Reparatie en Restauratie tip's
Philips GM5655
14 nov 2016 16:49 #63421
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips GM5655
@ Bastiaan,
Dat , deze meting, is een duidelijk bewijs dat de Philips teer C's hun beste tijd hebben gehad.
Vroeger tijdens het repareren, vervingen we alleen de lekke, meestal koppel C's.
Alle C's tijdens een reparatie vervangen zou veel te duur voor de klant zijn geworden.
We zijn nu minstens 50 jaren verder en nu, kunnen we er van uitgaan, dat de oude C's allemaal
op zijn en vervangen moeten worden.
En daar van uit gaand, zijn die goedkope gele dingen, altijd beter als de oude Philips teerknollen.
Ik ben benieuwd hoe het met de lekstroom van de oude teerknollen gesteld is.
Je zou op de plaatsen waar het precies moet, de betere C's kunnen monteren en dan kunnen
de andere gele C's blijven zitten. En dan, als die er in zitten, meteen óók de composiet R's vervangen.
(Als je toch bezig bent...)
Succes met het opknappen van de oude scoopjes.
Cees.
Dat , deze meting, is een duidelijk bewijs dat de Philips teer C's hun beste tijd hebben gehad.
Vroeger tijdens het repareren, vervingen we alleen de lekke, meestal koppel C's.
Alle C's tijdens een reparatie vervangen zou veel te duur voor de klant zijn geworden.
We zijn nu minstens 50 jaren verder en nu, kunnen we er van uitgaan, dat de oude C's allemaal
op zijn en vervangen moeten worden.
En daar van uit gaand, zijn die goedkope gele dingen, altijd beter als de oude Philips teerknollen.
Ik ben benieuwd hoe het met de lekstroom van de oude teerknollen gesteld is.
Je zou op de plaatsen waar het precies moet, de betere C's kunnen monteren en dan kunnen
de andere gele C's blijven zitten. En dan, als die er in zitten, meteen óók de composiet R's vervangen.
(Als je toch bezig bent...)
Succes met het opknappen van de oude scoopjes.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 nov 2016 16:05 #63420
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips GM5655
Ik heb de condensatoren gemeten op capaciteit, D factor , Q factor en ESR.
Alles gemeten bij 1khz met een BK Precision LCR/ESR meter model 885.
Linkje naar de manual: eeshop.unl.edu/pdf/886_manual.pdf
Ik heb ook twee nieuwe rifa condensatoren en een nieuwe Vishay condensator toegevoegd in de test.
Hier de gemeten resultaten:
De lekstroom heb ik nog niet gemeten.
Dit moet ik nog even gaan doen.
Mag duidelijk zijn dat de teerknollen het minst goed meten in deze test en nieuwe gele dingetjes zijn best wel goed volgens de meting
Bastiaan
Alles gemeten bij 1khz met een BK Precision LCR/ESR meter model 885.
Linkje naar de manual: eeshop.unl.edu/pdf/886_manual.pdf
Ik heb ook twee nieuwe rifa condensatoren en een nieuwe Vishay condensator toegevoegd in de test.
Hier de gemeten resultaten:
De lekstroom heb ik nog niet gemeten.
Dit moet ik nog even gaan doen.
Mag duidelijk zijn dat de teerknollen het minst goed meten in deze test en nieuwe gele dingetjes zijn best wel goed volgens de meting
Bastiaan
14 nov 2016 02:16 #63418
door Cees
@ Andere Cees,
Klopt wel wat je zegt.
Ik heb het verkeerd geschreven.
In mijn versterker zit het goed.
Bij een van mijn andere versterkers, torren ding, heb ik dunne koper folie
om de koppel C's gemaakt een draadje er aan gesoldeerd en dat met het
centrale massa punt ( ster massa) verbonden.
Die versterker gaf geen brom, maar genereerde wel boven het gehoor bereik.
Daar na was het genereren weg en gaf hij wel een betere weergave.
Cees.
Klopt wel wat je zegt.
Ik heb het verkeerd geschreven.
In mijn versterker zit het goed.
Bij een van mijn andere versterkers, torren ding, heb ik dunne koper folie
om de koppel C's gemaakt een draadje er aan gesoldeerd en dat met het
centrale massa punt ( ster massa) verbonden.
Die versterker gaf geen brom, maar genereerde wel boven het gehoor bereik.
Daar na was het genereren weg en gaf hij wel een betere weergave.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
14 nov 2016 02:05 #63417
door Cees
Bert,
In veel gevallen hoor je het verschil niet.
Echter de kant die met de hoogste impedantie G1 van de volgende versterker trap is verbonden
moet afgeschermd zijn door de buitenste laag zilver folie.
De buitenste laag is verbonden met de laagste impedantie de A anode van de voorgaande trap.
De binnenste laag, die afgeschermd word door de buitenste laag, komt dus aan de G1 stuur
rooster van de volgende trap.
Als de versterker goed speelt, geen brom of genereren, lijkt mij; laten zitten.
Maar wil je het goed en kun je niet zien hoe het zit bij de nieuwe C's, dan kun je om de
koppel C's een dun laagje koper folie maken, draadje er aan solderen en dat
met het aardpunt van de betreffende trap verbinden. Zit je altijd goed.
Zo heb ik een versterker die buiten het gehoor bereik stond te genereren goed
gekregen.
Cees.
In veel gevallen hoor je het verschil niet.
Echter de kant die met de hoogste impedantie G1 van de volgende versterker trap is verbonden
moet afgeschermd zijn door de buitenste laag zilver folie.
De buitenste laag is verbonden met de laagste impedantie de A anode van de voorgaande trap.
De binnenste laag, die afgeschermd word door de buitenste laag, komt dus aan de G1 stuur
rooster van de volgende trap.
Als de versterker goed speelt, geen brom of genereren, lijkt mij; laten zitten.
Maar wil je het goed en kun je niet zien hoe het zit bij de nieuwe C's, dan kun je om de
koppel C's een dun laagje koper folie maken, draadje er aan solderen en dat
met het aardpunt van de betreffende trap verbinden. Zit je altijd goed.
Zo heb ik een versterker die buiten het gehoor bereik stond te genereren goed
gekregen.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
14 nov 2016 00:05 #63416
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips GM5655
Bastiaan,
Als op het versterkers aankomt ben ik ook erg kritisch.
Wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden.
Als ik mijn voorrad C's zou moeten na-meten met de scoop en merken zit ik met mijn snelheid voor de rest van het jaar onder de pannen :lol:
Een volgend project ga ik daar zeker rekening mee houden.
Als op het versterkers aankomt ben ik ook erg kritisch.
Wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden.
Als ik mijn voorrad C's zou moeten na-meten met de scoop en merken zit ik met mijn snelheid voor de rest van het jaar onder de pannen :lol:
Een volgend project ga ik daar zeker rekening mee houden.
Mvg.
Bert
13 nov 2016 20:51 #63415
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips GM5655
Beste allen,
Bert,
geen probleem hoor
je hebt waarschijnlijk gelijk dat de rood gemerkte teerknollen de wat beter zouden zijn, mogelijk zijn ze in der tijd geselecteerd bij Philips?
Let wel, de buitenfolie word bij deze teerknollen gemerkt door het streepje.
Tegenwoordig gebeurd dit niet meer! Dus er kan een streepje op staan, het zegt niets. Je moet altijd na-meten met de scoop.
Ik heb alle polyester condensatoren op deze manier gemarkeerd en ook "correct" terug geplaatst zoals de originelen ook zaten.
Tjerk,
Ah okay ja dan snap ik hoe je de meting doet. Ik zal morgen eens een aantal doormeten met jou methode
Cees,
Helaas beschik ik niet over een megger maar ik heb wel afgelopen zomer wel een kleine hoogspanningsvoeding gebouwd, deze gaat tot 300 volt en is begrenst op 240ma, eens kijken wat ik daar mee ga bereiken
Trouwens als de condensatoren "verkeerd" zitten hoeft dat niet echt een probleem te zijn zoals jij ook al aangeeft. Zolang de versterker gesloten is zal dit inderdaad best meevallen.
Ik heb mijn AG9006 ook voorzien van nieuwe polyester types zonder te weten van de buitenlaag en heb verder geen eigenaardigheden ontdekt. (en ik ben erg kritisch als het op versterkers aankomt
)
Onlangs heb ik nog twee GM5655 scoopjes kunnen overnemen.
Een van Leo (nog bedankt!) en toevallig nog een andere die ik op marktplaats zag staan vanmiddag.
Het lijkt mij nu erg leuk om eens te gaan kijken wat de verschillende scoopjes nu precies gaan weergeven.
Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen een "ge-re-cap-te" en een originele.
Ook erg interessant voor jullie! :
en ook dit linkje:
Fijne avond!
Bastiaan
Bert,
geen probleem hoor
Let wel, de buitenfolie word bij deze teerknollen gemerkt door het streepje.
Tegenwoordig gebeurd dit niet meer! Dus er kan een streepje op staan, het zegt niets. Je moet altijd na-meten met de scoop.
Ik heb alle polyester condensatoren op deze manier gemarkeerd en ook "correct" terug geplaatst zoals de originelen ook zaten.
Tjerk,
Ah okay ja dan snap ik hoe je de meting doet. Ik zal morgen eens een aantal doormeten met jou methode
Cees,
Helaas beschik ik niet over een megger maar ik heb wel afgelopen zomer wel een kleine hoogspanningsvoeding gebouwd, deze gaat tot 300 volt en is begrenst op 240ma, eens kijken wat ik daar mee ga bereiken
Trouwens als de condensatoren "verkeerd" zitten hoeft dat niet echt een probleem te zijn zoals jij ook al aangeeft. Zolang de versterker gesloten is zal dit inderdaad best meevallen.
Ik heb mijn AG9006 ook voorzien van nieuwe polyester types zonder te weten van de buitenlaag en heb verder geen eigenaardigheden ontdekt. (en ik ben erg kritisch als het op versterkers aankomt
Onlangs heb ik nog twee GM5655 scoopjes kunnen overnemen.
Een van Leo (nog bedankt!) en toevallig nog een andere die ik op marktplaats zag staan vanmiddag.
Het lijkt mij nu erg leuk om eens te gaan kijken wat de verschillende scoopjes nu precies gaan weergeven.
Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen een "ge-re-cap-te" en een originele.
Ook erg interessant voor jullie! :
en ook dit linkje:
Fijne avond!
Bastiaan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn