Reparatie en Restauratie tip's
Philips GM5655
13 nov 2016 20:20 #63414
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
Effe wat snelle tests: ik had geen teerknollen meer qua weggegooid maar een engelse drop C testte 60 pA (0.6 mV/10M), een oude Wima C ook zoiets net als een noname witte folie-C. Allen 0.47 uF. Een motor C uit een broodbakmachine had een lekstroom van 1 uA en daarmee een lekweerstand van 20 M. De Wayne Kerr vond (op 50 Hz) dat-ie 0.93 uF parallel met 4.0 M was. Het ding zelf zou 1.2 uF moeten zijn. De snelle test uitgevoerd met mijn Fluke 77. Fun fact: als ik die omschakel van volts naar het 300 mV bereik is de ingangsweerstand even 2.2k. Als ik de C under test oplaad via een 8.2k R stijgt de lekstroom even om weer langzaam terug te zakken en te stabiliseren na een minuutje. Ik heb wel teerknollen met deze methode getest en die waren steeds beroerd, ook in de microamperes. Grappige is wel dat dit alleen een probleem is met een spanningsval over de C. Als die in de, noem eens een dwarsstraat, toonregeling zit blijft-ie lekker zitten. Bij zaken als stuurroosterkoppelingen en AGC-lijnen moeten ze rigoreus weggehaald worden. Nog een conclusie: met de Wayne Kerr kan je geen lekstroom meten.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 nov 2016 18:40 #63413
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips GM5655
Cees,
Ik heb geen brom of andere interferentie dus laat ik ze zitten.
In de AG9006 werden zowel de rood gemerkte en niet rood gemerkte toegepast.
Wel is me opgevallen dat zowel de rood en niet rood gemerkte zo'n streepje hebben zie bijlage.
Ik ben dan geneigd om te denken dat het streepje de buitenlaag aangeeft en het rood gemerkte iets over de kwaliteit .
Ik heb geen brom of andere interferentie dus laat ik ze zitten.
In de AG9006 werden zowel de rood gemerkte en niet rood gemerkte toegepast.
Wel is me opgevallen dat zowel de rood en niet rood gemerkte zo'n streepje hebben zie bijlage.
Ik ben dan geneigd om te denken dat het streepje de buitenlaag aangeeft en het rood gemerkte iets over de kwaliteit .
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 nov 2016 16:56 - 13 nov 2016 16:59 #63412
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips GM5655
Bert ,zolang je geen brom of andere interferentie hoort zou ik mij niet druk maken over de polarisatie van de C .
Bij Cees (kat) zitten ze verkeerd om ,omdat bij anderemerken de zwarte ring de buitenlaag is.
Bij Cees (kat) zitten ze verkeerd om ,omdat bij anderemerken de zwarte ring de buitenlaag is.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 13 nov 2016 16:59 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
13 nov 2016 16:53 #63411
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips GM5655
Even terugkomend op de onderstaande opmerkingen in dit topic van Bastiaan en Cees.
Iets wat mij niet bekend was en me aan het denken heeft gezet.
Wel offtopic maar hoop dat Bastiaan daar geen moeite mee heeft.
Bastiaan schreef.
De rode kant geeft de "inner foil" aan, de condensator is namelijk gewikkeld en er is een buitenlaag en een binnenlaag. Het is heel erg makkelijk deze te achterhalen.
Sluit de condensator gewoon aan op je probe van je scoop en houd deze tussen duim en wijsvinger vast, doe dit nog een keer met de polen gedraaid. De kant met de hoogste amplitude is de buitenfolie. Deze werkt als een afscherming en moet altijd aan de laagst impedante kant geplaatst worden.
Cees schreef.
De rode kant wees bij twee gelijke Philips versterkers naar de zelfde kant.
Die in de Philips versterkers waren zo lek als een mandje, en die heb ik
vervangen door C's met een kleine tolerantie en met de streep wijzend
naar de zelfde kant als de rode kant van de oude.
Bij mijn twee AG9004's waren deze gemerkte teer condensatoren 12 stuks allen zo lek als een mandje en heb ik ze vervangen zoals ik eerder aangaf.
Daarbij heb ik geen rekening gehouden met de buiten en binnenlaag.
Nu klinken ze beide super en vraag ik me af of het zinvol is om dit alsnog te checken of zeggen jullie lekker laten zitten.
Iets wat mij niet bekend was en me aan het denken heeft gezet.
Wel offtopic maar hoop dat Bastiaan daar geen moeite mee heeft.
Bastiaan schreef.
De rode kant geeft de "inner foil" aan, de condensator is namelijk gewikkeld en er is een buitenlaag en een binnenlaag. Het is heel erg makkelijk deze te achterhalen.
Sluit de condensator gewoon aan op je probe van je scoop en houd deze tussen duim en wijsvinger vast, doe dit nog een keer met de polen gedraaid. De kant met de hoogste amplitude is de buitenfolie. Deze werkt als een afscherming en moet altijd aan de laagst impedante kant geplaatst worden.
Cees schreef.
De rode kant wees bij twee gelijke Philips versterkers naar de zelfde kant.
Die in de Philips versterkers waren zo lek als een mandje, en die heb ik
vervangen door C's met een kleine tolerantie en met de streep wijzend
naar de zelfde kant als de rode kant van de oude.
Bij mijn twee AG9004's waren deze gemerkte teer condensatoren 12 stuks allen zo lek als een mandje en heb ik ze vervangen zoals ik eerder aangaf.
Daarbij heb ik geen rekening gehouden met de buiten en binnenlaag.
Nu klinken ze beide super en vraag ik me af of het zinvol is om dit alsnog te checken of zeggen jullie lekker laten zitten.
Mvg.
Bert
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 nov 2016 16:53 #63410
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips GM5655
@Bastiaan: Ben je in het bezit van een Megger ? , een oude met slinger voldoet prima ,en kan 500v testspanning leveren.
Cees- pa1dba
13 nov 2016 16:07 #63409
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
@Bastiaan: heel simpel, C in serie met je voltmeter. Die is hoogohmig (in mijn geval 10M). Als je C lekstroom heeft zie je dat meteen. Voor grote elco's is deze QND (Quick 'n' Dirty) test niet zo geschikt.
Tjerk, 9ZZ