Reparatie en Restauratie tip's
Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 sep 2020 12:34 #85515
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
De terugkoppeling losgehaald op van R78/79 en dan wordt het volume nog harder en gaat vervormen. Zelfde test gedaan op S52/56 op de trafo; zelfde resultaat. Bij de trafo de verbinding met trafo even gemaakt met geluid aan en het volume daalt en vervorming weg, zowel links als rechts. Mijn conclusie: het principe van de terugkoppeling werkt, of het goed werkt is een tweede.
Terug naar het probleem. Het basisvolume op rechts is hoger dan links, en te luid. Met mono radio signaal is het probleem hetzelfde, dus het moet in de versterker liggen. Dus nog een keer in de ECL86's gedoken. Allereerst: er zitten twee verschillende merken ECL86 is (één Philips en één Pope).
Ik heb beide ECL86's op laag volume gemeten en zag het volgende:
1. het geluidsignaal op het stuurrooster van de pentode rechts was veel sterker dan op links (logisch want die klinkt harder).
2. de kathodespanning rechts was bijna 7V en die zou 4,4V moeten zijn. Links is die spanning 4,3V (volgens schema).
3. de anodespanning van triode was links 133V en rechts 101V (schema = 88V @220V).
Er is dus duidelijk verschil en de getallen rechts zijn niet goed.
Componenten aan beide kanalen in de omgeving van de de kathode gemeten:
- R88/95: 150 Ohm (klopt),
- Elco C95/104 zijn nieuw, maar ik heb ze vervangen door 100 microF omdat ik 125 microF niet kon krijgen.
- R84/85: 470 kOhm (klopt).
Componenten aan beide kanalen in de omgeving van de anode gemeten:
- R82/83: 220 kOhm (klopt)
- R96/97: 10 kOhm (klopt)
- C98/99: 100 pF. Kleurcode klopt, eerder gemeten en gaven een goede waarde, maar niet vervangen! Dit is een cilindrische condensator. Als ik met mijn meter in de buurt van de linker condensator kom dan hoor ik een sterke brom, rechts is dat veel minder.
Ik heb daarna dezelfde metingen 2x overgedaan. De 1e meting met PoPe links en Philips rechts. De tweede meting met Philips links en PoPe rechts. In de tabel de resultaten:
De anodespanning van de Philips buis in de 2e meting (op links) loopt tijdens opwarmen terug van 216V naar 187V (maar in de 1e meting niet!). Tegelijkertijd loopt de spanning op stuurrooster 3 op van 7V naar 11,6V.
Inmiddels komt er ook een jank in de radio als hij opwarmt.
Dus ik zou twee boosdoeners kunnen hebben:
1. het terugkoppelcircuit werkt, maar niet goed met als oorzaak C98/99
2. of de Philips buis...
Ik verdenk de buis. Ik heb twee (naar verluid 2 goed werkende) gebalanceerde exemplaren op marktplaats besteld.
Wordt vervolgd.
Terug naar het probleem. Het basisvolume op rechts is hoger dan links, en te luid. Met mono radio signaal is het probleem hetzelfde, dus het moet in de versterker liggen. Dus nog een keer in de ECL86's gedoken. Allereerst: er zitten twee verschillende merken ECL86 is (één Philips en één Pope).
Ik heb beide ECL86's op laag volume gemeten en zag het volgende:
1. het geluidsignaal op het stuurrooster van de pentode rechts was veel sterker dan op links (logisch want die klinkt harder).
2. de kathodespanning rechts was bijna 7V en die zou 4,4V moeten zijn. Links is die spanning 4,3V (volgens schema).
3. de anodespanning van triode was links 133V en rechts 101V (schema = 88V @220V).
Er is dus duidelijk verschil en de getallen rechts zijn niet goed.
Componenten aan beide kanalen in de omgeving van de de kathode gemeten:
- R88/95: 150 Ohm (klopt),
- Elco C95/104 zijn nieuw, maar ik heb ze vervangen door 100 microF omdat ik 125 microF niet kon krijgen.
- R84/85: 470 kOhm (klopt).
Componenten aan beide kanalen in de omgeving van de anode gemeten:
- R82/83: 220 kOhm (klopt)
- R96/97: 10 kOhm (klopt)
- C98/99: 100 pF. Kleurcode klopt, eerder gemeten en gaven een goede waarde, maar niet vervangen! Dit is een cilindrische condensator. Als ik met mijn meter in de buurt van de linker condensator kom dan hoor ik een sterke brom, rechts is dat veel minder.
Ik heb daarna dezelfde metingen 2x overgedaan. De 1e meting met PoPe links en Philips rechts. De tweede meting met Philips links en PoPe rechts. In de tabel de resultaten:
| poot | Verwacht | Meting 1 L | Meting 1 R | Meting 2 L | Meting 2R | ||
| 3 | g2 | 188V | 216V | 216V | 213V | 213V | |
| 6 | ap | 216V | 230V | 228V | 187V | 216V | |
| 7 | kp,g3,s | 4,4V | 4,6V | 6,4V | 11,6V | 4,3V | |
| 9 | aT | 88V | 142V | 104V | 99V | 132V |
De anodespanning van de Philips buis in de 2e meting (op links) loopt tijdens opwarmen terug van 216V naar 187V (maar in de 1e meting niet!). Tegelijkertijd loopt de spanning op stuurrooster 3 op van 7V naar 11,6V.
Inmiddels komt er ook een jank in de radio als hij opwarmt.
Dus ik zou twee boosdoeners kunnen hebben:
1. het terugkoppelcircuit werkt, maar niet goed met als oorzaak C98/99
2. of de Philips buis...
Ik verdenk de buis. Ik heb twee (naar verluid 2 goed werkende) gebalanceerde exemplaren op marktplaats besteld.
Wordt vervolgd.
Groet, Joost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 sep 2020 08:41 - 13 sep 2020 08:53 #85502
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Dit is idd een lastige!
Er hoeft maar een massadraadje vergeten te worden of een afscherming niet doorverbonden te zijn.
Maar ook dat is aan de orde geweest.
De printjes eruit halen, veel componenten vervangen incl bedrading naar potmeters is geen kleinigheid!
Het beste zou een dezelfde toestel in de buurt zijn om met de Ohm meter oa de (massa) verbindingen te kontroleren.
Deze serie plano’s zijn veel uitgebreider dan de 800 Ohm versies!
Waarom Philips dat deed is me een raadsel gezien dat ze altijd heel zuinig met onderdelen waren.
Dat zie ik hier niet in terug.
Mvg Frank
Er hoeft maar een massadraadje vergeten te worden of een afscherming niet doorverbonden te zijn.
Maar ook dat is aan de orde geweest.
De printjes eruit halen, veel componenten vervangen incl bedrading naar potmeters is geen kleinigheid!
Het beste zou een dezelfde toestel in de buurt zijn om met de Ohm meter oa de (massa) verbindingen te kontroleren.
Deze serie plano’s zijn veel uitgebreider dan de 800 Ohm versies!
Waarom Philips dat deed is me een raadsel gezien dat ze altijd heel zuinig met onderdelen waren.
Dat zie ik hier niet in terug.
Mvg Frank
Laatst bewerkt 13 sep 2020 08:53 door Franc.
13 sep 2020 07:03 #85501
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Oh ja, dat is die extrabreed stereo schakelaar M. Heel handig die dubbele nummering. Nou ja, zolang Joost de terugkoppeling niet heeft gefixt kunnen we blijven delibereren tot we een ons wegen...
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 sep 2020 21:06 - 12 sep 2020 21:08 #85500
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
@Tjerk,
XII schakelt niet naar massa maar dat is de bovenkant van een weerstand naar het andere kanaal .
XII schakelt niet naar massa maar dat is de bovenkant van een weerstand naar het andere kanaal .
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 12 sep 2020 21:08 door Cees PA1DBA.
12 sep 2020 18:20 - 12 sep 2020 18:21 #85498
door PE9ZZ
Overigens, als schakelaar xii blijft hangen heb je dit probleem ook. Dan is de terugkoppeling kortgesloten. Vaag circuit!
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
Inderdaad. Probeer anders eens de verbinding met R78 los te nemen. Als dat niks uitmaakt heb je aangetoond dat het aan de terugkoppeling ligt. Waarom beide kanalen hetzelfde probleem hebben? Geen idee. Heb die omroepdoos niet op mijn werkbank staan...Cees PA1DBA schreef : in buizen zou ik de fout niet zoeken, versterking neemt af met de jaren
Overigens, als schakelaar xii blijft hangen heb je dit probleem ook. Dan is de terugkoppeling kortgesloten. Vaag circuit!
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 12 sep 2020 18:21 door PE9ZZ.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 sep 2020 18:12 - 12 sep 2020 18:13 #85496
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
@Joost,
hier tref je het tegenkoppelcircuut aan in het rood. die weerstanden seriekring kan je meten van de luidspreker trafo (deze draad loshalen om te meten) tot aan de 100Ohm in de kathode van je ecc83
Door op je toonschakelaars te drukken zal de instelling horen te veranderen.
Als je nu de draad aan S52 van je ls trafo loshaalt gaat dit kanaal dan harder spelen of blijft het gelijk ?
Als er niet veranderd zullen je toonschakelaars ook niet werken...
in buizen zou ik de fout niet zoeken, versterking neemt af met de jaren
hier tref je het tegenkoppelcircuut aan in het rood. die weerstanden seriekring kan je meten van de luidspreker trafo (deze draad loshalen om te meten) tot aan de 100Ohm in de kathode van je ecc83
Door op je toonschakelaars te drukken zal de instelling horen te veranderen.
Als je nu de draad aan S52 van je ls trafo loshaalt gaat dit kanaal dan harder spelen of blijft het gelijk ?
Als er niet veranderd zullen je toonschakelaars ook niet werken...
in buizen zou ik de fout niet zoeken, versterking neemt af met de jaren
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 12 sep 2020 18:13 door Cees PA1DBA.