Reparatie en Restauratie tip's
Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
26 aug 2020 21:41 #85233
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Zwarte draad meestal massa draad
huub
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 aug 2020 19:54 #85230
door joost_roldaan
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 aug 2020 19:53 #85229
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Hi Cees, die condensatoren zitten er idd in. Ik ga morgen even nieuwe halen, want deze zitten niet in mijn grijpvoorraad.
Ik heb nog wel een andere vraag, tijdens het solderen van de potmeter is één van de aarde snoeren van de linker luidspreker los gekomen. Nou heb ik van veel onderdelen een foto gemaakt voordat ik aan de slag ging maar net hier niet van. Ik kan ook niet zien waar hij van af gekomen is en het schema helpt me ook niet verder.
Weet iemand dat zo? Er zitten 3 aardesnoeren aan de linker luidspreker: 1 gaat naar de uitgangstrafo, 1 gaat naar een massapunt vlak onder de voedingstrafo, maar de 3e: waar ging die naar toe?
Ik heb nog wel een andere vraag, tijdens het solderen van de potmeter is één van de aarde snoeren van de linker luidspreker los gekomen. Nou heb ik van veel onderdelen een foto gemaakt voordat ik aan de slag ging maar net hier niet van. Ik kan ook niet zien waar hij van af gekomen is en het schema helpt me ook niet verder.
Weet iemand dat zo? Er zitten 3 aardesnoeren aan de linker luidspreker: 1 gaat naar de uitgangstrafo, 1 gaat naar een massapunt vlak onder de voedingstrafo, maar de 3e: waar ging die naar toe?
Groet, Joost.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
25 aug 2020 22:49 - 25 aug 2020 22:54 #85221
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
@Joost,
Zoals Huub al zij ,deze potmeter is log. omdat er een loudness tap op zit.
Die kraakstoring wordt vaak veroorzaakt door Keramische buiscondensatoren aan de anoden van de ECC83.
maar of die ook in jouw radio zitten zoeken we uit. C77 / C78 10 nF/ 400V zo ja , vervangen voor polyester.
Zoals Huub al zij ,deze potmeter is log. omdat er een loudness tap op zit.
Die kraakstoring wordt vaak veroorzaakt door Keramische buiscondensatoren aan de anoden van de ECC83.
maar of die ook in jouw radio zitten zoeken we uit. C77 / C78 10 nF/ 400V zo ja , vervangen voor polyester.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 25 aug 2020 22:54 door Cees PA1DBA.
25 aug 2020 22:04 - 25 aug 2020 22:05 #85220
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Deze is LOG er zit een vierde soldeer lip aan
voor de tegen koppeling bij zachter gebruik
met een C .en weerstand naar massa
huub
voor de tegen koppeling bij zachter gebruik
met een C .en weerstand naar massa
huub
Laatst bewerkt 25 aug 2020 22:05 door Huub.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 aug 2020 21:56 #85219
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Met dank aan Cees heb ik de radio weer werkend. De schakelaar zit er in en werkt perfect. Super bedankt nog Cees :thumbsup: .
Nu de potmeter er toch uit was heb ik die ook maar eens opengemaakt en goed schoongemaakt. Zat vol met contactspray maar die is er nu wel uit
. Er zat ook behoorlijk wat kraak in de potmeter en als je er een beetje aan rammelde dan sprong het rechter kanaal op 100% volume. Die storing is er nu uit. Helaas heb nog steeds een ander probleem met het geluid. Er zit een soort krakende storing op het geluid, die af en toe op komt. Die heb ik nog niet kunnen traceren. Ik heb al een nieuwe ECC83 geplaatst en daar werd het wel beter van. Ik dacht dat ik de storing nl teruggetraceerd had tot aan het stuurroosterop de rechter triode (want daar zag ik 'm niet), maar helaas... Ik denk dat er op de printplaat van het rechter kanaal een gebroken condensator oid zit.
Ik denk misschien ook dat het niet de originele potmeter is. Ik zie in andere radio's vaak een logaritmische potmeter en deze was lineair. Ik heb hem er toch maar weer in gezet, want ik heb geen vervanger. Intussen staat hij al weer een uurtje vrolijk te spelen.
Hier twee foto's van de onderneming: de potmeter in onderdelen en het uiteindelijke resultaat, zoals hij weer in de radio gegaan is.
Nu de potmeter er toch uit was heb ik die ook maar eens opengemaakt en goed schoongemaakt. Zat vol met contactspray maar die is er nu wel uit
Ik denk misschien ook dat het niet de originele potmeter is. Ik zie in andere radio's vaak een logaritmische potmeter en deze was lineair. Ik heb hem er toch maar weer in gezet, want ik heb geen vervanger. Intussen staat hij al weer een uurtje vrolijk te spelen.
Hier twee foto's van de onderneming: de potmeter in onderdelen en het uiteindelijke resultaat, zoals hij weer in de radio gegaan is.
Groet, Joost.