Reparatie en Restauratie tip's
Philips GM5655
13 nov 2016 14:09 #63408
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips GM5655
Cees,
Je hebt wel gelijk vandaar dat ik ook vermelde dat het meer een indicatie is. Dat er wel degelijk verschil te zien is zegt al wel wat over de condensator.
Ik hoop dat de LCR meter aanwezig is op mijn werk, ik ben ook heel benieuwd naar de meetresultaten.
Tjerk,
hoe bedoel je dit precies? Ik begrijp je methode niet helemaal maar dit zal wel aan mij liggen
Ik meet de lek van een condensator (meestal een elco) vaak met een 1k weerstandje in serie, dan meet ik de spanning over deze weerstand.
Vaak begin ik met een lage spanning rond de 10 volt en schroef deze langzaam op in een tijdsbestek van een aantal uren om de condensator te re-formeren.
Fijne zondag!
Groet Bastiaan
Je hebt wel gelijk vandaar dat ik ook vermelde dat het meer een indicatie is. Dat er wel degelijk verschil te zien is zegt al wel wat over de condensator.
Ik hoop dat de LCR meter aanwezig is op mijn werk, ik ben ook heel benieuwd naar de meetresultaten.
Tjerk,
hoe bedoel je dit precies? Ik begrijp je methode niet helemaal maar dit zal wel aan mij liggen
Ik meet de lek van een condensator (meestal een elco) vaak met een 1k weerstandje in serie, dan meet ik de spanning over deze weerstand.
Vaak begin ik met een lage spanning rond de 10 volt en schroef deze langzaam op in een tijdsbestek van een aantal uren om de condensator te re-formeren.
Fijne zondag!
Groet Bastiaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 nov 2016 07:15 #63407
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
Ik heb weleens een lekke teerknol aan m'n Wayne Kerr Precision Component Analyzer 6425 gehangen. Ding meette geeneens zo slecht maar toen ik de lekstroom ging meten schrok ik. Beste manier om die test te doen is om de C in serie met een multimeter aan een spanning te hangen. Mijn labvoeding maakt 30 V, is prima. C opladen door de meetpennen even kort te sluiten of te overbruggen met een R van bijvoorbeeld een meg, laadt-ie wat sneller op. Na een paar minuten ofzo moet je spanning naar nul gaan. Ik had een teerknol die vrijwel aan de testspanning zat.
Tjerk, 9ZZ
13 nov 2016 00:26 #63406
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips GM5655
Wat betreft de meting aan de teerknol C's, krijg je als je een eenvoudige
C tester gebruikt zoals nu in dit geval, bij lek een veel hogere waarde te zien.
Zo,n C tester werkt heel mooi voor C's die niet lek zijn.
Ik ben benieuwt hoe de meting is als deze C's worden gemeten met een
professionele tester.
Cees.
C tester gebruikt zoals nu in dit geval, bij lek een veel hogere waarde te zien.
Zo,n C tester werkt heel mooi voor C's die niet lek zijn.
Ik ben benieuwt hoe de meting is als deze C's worden gemeten met een
professionele tester.
Cees.
12 nov 2016 21:58 #63404
door bvdkruijt
Vanavond heb ik de frontplaat los gemaakt om te reiningen.
Ik heb meteen even een scan gemaakt van het front voor re-productie.
Foto bijgevoegd, dit is een (naar mijn idee) low quality foto dus als iemand geïnteresseerd is kan ik altijd de high resolution scan sturen.
Aangezien dit wel eens zou kunnen beschadigen of verkleuren door UV heb ik de scan gemaakt, juist ook voor andere hobby-isten
.
Foto gevoelige alu-plaat is volgens mij nog in de handel dus een front namaken zou vrij makkelijk gedaan kunnen worden met een lichtbak en ontwikkelaar.
Bastiaan
Ik heb meteen even een scan gemaakt van het front voor re-productie.
Foto bijgevoegd, dit is een (naar mijn idee) low quality foto dus als iemand geïnteresseerd is kan ik altijd de high resolution scan sturen.
Aangezien dit wel eens zou kunnen beschadigen of verkleuren door UV heb ik de scan gemaakt, juist ook voor andere hobby-isten
Foto gevoelige alu-plaat is volgens mij nog in de handel dus een front namaken zou vrij makkelijk gedaan kunnen worden met een lichtbak en ontwikkelaar.
Bastiaan
12 nov 2016 21:45 #63403
door bvdkruijt
Hierbij wat foto's van een meting aan twee c'tjes.
Het gebruikte meetinstrument is nu even niet belangrijk, laten we het als indicatie gebruiken aangezien ik even niet de beschikking heb over een goede LCR meter in het weekend.
een originele teer condensator en een nieuwe gele condensator.
Hier zien we al het verschil in capaciteit, het gaat in beide gevallen om een 100nf condensator.
Het gebruikte meetinstrument is nu even niet belangrijk, laten we het als indicatie gebruiken aangezien ik even niet de beschikking heb over een goede LCR meter in het weekend.
een originele teer condensator en een nieuwe gele condensator.
Hier zien we al het verschil in capaciteit, het gaat in beide gevallen om een 100nf condensator.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 nov 2016 15:20 - 12 nov 2016 15:24 #63402
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips GM5655
mijn vraag was al beantwoord , dus bij deze ingetrokken
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 12 nov 2016 15:24 door Cees PA1DBA. Reden: was al beantwoord