Aan de High Qualtity!
daar zijn ook de klassieke mensen aan de regel knoppen
in de studio,s .
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
in mijn ervaringen vooral klassieke zenders.
BBC klassiek bijvoorbeeld klinkt over mijn Hi-Q set prachtig.
Fijne zender voor mij en de B7X73A staat er vrijwel standaard
op als ik hem op zenders zet. Maar ik geef toe: hij wordt voor
90 procent gebruikt voor platen beluisteren.
De BX653A aan de andere kant van de kamer is echt de
praktijk-radio voor zenders. Maar ook hier vooral nieuws en
klassiek.
Beide staan op de kabel die hier goed klinkt.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Ik denk niet dat je de condensatoren in de middenfrequent busjes doormeet[quote] schreef : Afregelen van radio's kan ik helaas (nog) niet. Ben ergens ook wel een beetje van mening dat dat ook vaak niet nodig is. Zolang er maar niet voorheen aan de spoelen gedraaid is. Als alle weerstanden en condensatoren weer binnen de toleranties vallen zou het in mijn ogen goed moeten zijn.
Afregelen etc zou ik ooit nog wel willen leren trouwens!
Toch verlopen die vaak of worden zelfs capaciteitloos.
Voor goed af te regelen heb je een AM oscillator nodig, zoals de Philips GM2882. De rest kan dan volgens de service manual en een gewone digitale multimeter.
Overigens zijn vooral de Philips AM trimmers erg kwetbaar en bijna niet te repareren. FM trimmers gaat vaak nog wel als je de was week maakt.
Wat de overmodulatie betreft (Cees) ben ik het niet mee eens, wel dat er stevige audio compressie wordt toegepast. Daarom bouw ik wel eens een spanningsdeler in. Meestal zijn dat de radio's met uitgangstrafo's die snel gaan vervormen bij de lage tonen.
groetjes,
-=Kees=-
[/quote]
Kees van Dijke schreef : Kees van Dijke" post=88016
-=Kees=-Er wordt beweerd dat de FM overgemoduleerd is. Mijn ervaring is dat de meeste omroep zenders op 150 kHz deviatie zitten. Ik heb het zelf geprobeerd met een kleine FM meetzender tot 200 kHz. Geen vervorming uit een buizenradio, wel iets harder.
Het audio signaal kan je beter verzwakken met een spanningsdeler van 220K en 150K achter het de-emphasis netwerk om weer het juiste volume en de juiste loudness regeling te krijgen, net als in het verleden met de pickup of bandrecorder.
Het is wel van belang dat het midden frequent deel en de ratio detector goed is afgeregeld volgens de service manual.
Overigens, in de jaren '70 klonk FM beter dan de platenspeler en bandredorder.
Dat was voor mij een reden om een platenspeler met MD element en voorversterker te gebruiken. De bandrecorder werd dan optimaal afgereld. Meestal was het de bias verminderen om weer de juiste hoge tonen te krijgen.
groetjes,
Afregelen van radio's kan ik helaas (nog) niet. Ben ergens ook wel een beetje van mening dat dat ook vaak niet nodig is. Zolang er maar niet voorheen aan de spoelen gedraaid is. Als alle weerstanden en condensatoren weer binnen de toleranties vallen zou het in mijn ogen goed moeten zijn.
Afregelen etc zou ik ooit nog wel willen leren trouwens!
Rene Daemen schreef : Rene Daemen" post=88007
De bruine kussentjes zijn beter dan de gele? Die heb ik ook ruim voldoende op voorraad. Ik gebruik ze eigenlijk doorelkaar heen. Bij bovengenoemde radio zijn de condensatoren al eerder door "mosterd" vervangen.Hallo Paul,
deFM is overgemoduleerd. De optimods bij zenders staan te hard
waardoor zenders het pomp effect krijgen en boemboem doen.
een buizen radio heeft er moeite mee dan een hedendaagse tuner.
pop zenders kunnen er wat van de 1 nog erger dan de ander
radio 4 klassiek komt het beste vanaf.
Als de radio op grammofoonstand staat met signaal van platen speler
is volumen ook daad werkelijk 0 als se volumen op 0 staat of laat hij geluid door
dan is het een kwest van weerstanden bij de volume potmeter te vervangen
eigenlijk alle composiet weerstanden eruit gooien en moderne erin composieten zitten vaak ver boven de tolerantie waarden.
verder kun je bij revisie de Suntan condensatoren 630 volt gebeuiken bruine kussentjes van jukebox revival.
de hoekbox een eindje van de muur zetten
De huidige fm zenders gooien roet in het eten. Vele buizen radio heb er moeite mee
vroeger waren de zenders minder krachtig en geen optimod. En nu kunnen ze het niet eens instellen.
gebruik de radio als je van klassiek houd of draai een plaat op of cd.
en radio ontvangst iets anders.
een audioset kun je beoordelen met externe bron plaat cd.
Fm is knudde op een enkeling na.
Doe eerst een hele goede revisie. Eigelijk alles eruit en op nieuw bouwen.
behalve je spoelen
succes
Remé
De radio heeft bijna geen verlopen weerstanden. Alleen die aan het oog was hoger geworden. En bij de EF85 buis was er eentje die 120 kiloohm moest zijn verlopen naar 240 kiloohm. Die heb ik vervangen.
Het audio signaal kan je beter verzwakken met een spanningsdeler van 220K en 150K achter het de-emphasis netwerk om weer het juiste volume en de juiste loudness regeling te krijgen, net als in het verleden met de pickup of bandrecorder.
Het is wel van belang dat het midden frequent deel en de ratio detector goed is afgeregeld volgens de service manual.
Overigens, in de jaren '70 klonk FM beter dan de platenspeler en bandredorder.
Dat was voor mij een reden om een platenspeler met MD element en voorversterker te gebruiken. De bandrecorder werd dan optimaal afgereld. Meestal was het de bias verminderen om weer de juiste hoge tonen te krijgen.
groetjes,
-=Kees=-