Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Aan de High Qualtity!

Meer
05 jan 2021 13:15 - 05 jan 2021 13:17 #87985 door paulsnip
Aan de High Qualtity! werd gestart door paulsnip
De B8X52A (het Oost Duits afluisterapparaat) is verkocht. Jammer, maar hij was helemaal klaar en ik had er zelf geen bestemming/plaats voor. Ik hoop, en ga ervan uit, dat de nieuwe eigenaar er heel veel plezier aan beleeft.

Ik vond die High Quality toestellen ook wel interessant. Maar de prijzen zijn mij eigenlijk veel te hoog. Zeker als je er nog wat aan hobbyen wil.

Op Marktplaats stond een B6X62A die "gereviseerd" zou moeten zijn. Met een gratis BX642A. Zonder speakers. Leek mij wel interessant. Qua prijs kwamen we eruit en ik ben in de auto gestapt om 2 uur te gaan sturen.
Aangekomen viel het een beetje tegen. Toestel zag er niet zo gelikt uit. Groezelig en met losse folie. Toch maar meegenomen.
In dezelfde hoek van Nederland stond nog een basspeaker te koop. Deze kon ik voor weinig ophalen. 
De bedoeling is om er weer 2 werkende sets van te maken. Ik mis nog de satelliet speakers voor de BX642A. Dit zouden de oude bakelieten moeten zijn (AD5005). Ik houd het internet in de gaten. De drivers in deze speakers zijn de AD3500M geloof ik. Die heb ik nog liggen. Dus als er niks te vinden is moeten we zelf maar kastjes maken. Of een paar vintage speakertjes erbij zoeken waar deze drivers in kunnen. Technisch is het dan origineel.

Allereerst de "gereviseerde" B6X62A:
Hij speelt en is compleet. Dat is een pluspunt.
Minpunten zijn er ook genoeg:
De folie laat los. Kan ik hopelijk weer vast plakken. Anders komt er nieuwe folie op wat zo dicht mogelijk bij het origineel komt.
De condensatoren die vervangen zijn lijken meer geplakt dan gesoldeerd. Moeten we even met de bout bij langs dus. Er was al een los.
De aanwijzer van de frequentie klopt niet met de daadwerkelijke frequentie. Zat zeker 2 a 3 Mhz verschil in. Dit heb ik gecorrigeerd met de juiste instelcondensator. 
Het hele ding is groezelig. Vraagt dus om een flinke optische opknapbeurt. En die gaat ie ook krijgen!
De uitschakelaar gaat vaak niet uit (heb nog genoeg donors liggen)
De FM is veel te luid en de bas veel te boemerig (opgelost middels een weerstand en condensator, zie b6x63a topic).

Dan de BX642A, het oudere type:
Deze doet het, maar daar is ook alles mee gezegd.
De folie is niet meer te redden. Komt nieuwe op. Het afstemoog is heel zwak. De pickup ingang werkt helemaal niet. En ik mis nog de satellietspeakers (gelukkig heb ik de juiste drivers wel al, dus kan er altijd wat van maken).

De B6X62A wil ik helemaal 100% maken. Het oudere type wil ik met zo weinig mogelijk kosten ook weer klaar en netjes hebben. Hopelijk vind ik nog een paar satellieten. Maar ik ga daar niet de hoofdprijs voor betalen. Zou ook wel geinig zijn om een nette High Quality aan te kunnen bieden voor weinig geld denk ik. Technisch moet hij sowieso goed en werkend worden.

De foto's:

Laatst bewerkt 05 jan 2021 13:17 door paulsnip.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena