Reparatie en Restauratie tip's
Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
28 aug 2020 16:01 #85265
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Massadraad knoppenpaneel, knooppunt C102/103/125/126 ?
Good thinking Tjerk!
Good thinking Tjerk!
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 aug 2020 15:48 #85264
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Teveel gain duidt op de terugkoppeling die niet werkt. Die gaat over schakelaars VII en II (F en B, waarom er twee referenties zijn fuck if I know). Als de aansluiting met de trafo afwezig is krijg je dit. Je had toch een los draadje? Zal dit dan wel zijn. Zie het schema.
Tjerk, 9ZZ
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 aug 2020 13:57 #85260
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
@Tjerk: het probleem is zowel met FM, AM en pick-up.
Ik heb de anode spanning op triode 1&2 van de ECC83 nog eens gemeten, nadat ik C77/78 heb vervangen. Geen verschil, op AM nog steeds ~130V en op FM ~120V. Ik heb ook een ohmmeting van R60/61 en R58/59 gedaan (NB ik heb ze gemonteerd op de printplaat gemeten) maar die zijn netjes 180k en 10k (volgens schema). Ook zie ik geen breuk oid op de printplaat of in een nabijgelegen component. Ik verdenk eigenlijk de balansregeling een beetje. Toen ik met deze radio begon had ik het idee dat er draadbreuk zat, want als ik de balanspotmeter e/o de verbindingskabel bewoog dat volumewijzigingen veroorzaakte. Dat is inmiddels weg, maar kan het bv zijn dat C75/C76 niet helemaal lekker zijn?
@Cees: nee het zit op beide kanalen, maar omdat rechts eerder inkomt als je het volume iets opendraait, uit het zich eerst rechts. Links komt er dan bij en loopt snel in. Dus: met het volume op ~1% is het rechter kanaal luid en veel luider dan links. En met het volume op ~2% zijn beide kanalen te luid voor 2%. Als ik het volume verder opvoer dan blijft het in balans maar gaat snel vervormen.
Ik heb de anode spanning op triode 1&2 van de ECC83 nog eens gemeten, nadat ik C77/78 heb vervangen. Geen verschil, op AM nog steeds ~130V en op FM ~120V. Ik heb ook een ohmmeting van R60/61 en R58/59 gedaan (NB ik heb ze gemonteerd op de printplaat gemeten) maar die zijn netjes 180k en 10k (volgens schema). Ook zie ik geen breuk oid op de printplaat of in een nabijgelegen component. Ik verdenk eigenlijk de balansregeling een beetje. Toen ik met deze radio begon had ik het idee dat er draadbreuk zat, want als ik de balanspotmeter e/o de verbindingskabel bewoog dat volumewijzigingen veroorzaakte. Dat is inmiddels weg, maar kan het bv zijn dat C75/C76 niet helemaal lekker zijn?
@Cees: nee het zit op beide kanalen, maar omdat rechts eerder inkomt als je het volume iets opendraait, uit het zich eerst rechts. Links komt er dan bij en loopt snel in. Dus: met het volume op ~1% is het rechter kanaal luid en veel luider dan links. En met het volume op ~2% zijn beide kanalen te luid voor 2%. Als ik het volume verder opvoer dan blijft het in balans maar gaat snel vervormen.
Groet, Joost.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
28 aug 2020 09:58 #85257
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Begrijp ik nou goed dat je die klacht maar op 1 kanaal hebt ?
Cees- pa1dba
27 aug 2020 20:53 - 27 aug 2020 20:54 #85256
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
Je zou R60 kunnen halveren, of R80. Of allebei. Wel raar. Speelt-ie op PU of AM ook te hard?joost_roldaan schreef : Vandaar de vraag: is er een manier om de versterking iets terug te schroeven?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 27 aug 2020 20:54 door PE9ZZ.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 aug 2020 20:30 #85255
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x44A - defecte aan/uit schakelaar
@Cees, dat klopt. Maar die zitten op beide speakers nog aangesloten. Ik denk dat ik het maar zo laat, het schijnt weinig effect te hebben op het geluid...
Groet, Joost.