Reparatie en Restauratie tip's
Philips GM5655
06 nov 2016 22:31 #63281
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
Da's nog maar helemaal de vraag. En waarvoor de scoop gebruikt gaat worden. Vergeet niet dat een gerestaureerde scoop geen enorme hoeveelheid bedrijfsuren gaat maken. Bedenk ook dat die mooie bekerelco's helemaal niet gespect zijn en die Rubyconnetjes dat wel zijn. Een jaar lang (10000 uur!) op 105°C zie ik die bekertjes nog niet doen. En originele elco's met nieuw binnenwerk is wel een stuk authentieker. Maar smaken verschillen natuurlijk...Cees schreef : De duurdere beker elco's zullen allicht beter zijn als de goedkope draad elcotjes
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 nov 2016 18:48 - 06 nov 2016 18:50 #63271
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips GM5655
@Leo,
Daar kan ik mij wel in vinden.
Het is inderdaad maar de vraag of die kleine goedkope dingetjes het zo lang gaan volhouden als
de oorspronkelijke beker elco's, die nu na 60 jaar op zijn. (Mag het ook?)
De duurdere beker elco's zullen allicht beter zijn als de goedkope draad elcotjes.
Alle waar is naar zijn geld.
Is op het gloeidraad forum ook al discussie over geweest.
Wil je langdurige kwaliteit, dan kost het wat meer.
Bovendien heb je aan het plaatsen van een schroef elco minder werk.
En een meet apparaat verdient het toch dat er wat in geïnvesteerd word?
Cees.
Daar kan ik mij wel in vinden.
Het is inderdaad maar de vraag of die kleine goedkope dingetjes het zo lang gaan volhouden als
de oorspronkelijke beker elco's, die nu na 60 jaar op zijn. (Mag het ook?)
De duurdere beker elco's zullen allicht beter zijn als de goedkope draad elcotjes.
Alle waar is naar zijn geld.
Is op het gloeidraad forum ook al discussie over geweest.
Wil je langdurige kwaliteit, dan kost het wat meer.
Bovendien heb je aan het plaatsen van een schroef elco minder werk.
En een meet apparaat verdient het toch dat er wat in geïnvesteerd word?
Cees.
Laatst bewerkt 06 nov 2016 18:50 door Cees.
06 nov 2016 18:09 - 06 nov 2016 18:12 #63270
door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Philips GM5655
Hallo Bastiaan
De elco's van F&T zijn kwalitatief erg goed, net zo goed als de originele van Philips. Kost een paar centen, maar gaat probleemloos 50 jaar mee. Dat moet je met die kleine dingen die je erin wil stoppen maar afwachten. Maar goed, het is jou keuze.
Zo'n bakelieten schroefje heb ik wel voor je, stuur me daarover maar een pm. Geen idee of je naar Driebergen gaat in december, maar ik kan het voor je meenemen, of opsturen. Kosten; een bak koffie in Driebergen......
Groeten, Leo
De elco's van F&T zijn kwalitatief erg goed, net zo goed als de originele van Philips. Kost een paar centen, maar gaat probleemloos 50 jaar mee. Dat moet je met die kleine dingen die je erin wil stoppen maar afwachten. Maar goed, het is jou keuze.
Zo'n bakelieten schroefje heb ik wel voor je, stuur me daarover maar een pm. Geen idee of je naar Driebergen gaat in december, maar ik kan het voor je meenemen, of opsturen. Kosten; een bak koffie in Driebergen......
Groeten, Leo
Laatst bewerkt 06 nov 2016 18:12 door Leo Snoeren. Reden: Foutje
05 nov 2016 14:11 #63247
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips GM5655
Tjerk,
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad niet duur. MKT voldoet waarschijnlijk prima.
35mm is inderdaad te groot, dacht dat de OD 25mm was van de originelen.
Bastiaan
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad niet duur. MKT voldoet waarschijnlijk prima.
35mm is inderdaad te groot, dacht dat de OD 25mm was van de originelen.
Bastiaan
05 nov 2016 13:55 - 05 nov 2016 13:59 #63245
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
Vishay MKT 630V axiaal, zoals deze . Jeukboxrevival heeft alternatieven die net zo goed zijn. Zoals deze . Nog goeiekoper ook... Kan je ook meteen elco's doen , hoewel die wellicht te groot zijn met 35mm diameter.bvdkruijt schreef : Ga volgende week de elco's bestellen. Heeft iemand nog vervangings suggesties voor de "teerpotten"?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 05 nov 2016 13:59 door PE9ZZ. Reden: Elco
05 nov 2016 12:41 #63242
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips GM5655
Beste hobbygenoten,
Ik snap wel dat Cees zich wat zorgen maakt maar laten we ook niet vergeten dat de techniek zeker niet heeft stil gestaan.
Persoonlijk denk ik dat het ook wel goed komt met de elco's zoals Tjerk ook al aangeeft.
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, altijd een waarde hoger bestellen dan je nodig hebt. Dus i.p.v. 12uf --> 15uf en 25uf --> 27uf of 33uf
De toleranties zijn tegenwoordig bijna altijd -5 of -10% zodat je alsnog redelijk uitkomt, ook een kwestie van proberen maar het komt allemaal ook niet zo nauw.
Die nieuwe schroef elco's zijn absoluut mooi maar ook duur en eigenlijk ook wel een beetje een makkelijke oplossing
Dik 10 euro per stuk tegen 5 euro voor een "refill" per cap. keer 4 is toch 20 euro verschil alleen maar voor een paar voeding elco's.
Ga volgende week de elco's bestellen. Heeft iemand nog vervangings suggesties voor de "teerpotten"?
Bastiaan
Ik snap wel dat Cees zich wat zorgen maakt maar laten we ook niet vergeten dat de techniek zeker niet heeft stil gestaan.
Persoonlijk denk ik dat het ook wel goed komt met de elco's zoals Tjerk ook al aangeeft.
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, altijd een waarde hoger bestellen dan je nodig hebt. Dus i.p.v. 12uf --> 15uf en 25uf --> 27uf of 33uf
De toleranties zijn tegenwoordig bijna altijd -5 of -10% zodat je alsnog redelijk uitkomt, ook een kwestie van proberen maar het komt allemaal ook niet zo nauw.
Die nieuwe schroef elco's zijn absoluut mooi maar ook duur en eigenlijk ook wel een beetje een makkelijke oplossing
Dik 10 euro per stuk tegen 5 euro voor een "refill" per cap. keer 4 is toch 20 euro verschil alleen maar voor een paar voeding elco's.
Ga volgende week de elco's bestellen. Heeft iemand nog vervangings suggesties voor de "teerpotten"?
Bastiaan