Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips B6X44A - defecte aan/uit schakelaar

Meer
12 sep 2020 17:12 - 12 sep 2020 17:12 #85495 door Franc
Hebben alle nieuwe C’s dezelfde waarde als de oude?
Die zitten misschien in de terugkoppeling.
Misschien per ongeluk een factor 10 lager of hoger in waarde terug geplaatst.

Mvg Frank
Laatst bewerkt 12 sep 2020 17:12 door Franc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 sep 2020 14:08 #85493 door joost_roldaan
Hi Cees. Ik heb het knooppunt C102/103/125/126 helemaal gecontroleerd. Dit circuit zit op de printplaatjes, die ik beide uit de radio gehaald heb en helemaal nagelopen heb (alle punten na-gesoldeerd). Ik heb de condensatoren bijna allemaal vervangen en daar waar dat niet kon de condensator nagemeten. De massadraad van die printplaten loopt via een snoertje naar een massapunt in het centrum onder de ECC83. Die massa is goed aangesloten; ik meet overal op de print en pootjes van de componenten 0 Ohm.

Wat ik merkwaardig vind is dat het gain probleem op beide kanelen (L & R) zit. Als er een massaprobleem zou zijn dan had ik het op één v/d twee kanalen nog logisch gevonden, maar niet direct op beide.

Ik heb ook beide ECL86 buizen omgewisseld en dat heeft geen effect. Kan het zijn dat als deze buizen niet meer 100% zijn dat ze te veel gain gaan geven of is dat niet iets wat bekend is? Ik heb de ECC83 al een keer uitgewisseld met een nagenoeg nieuwe uit een andere radio, en dat had geen effect.

Ik weet eigenlijk niet zo goed meer waar ik het nog moet zoeken. Ik heb de hele opbouw rondom de printplaatsje nieuw gemaakt, alle snoeren en kabels vervangen. Ik heb de aansluiting aan de potmeter C68/69 vervangen. Ik heb die verbinding ook helemaal symmetrisch opgebouwd zodat L & R identiek zijn, met een nieuwe kabel naar de potmeter.

Het enige wat ik nog kan bedenken is de spanningen op de ECC83 en beide ECL86 nog eens een keer te gaan meten.

Heb je nog tips?

Groet, Joost.

Meer
10 sep 2020 19:56 #85452 door joost_roldaan
Oké Tjerk. Ik heb dat hele circuit al doorgemeten en tnt niets verkeerds gevonden. Heb je misschien nog een tip rondom welke componenten ik het moet zoeken. Je zei: "Als de aansluiting met de trafo afwezig is krijg je dit."

Welke aansluiting bedoel je? Dan ga ik daar verder zoeken.

Groet, Joost.

Meer
10 sep 2020 18:22 #85447 door PE9ZZ
Zou je je niet concentreren op die versterker? Immers, teveel gain betekent ook teveel vervorming. Ga nog eens dat terugkoppelcircuit induiken. Je FM verkloten is niet de juiste weg.

Tjerk, 9ZZ

Meer
10 sep 2020 18:13 - 10 sep 2020 18:16 #85446 door joost_roldaan
Alles is terug gesoldeerd. Alle snoertjes en alle kabels naar de potmeters (volume, bass, treble, balans) zijn nieuw . De radio speelt inmiddels weer. Het geluid is er enorm op vooruit gegaan (veel frisser/strakker) en de brom is verdwenen. Maar helaas de gain blijft te hoog. Ik ga eens kijken of ik de FM ontvangst iets weg kan trimmen.

Groet, Joost.
Laatst bewerkt 10 sep 2020 18:16 door joost_roldaan.

Meer
08 sep 2020 19:32 #85405 door joost_roldaan
Haha, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk: dit klusje wil je het liefst vermijden. Maar toch, er was één condensator off-spec, dus wel de moeite waard. Ook heb ik de kans waargenomen om alle kabels van/naar de potmeters en alle aansluitsnoeren te vervangen. Maakt het monteren van de plaatjes iets eenvoudiger en ik weet dan iig zeker dat alle kabels oké zijn. Ik denk dat ik ze er vandaag weer in ga zetten. Wordt vervolgd...

Groet, Joost.

Gemaakt door Kunena