Skip to main content

CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag

Meer
12 jan 2019 10:46 #75429 door PE9ZZ
Die metalen dingetjes zijn waarschijnlijk een equivalent voor de uA703. Maar je hebt ontvangst dus die zijn goed. Het groene draadje gaat naar dat printje met die BC148B?

De meetopdracht is nu als volgt:
- spanning op basis BC148B zonder en met signaal
- spanning op collector BC148B ditto

Enne, hoe heet de tor naast de schroef? BC176 bestaat niet.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jan 2019 08:32 #75427 door Francois129
Tjerk,

Door het vervangen van die onbekende transistor door de BC148B krijg ik een constante meteruitslag die beinvloedbaar is door de 1K potmeter. Ik heb die wat teruggeschroefd omdat hij helemaal max + ging.
De muting werkt ook niet, had ik nog niet getest.
Ben seffens weg en kom vanavond maar eerst thuis.
Verdere antwoorden zijn dus voor later.

Dank u

François

Meer
11 jan 2019 22:52 #75426 door PE9ZZ
Derde tor is BF224. De muting wordt geschakeld door de BC176. Wacht eens effe... De BC148 krijgt z'n collectorstroom van de BC176. Dus als die wordt opengestuurd gaat de '176 subiet geleiden en wordt de muting opgeheven. En moet de meter gaan uitslaan.

@François: werkt de muting?

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
11 jan 2019 17:26 - 11 jan 2019 17:30 #75423 door Cees PA1DBA
De derde transistor BF194 ? zit bij de spoel in het afschermblikje,
Je zou met de scoop op de collector de door hem versterkte 10,7 Mhz moeten kunnen zien.
De BC148 op het eind schakelt in de "muting"stand de voedingsspanning van de laatste mf versterker/detector.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 11 jan 2019 17:30 door Cees PA1DBA.

Meer
11 jan 2019 17:17 #75422 door PE9ZZ
Een beetje... De FU5Z gevalletjes zijn midfrequent versterkers. Ik kan ze ook niet vinden maar er zijn equivalenten van. Ik denk niet dat ze stuk zijn, tenslotte heb je ontvangst.

In ieder geval is het dus de LEVEL meter die geen sjoege geeft. De meter zelf is dus goed (0.2 mA). De BC148B is een emittervolger en buffert het door de AA119 diode gelijkgerichte signaal uit de midfrequent. Het is een flutcircuit want het werkt alleen maar met sterkere signalen en dan gaat de meter meteen naar 100%. Maar goed, nu doet-ie helemaal niks. Stem af op een sterke zender en kijk wat de spanning is op de kathode van die AA119. Die moet een paar volt zijn. Je kan zelfs proberen met een weerstand van 47k naar punt C, kijken of de meter dan uitslaat. Als dat zo is is die BC148B OK.

Tjerk, 9ZZ

Meer
11 jan 2019 11:04 - 11 jan 2019 11:33 #75420 door Francois129
Dag Tjerk,

Aan de hand van al mijn gegevens heb ik het metertje getest 100microA is de helft van de schaal, 200microA is volle schaal.
Er was ook weer aan dit printje gesoldeerd en deBC148B was vervangen door een met drie gekleurde stippen op.
Ik heb de BC148B er terug ingezet en kreeg weliswaar een uitlezing maar deze was enkel beinvloedbaar door de 1K potmeter in de spanningsdeling van de BC148B.
Dus niet beinvloedbaar door het afstemmen.
Dan ben ik aan de aansluiting gaan meten van de FU5Z wat dat ook mogen zijn.
In mijn beperkte kennis zou dit een Op Amp kunnen zijn met een + en - ingang. Enige info is welkom (mr google stuurt me naar Ford auto modules).
Op ebay heb ik het volgende gevonden.
Foto staat onderaan?

Op die aansluiting heb ik wel een signaal dat in amplitude varieert naargelang de afstemming.

(Groene draad naar beneden)

Als ik het printje met de levelsturing bekijk zie ik maar 2 transistoren.

Ik veronderstel dat schakeling als volgt zou moeten werken:
Het signaal wordt opgeslingerd door de spoeltjes, gelijkgericht en dit signaal wordt aan de basis van de BC148 gelegd die dat veel of weing gaat geleiden en zo de spanningsdeler beinvloedt.
Klopt dit en heb je nog suggesties?

MVG

François
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 jan 2019 11:33 door Francois129.

Gemaakt door Kunena