Skip to main content
Project Pupil

Vorderingen Pupil

Meer
28 mrt 2015 19:47 #51647 door v1ncent
Beantwoord door v1ncent in topic Vorderingen Pupil
Ik ben nog opzoek naar een afstem c en de entrees voor de stekkers, kan iemand mij hier aan helpen? Dan kan ik ook eindelijk aan het bouwen! :-)

P.E.C. olé

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 mrt 2015 12:03 #51631 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Vorderingen Pupil
Beste iedereen,

Ik ben erg blij met alle reacties die er los zijn gekomen tijdens het Pupil Project.
Gaarne zou ik zien dat complimenten en andere opmerkingen over de tentoongestelde Pupils in de Galerie hier geplaatst worden en niet in de Galerie zelf.

Ik heb een ieder die een Pupil (ooit) gebouwd heeft uitgenodigd om deze in de Galerie te plaatsen zodat alle Pupils keurig onder elkaat tentoongesteld staan.

Ik hoop dat een iederdaaraan mee wilt werken.

Dank

Jack

Meer
16 feb 2015 18:35 #50742 door henk43
Beantwoord door henk43 in topic Hoe de blauwe Pupil gemaakt werd.

PE9ZZ schreef :
@Henk: het is zeer zeker geen koude kathode!

Hallo Tjerk.
Je hebt gelijk het is een direct verhitte kathode buis .
Henk (Pa3atd)

Meer
16 feb 2015 16:00 #50737 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hoe de blauwe Pupil gemaakt werd.

Marotick schreef : Het valt me op dat de radio het meteen doet zonder te wachten wat bij een buizentoestel een karakteristieke eigenschap is

Dat komt omdat de kathode direct verhit is. Het is een heel dun draadje dat meteen heet is bij aanleggen van gloeispanning.

@Henk: het is zeer zeker geen koude kathode!

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
16 feb 2015 12:26 - 16 feb 2015 12:33 #50730 door henk43
Beantwoord door henk43 in topic Hoe de blauwe Pupil gemaakt werd.
Ja Jack De Dl92 is een koud kathode buis die niet hoeft op te warmen want de gloeidraad is tevens kathode en in de eerste Pupils werd inderdaad een DL91 gebruikt en in latere versies de DL92
Op deze link staat het schema van de Dl92. www.radiomuseum.org/tubes/tube_dl92.html

henk
Laatst bewerkt 16 feb 2015 12:33 door henk43.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
16 feb 2015 10:59 - 16 feb 2015 11:29 #50729 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Hoe de blauwe Pupil gemaakt werd.
Hallo Johannes,
In de anode batterij zitten bij mij vier 9Volt blokjes. Die heb ik dus in serie gezet en daarbij heb ik gewoon 4 van die drukkertjes aansluitingen gebruikt die als connector te koop zijn om die 9 Volt blokjes ergens op aan te sluiten.
Tip: Als een 9 volt blokje leeg is dan sloop ik het bovenplaatje met de drukker en contra drukker er van af, alvorens ik de batterij weggooi. Met dat bovenplaatje kan dan weer een nieuwe aansluiting gemaakt worden.
De serie aansluitingen heb ik gemaakt op kleine bussen voor banaanstekkers die ik hier gekocht heb.
www.eoo-bv.nl (een goedkoop adres waar ik tegenwoordig al mijn onderdelen koop)
De DL91??? Het kan best wezen dat deze buis ook gebruikt werd voor de Pupil. De Pupil die ik had had een 92. Volgens mij zijn deze buizen bijna gelijk met het verschil dat de 92 een dubbele gloeidraad heeft.
Even opgezocht: gloeidraad DL91 zit tussen pootje 1/5 en 7 (1 en 5 zijn intern verbonden)
DL92 één gloeidraad tussen 1 en 5 en een gloeidraad tussen 5 en 7, (pootje 5 moet aan de min) hierdoor kan de keuze gemaakt worden of er één of twee gloeidraden gebruikt worden (spaarschakeling) of dat de beide gloeidraden in serie geschakeld worden, ook een spaarschakeling of voor een hogere spanning. Per gloeidraad is een spanning van 1,5 Volt het maximale.
Heeft iemand ervaring in één van deze spaarschakelingen?
Met een hoge anode batterijspanning is het volume ook flink, wordt het volume minder als er slechts 1 gloeidraad gebruikt wordt?

Bijgaande 2 PDF files van blad 1 en blad 2 van de bouw van de Maxwell Pupil
Helaas lukte het niet om mijn PDF files hier geupload te krijgen maar onderstaande linkjes werken wel.
Met dank aan Hans Otten

www.hansotten.com/uploads/philips/maxwellpupilmanual1.jpg
www.hansotten.com/uploads/philips/maxwellpupilmanual2.jpg

Het valt me op dat de radio het meteen doet zonder te wachten wat bij een buizentoestel een karakteristieke eigenschap is.

Jack
Laatst bewerkt 16 feb 2015 11:29 door Marotick.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena