Reparatie en Restauratie tip's
Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 sep 2020 18:40 #85657
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Nog een observatie: als ik met een vinger over het chassis wrijf, dan hoor ik kraak in de rechter speaker.
Groet, Joost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
21 sep 2020 15:50 #85655
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Voor wat het waard is: ik had op mijn B7X44A (zelfde grond schema) een slechte soldeerverbinding bij de uitgangstrafo. Hierdoor ook kraak en vreemde spannings waarde. De trafo meette koud goed door in ohm en induktiviteit. Tot ik er een keer tegenaan stootte met mijn (geïsoleerde) schroevendraaier. Kraak en in 1 keer goed geluid.... Alles pootjes van de trafo voorzichtig doorgesoldeerd en goed geluid...... Nu alleen de FM nog...
Handtekening
20 sep 2020 22:59 #85652
door PE9ZZ
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Een radiobuis heeft geen koellichaam maar een glasballon. Daar mag inderdaad niks tegenaan zitten.joost_roldaan schreef : koellichaam van de ECL86's
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 sep 2020 21:11 #85651
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Ik heb tnt weing aandacht besteed aan de voeding. Wat me meteen visueel opvalt:
- de draden van de trafo raakten het koellichaam van de ECL86's en het wordt best warm daar. Daar heb ik maar even wat ruimte tussen gemaakt.
- de isolatie van de aansluiting op de 10A zekering zit vol met blaren. Die is duidelijk een paar keer veel te heet geweest. Die kabel zit ook weer zó krap gemonteerd, Philips heeft werkelijk op elke mm snoer bezuinigd in dit toestel. Die ga ik vervangen en de stroom meten.
Ik heb alle elcos vervangen behalve C108 1-3 (denk ik, schema is bijna niet te lezen) dat is de 3x50 uF. Die ga ik toch maar vervangen.
C111 en C13 zijn al nieuw (beide op 10uF 400V).
Er zit nog een C109 (10nF ) in dat circuit. Ga ik checken.
De EZ81 nameten.
En de teercondensatoren C120, C96, C97 vervangen.
Morgen weer mee verder.
- de draden van de trafo raakten het koellichaam van de ECL86's en het wordt best warm daar. Daar heb ik maar even wat ruimte tussen gemaakt.
- de isolatie van de aansluiting op de 10A zekering zit vol met blaren. Die is duidelijk een paar keer veel te heet geweest. Die kabel zit ook weer zó krap gemonteerd, Philips heeft werkelijk op elke mm snoer bezuinigd in dit toestel. Die ga ik vervangen en de stroom meten.
Ik heb alle elcos vervangen behalve C108 1-3 (denk ik, schema is bijna niet te lezen) dat is de 3x50 uF. Die ga ik toch maar vervangen.
C111 en C13 zijn al nieuw (beide op 10uF 400V).
Er zit nog een C109 (10nF ) in dat circuit. Ga ik checken.
De EZ81 nameten.
En de teercondensatoren C120, C96, C97 vervangen.
Morgen weer mee verder.
Groet, Joost.
20 sep 2020 20:24 - 20 sep 2020 20:32 #85650
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Kan meerdere oorzaken hebben.
Zit er een C tussen netspanning en chassis?
Zit de 220 snoer niet bekneld onder het beugeltje?
Of erger, een van de primaire aansluitdraden van de trafo bekneld onder een schroef of beugeltje? Heb je die draden ook losgenomen voor je reparatie?
Ik zou ff gaan meten met de stekker eruit of je een sluiting tussen primaire en chassis kunt vinden.
Kan in een ongunstig geval ook nog in de trafo zitten.
Is dit alles niet aan de orde kun je ook proberen met ingeschakeld toestel wat voor prik je voelde toen je een speaker aanraakte door met de uni meter ipv je vingers in het 300 V bereik na te gaan of het een wissel of gelijkspanning is.
Je hebt tenslotte veel aan de radio gedaan
En had je toen ook het chassis vast of een aangesloten kabel oid?
Wel vreemd overigens dat je na de prik een beter geluid krijgt!:lol:
Mvg Frank
Zit er een C tussen netspanning en chassis?
Zit de 220 snoer niet bekneld onder het beugeltje?
Of erger, een van de primaire aansluitdraden van de trafo bekneld onder een schroef of beugeltje? Heb je die draden ook losgenomen voor je reparatie?
Ik zou ff gaan meten met de stekker eruit of je een sluiting tussen primaire en chassis kunt vinden.
Kan in een ongunstig geval ook nog in de trafo zitten.
Is dit alles niet aan de orde kun je ook proberen met ingeschakeld toestel wat voor prik je voelde toen je een speaker aanraakte door met de uni meter ipv je vingers in het 300 V bereik na te gaan of het een wissel of gelijkspanning is.
Je hebt tenslotte veel aan de radio gedaan
En had je toen ook het chassis vast of een aangesloten kabel oid?
Wel vreemd overigens dat je na de prik een beter geluid krijgt!:lol:
Mvg Frank
Laatst bewerkt 20 sep 2020 20:32 door Franc.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 sep 2020 19:37 #85649
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Toevoeging: als de radio een tijdje staat te spelen krijg ik nu elke keer een schok bij de 1e aanraking van het chassis...
Groet, Joost.