 2021 08:45 #90924 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Aan een ander AG3016 is nog wel te komen, zij het dat je kans loopt een verzeept exemplaar te scoren. Maar er zijn nog genoeg in omloop die niet gevuld zijn met gel en nog prima werken. Wil je geen risico, zoek dan naar een GP316. Dat is hetzelfde element, echter hier werd geen gel vulling meer bij gebruikt.
Op dit soort platenspelers kun je beter geen stereo platen draaien, alleen al vanwege de hoge naalddruk. Stereo platen moet je ook niet met een mono element afspelen, ook al staat er op de hoes “Ook mono afspeelbaar”. Hier bedoelt men mee dat deze platen afspeelbaar zijn met een mono geschakeld stereo element.
Wil je het origineel maken, dan moet je je beperken tot het afspelen van mono platen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 11 jun 2021 08:45 door peter1952.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jun 2021 08:20 #90923 door ehlen000
Beantwoord door ehlen000 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Dank je uitleg Jan. Die kat in de zak is niet zo erg alhoewel ik meer een honden mens ben  ​​​​​​
Element was een tientje en de gezelligheid bij het ophalen was dat al waard. 
Die GP230's zijn inderdaad rond 50 euro en ik heb daar wat discussies over gelezen, maar als alles goed werkt is het me meer dan waard. Hobby's mogen geld kosten en iets wat zeldzaam wordt heeft nu eenmaal zijn prijs. Ik ga denk ik eerst met de 3301 proberen, en als de versterking enzo dan goed werkt bestel ik een gp230. Later probeer ik dan de 3016 te renoveren want die is toch het mooiste en meest origineel 

Meer
11 jun 2021 00:28 #90921 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Waarschijnlijk heb je een kat in de zak gekocht. Hoewel het element nog zal functioneren, is de kans groot dat de kunststofblokjes tussen naald en kristallen zo hard zijn geworden dat de naald nauwelijks nog bewegen kan. Dit kan leiden tot grote plaatslijtage, vervormde weergave en schel geluid. Al jaren ben ik geen element van dit type meer tegengekomen dat nog functioneert zoals in nieuwstaat in de jaren 60. Bovendien is de naalddruk veel te hoog, omdat het armpje geen instelling hiervoor heeft (> 15 gram).

Groet, Jan

Meer
10 jun 2021 20:01 #90920 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Herstel van een Aristona SA8013A
De door mij geplaatste afbeeldingen zijn screenshots van een word document.
Zij die interesse hebben in dat document kunnen mij een PM met e-mailadres sturen.

Mvg.
Bert

Meer
10 jun 2021 19:40 #90919 door ehlen000
Beantwoord door ehlen000 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
dank je wel allemaal voor de uitgebreide reacties. dat helpt me echt verder.

Schema van de platenspeler wordt erg gewaardeerd, want die kon ik zelf niet vinden. Radio was wel al gelukt.
Ik ga die condensatoren bestuderen en bestellen.

Wat betreft het element.... de originele AG3016 was uiteraard gesmolten en de naalden waren beide afgebroken. Ik heb de uitleg op Hupse.eu gevolgd, en alles schoongemaakt. Maar ben bang dat als ik een kristal en 2 naalden bestel, dat ik het nooit voor elkaar krijg om deze weer netjes opgebouwd te krijgen. Heb nl. niet kunnen zien hoe alles in elkaar zit, mis wat rubbertjes enzo....die onderdelen bewaar ik voor later, wie weet dat ik dat nog leer.
Ik heb een AG3301 gevonden voor een schappelijke prijs met 2 naalden waarvan 1 nieuwe..... (onderste op de foto) Deze past op de arm en ik hoop dat die het ook doet voor zolang......maar ik vind nog niet echt dat deze als "vervanger" wordt aangeraden, we gaan het zien :-)
Bijlagen:

Meer
10 jun 2021 18:46 #90918 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Herstel van een Aristona SA8013A
Dag Andrew,

Zoals het element is aangesloten, is het helemaal correct. Bij die oude mono elementen is de afscherming van het element apart uitgevoerd en verbonden met de afscherming van het kabeltje.
De rode en zwarte draden zijn van het element zelf en één van die draden (in dit geval de zwarte) is verbonden met de massa (afscherming). Als je het element mono laat, kun je alles zo laten zitten.
Vervang je het element door een stereo, dan moet je zwarte draad losmaken en bij de rode solderen.
Bovendien moet je het weerstandje wegknippen.

Nieuwe (stereo) elementen zijn te koop onder type GP230, alleen nogal duur.

Voor de meeste condensatoren zijn 630 V. types prima. Te koop bij o.a. Jukebox Revival.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena