Reparatie en Restauratie tip's
Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 aug 2020 20:18 #85254
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
In de tussentijd heb ik nog een andere vraag waar iemand me misschien mee kan helpen. De radio versterkt namelijk té goed.
Dat is voor de lijn-ingang lastig, maar die kun je meestal aan de bron nog wel iets knijpen, maar op de FM slaat hij door. Omdat de FM ontvangst ook nog eens erg goed is (bij elke FM zender slaat de afstembuis volledig uit - zie foto), speelt hij eigenlijk te luid. Gevolg is dat ik het volume bijna helemaal dicht moet zetten voor achtergrondmuziek. En dat heeft als nadeel dat het linker en rechter volume verschilt (er zitten nl twee verschillende eindbuizen in). Dat kun je met de balans wel weer recht trekken maar het irriteert me.
Vandaar de vraag: is er een manier om de versterking iets terug te schroeven?
Dat is voor de lijn-ingang lastig, maar die kun je meestal aan de bron nog wel iets knijpen, maar op de FM slaat hij door. Omdat de FM ontvangst ook nog eens erg goed is (bij elke FM zender slaat de afstembuis volledig uit - zie foto), speelt hij eigenlijk te luid. Gevolg is dat ik het volume bijna helemaal dicht moet zetten voor achtergrondmuziek. En dat heeft als nadeel dat het linker en rechter volume verschilt (er zitten nl twee verschillende eindbuizen in). Dat kun je met de balans wel weer recht trekken maar het irriteert me.
Vandaar de vraag: is er een manier om de versterking iets terug te schroeven?
Groet, Joost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
27 aug 2020 20:02 #85253
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
@Joost, vaak hebben die Philips speakers als derde draad het chassis van de speaker,
misschien kan je hier iets mee , bij laagohmige speakers dus naar massa.
misschien kan je hier iets mee , bij laagohmige speakers dus naar massa.
Cees- pa1dba
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 aug 2020 17:39 #85250
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Twee updates:
1. het gekraak is opgelost, nav de tip van Cees. C77/78 vervangen en het gekraak is over. Meteen maar even C70/71/72/73 meegenomen.
2. de min van de linker luidspreker heeft 3 verbindingen. Inderdaad één naar de massa en één naar de linker trafo 8. En die zitten nog op hun plek. Maar er zit een 3e draad aan de min van de luidspreker en die is los, en ik kan niet bedenken noch zien waar die naar toe ging. En helaas kan ik dat ook niet zo op het trafo schema zien.
Overigens speelt de radio prima met deze draad los, dus ik zou het ook kunnen negeren...
1. het gekraak is opgelost, nav de tip van Cees. C77/78 vervangen en het gekraak is over. Meteen maar even C70/71/72/73 meegenomen.
2. de min van de linker luidspreker heeft 3 verbindingen. Inderdaad één naar de massa en één naar de linker trafo 8. En die zitten nog op hun plek. Maar er zit een 3e draad aan de min van de luidspreker en die is los, en ik kan niet bedenken noch zien waar die naar toe ging. En helaas kan ik dat ook niet zo op het trafo schema zien.
Overigens speelt de radio prima met deze draad los, dus ik zou het ook kunnen negeren...
Groet, Joost.
27 aug 2020 10:23 #85245
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Henk,
Dit lijkt er idd veel op.
Maar is echt een heel andere radio.
Denk dat een B7X44A er dichterbij zit.
Of een B8X44A zonder intercomvoorziening.
Mvg Frank
Dit lijkt er idd veel op.
Maar is echt een heel andere radio.
Denk dat een B7X44A er dichterbij zit.
Of een B8X44A zonder intercomvoorziening.
Mvg Frank
27 aug 2020 10:03 #85244
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Henk van 't Kruis
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
26 aug 2020 21:55 - 26 aug 2020 21:59 #85235
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
@Joost ,
Vermoedelijk een massadraad van de 2e uitgangstrafo.
van de B6X44a heb ik geen constructie tekening, hoop dat de B7X44a hier op lijkt.
transformator aansluiting 8 gaat naar massa en naar de min van de luidspreker.
aansluiting 9 = de plus van de speaker.
je zou bij twijfel de draden van de externe speaker aansluiting kunnen volgen.
Vermoedelijk een massadraad van de 2e uitgangstrafo.
van de B6X44a heb ik geen constructie tekening, hoop dat de B7X44a hier op lijkt.
transformator aansluiting 8 gaat naar massa en naar de min van de luidspreker.
aansluiting 9 = de plus van de speaker.
je zou bij twijfel de draden van de externe speaker aansluiting kunnen volgen.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 26 aug 2020 21:59 door Cees PA1DBA.