Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar

Meer
20 sep 2020 19:28 #85648 door joost_roldaan
Ben weer wat 'wijzer' geworden...

Vandaag de lijn-in aangesloten op een bluetooth ontvangertje en de nieuwe buizen er in. Het bluetooth signaal flink geknepen en de radio aan. In eerste instantie zelfde verschijnsel als hierboven. Maar toen ik de zijkant van één van de speakers aanraakte kreeg ik een kleine schok en het in eens was het geluid op dit volume in balans en het gekraak uit volume weg. En vanaf dat moment staat hij te spelen.

Dit is een toch een wederkerend verschijnsel. Toen ik met deze radio begon, had ik vergelijkbare verschijnselen als ik kabels aanraakte of bv de balanspotmeter. Ik denk dat er toch ergens een aarde verbinding niet goed zit.

Vraag: kan ik de aarde aansluiting van de radio aan de randaarde aansluiten?

Groet, Joost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sep 2020 21:41 #85579 door joost_roldaan
Buizen binnen en vervangen en het heeft helaas niet geholpen. Sterker nog het lijkt alleen maar slechter te worden. Rechts produceerde hij veel gekraak als je aan het volume draait en links en rechts was nog meer uit balans/wisselend bij verschillende volumes. Alle combinaties van buizen geprobeerd en steeds zelfde beeld, zelfs ook met de oorspronkelijke buizen. Ik word er een beetje simpel van.

Ik ga morgen opnieuw meten met de 'nieuwe' buizen er in, kijken wat er met de spanningen gebeurt.

Groet, Joost.

Meer
14 sep 2020 20:58 #85524 door joost_roldaan
Toch met m'n vingers aan de trim gezeten :(.

Groet, Joost.

Meer
14 sep 2020 19:37 #85523 door PE9ZZ

joost_roldaan schreef : De fluittoon heb ik er inmiddels al weer eruit gekregen.

Da's mooi! Wat was dat nou?

Tjerk, 9ZZ

Meer
14 sep 2020 18:36 - 14 sep 2020 18:45 #85522 door joost_roldaan
Hi Tjerk, een PCL86 met gloeispanningsverdubbelaar, die was nieuw voor mij. Ik heb het even gegoogeld en kom op je eigen onderwerp op een ander forum uit:

Ik bewaar 'm voor het volgende project... En goedkoper maakt voor deze radio ook niet meer uit. Ik heb er al zoveel tijd/geld aan besteed dat ik hem helemaal mint ga maken en dan zien we wel weer verder.

Eerstvolgende actie is nu de buizen vervangen. Dan ga ik kijken naar C74/105 als het nodig is. De fluittoon heb ik er inmiddels al weer eruit gekregen.

Groet, Joost.
Laatst bewerkt 14 sep 2020 18:45 door joost_roldaan. Reden: typefout

Meer
14 sep 2020 13:50 - 14 sep 2020 14:01 #85517 door PE9ZZ
C98 en C99 zijn stabiliteits-C'tjes. Die doen niks op laagfrequent. Om de gain terug te schroeven zou je R98/99 kunnen verkleinen (en C77/78 vergroten) zodat B8 minder versterkt. C74 en C105 weghalen zou ook een mooie oplossing bieden alhoewel ik zo gauw niet kan zeggen wat daarvan het resultaat is qua decibellen. Misschien dat andere buizen ook helpt. Laten we dat eerst maar eens afwachten. Je had overigens met succes nieuwe PCL86'en erin kunnen zetten met een gloeispanningsverdubbelaar. Veel goeiekoper...

Edit: verwijderen van C74/105 scheelt volgens LTSpice (Koren modellen) 10 dB. Da's een mooie waarde.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 14 sep 2020 14:01 door PE9ZZ.

Gemaakt door Kunena