Aan de High Qualtity!
KLopt wel en dat is feitelijk ook de bedoeling van dergelijke mono sets.Huub schreef : Het is wel zoo
dat de luidsprekers laag bij de vloer zit met dat soort radio,s en hoek boxen
het is beter om er niet TE dicht bij te zitten maar op 2.M tegen over
het midde en diep zit NIET recht op het gehoor zo als radio meubels ook op afstand
beluistren dat is ook beter voor oor treffing van totaal geluid
huub
Ik ben het dus een keertje met je eens....
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
dat de luidsprekers laag bij de vloer zit met dat soort radio,s en hoek boxen
het is beter om er niet TE dicht bij te zitten maar op 2.M tegen over
het midde en diep zit NIET recht op het gehoor zo als radio meubels ook op afstand
beluistren dat is ook beter voor oor treffing van totaal geluid
huub
Het ligt niet alleen aan de akoestiek van de ruimte. Al ben het wel met Rene eens dat dat erg veel uitmaakt.
Met mijn dempertje in de signaalleiding krijg ik voor mij een bevredigend resultaat. Geluid is echt goed. En vergelijkbaar met de PU ingang. Op de PU ingang komt weer een bluetooth module. En die gebruik ik redelijk veel. Ook merk ik dat de radio's erg makkelijk verkopen met ingebouwde bluetooth. Kostprijs is minder dan 10 Euro. En het kan er altijd zonder blijvende schade uit gehaald worden.
Of ik deze ga verkopen of niet weet ik nog niet. Als ik er een mooie plek voor vind blijft een van beide misschien ook wel.
Ik vind het leuk om de apparaten op te knappen. Zowel uiterlijk als ook elektrisch.
Elektrisch zit ik helaas nog lang niet op het niveau van sommige mensen op het forum hier. De vaak aangehaalde Huub Peters is wel het summum begrijp ik. Bij mij is het een kwestie van condensatoren en weerstanden vervangen. Heel veel schoonmaak werk. Touwtjes maken en erop leggen ben ik ook erg goed in mag ik wel zeggen.
De kasten probeer ik te restaureren met behoud van de oude charme. Als het niet hoeft haal ik de originele lak er niet af. Schuren met korrel 400 en in de blanke lak zetten haalt veel kasten weer op.
Doordat ik redelijk wat ervaring met spuiten heb doe ik dat liever dan kwasten. Origineel werden de radio's ook gespoten.
Dat laatste schrijf ik al constant en al jaren.Franc schreef : En, ja, je ruimte speelt ook mee.
Als ik de ruimtes zie bij René, dan zijn het wel twee uitersten.
De ene keer een lel van een vrij lege kamer tov het knusse kleine kamertje welke bomvol staat.
En veel zachte materialen.
Daar zou sowieso al minder last kunnen zijn van boemgeluiden.
mvg Frank
Overigens wel even goed lezen Frank.
De eerste kamer die tamelijk 'leeg' is was een appartement van zeg 20 jaar geleden, toen ik nog
een moderne stereo had en de Hi-Q er LATER BIJ KWAM. Hier heb ik 15 jaar gewoond.
Pas daarna begon ik langzaam maar zeker de kamers (ook door een andere levenssituatie, namelijk
een partner waar je ook rekening mee moet houden) aan te passen aan de door mij gedachte eisen
voor een Hi-Q combinatie: namelijk een NL inrichting geinspireerd op midden vorige eeuw.
Vandaar dus dat het een jaren vijftig inrichting geworden is en vijf jaar geleden zelfs een
appartement uit 1957. Bewust dus. Voornamelijk dus gebouwd uit bouwmaterialen van die tijd.
En dat is heel wat anders dan een betonnen woning uit de laatste 40/50 jaar.
Dat 'bomvol' vind ik niet echt aardig van je trouwens. Dit forum is niet bedoeld om elkaars
inrichting te beoordelen. Ik heb gepoogd een fifties kamer te creëren, voor de lol.
Als dezelfde spullen van de 'lel van een kamer' in de huidige kamer hadden gestaan had
het ook voller geleken.
De huidige kamer vind ik , ook akoestisch , de perfecte balans bij de Hi-Q combinatie en
de luisterervaringen zijn er naar!
En met beide combinaties (eerst een B6X62A en daarna de huidige B7X73A) in deze kamer
had ik beslist geen overmatige lage tonen overlast. De weergave was en is mooi in balans.
Vergeet ook niet dat ik vrijwel uitsluitend bijpassende vintage platen beluister of opnames
uit die tijd (mijn platencollectie met popmuziek uit de vorige eeuw ging begin deze eeua al
de deur uit).
Dat hoort er voor mij ook bij in de hobby.
En vergeet eveneens niet dat de laatste twee Hi-Q's de ultieme technische restauratie gehad hebben.
Daarmee werd door Huub P. en wordt door mij bedoeld wat ik al eerder schreef in deze topic.
Huub Peters maakte de revisie zodanig dat de vintage radio's zoveel mogelijk klonken zoals
ze uit de fabriek kwamen. Ook dat kan een doel zijn en is dit het voor mij.
Paul levert mooi werk en ik hoop dat hij tevreden wordt.
Maar een Hi-Q valt of staat OOK met een goede opstelling naar mijn mening, ook de akoestiek.
Dat is voor mij extreem belangrijk.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Daarbij opgeteld de slechte dempingsfactor van de radio eindtrap.
Beetje en-en verhaal.
En, ja, je ruimte speelt ook mee.
Als ik de ruimtes zie bij René, dan zijn het wel twee uitersten.
De ene keer een lel van een vrij lege kamer tov het knusse kleine kamertje welke bomvol staat.
En veel zachte materialen.
Daar zou sowieso al minder last kunnen zijn van boemgeluiden.
In mijn propvolle garage met oa veel bananendozen klinkt elke radio/versterker/box vele malen beter dan in mijn huiskamer welke een vrij rechte redelijk lege ruimte is met tegelvloer.
Daar staat een surround setje en een heel compact Bose wave gevalletje die maar weinig uren maken.
Een NAD receivertje met grote Goodmans Dimension 8 speakers klonk daar ooit nog redelijk, maar in de garage ging het lekker los!
In de ook vrij volle serre klinkt eea ook erg goed!
Spijt dat ik die Dimension boxen niet meer heb.
Mooie speakers!
Verder nog wat geëxperimenteerd met div boxen op de AG9000 in mono.
Het beste werken open speakersystemen, en indien gesloten boxen komen we uit bij Engelse speakers zoals Kef, B&W, de antieke modellen daarvan!
mvg Frank
Dat was gewoon netjes/gelijkmatig van o naar bijna volledig open draaien verdeeld.
Wel had ik ook dat ik de bas bijna volledig weg moest draaien,omdat hij erg nadrukkelijk aanwezig was.
Dat was in een kamer met vloerbedekking(houten vloer),gordijnen,en geisoleerde wanden afgewerkt met gipsplaten.
Deze kamer was speciaal ingericht om muziek te maken/opnemen oftewel mijn eigen mini muziekstudio.
Heb in deze kamer acoustisch en elektrisch opgenomen.