Skip to main content
De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk

Seeburg Q160 met kuren na verhuizing..

Meer
05 jan 2016 17:26 #58178 door Captain-Surf
Cees,

om zelf te gaan knoeien lijkt me niet handig, plus dat ik daar nu eigenlijk de tijd niet voor heb.
En flauwe grappen maken kan ik zelf goed genoeg, dus laat dat maar achterwege.. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jan 2016 01:14 #58133 door Bert Kn
Ramzi,
Ik ga ervan uit dat je hier in Nederland nog familie hebt en daar wel eens een bezoek aan brengt, of anders om.
In dat geval moet er toch wat te regelen zijn.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Captain-Surf

Meer
04 jan 2016 00:37 #58130 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Seeburg Q160 met kuren na verhuizing..
@ Ramzi, Tja, in Rugzak lopend.
Of het word dan toch maar zelf doen met de hulp van dit forum.
Een echte hobby uitdaging!
Succes, Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Captain-Surf

Meer
04 jan 2016 00:31 #58127 door Captain-Surf
Dankjewel voor de tip, Cees, maar als je de thread vanaf het begin leest, zul je zien dat ik in noord Noorwegen zit en dat de versterker-unit bij Peter krijgen iets minder simpel is, dan jij nu misschien denkt.. whisling

Mvg,

Ramzi.

Meer
04 jan 2016 00:16 #58125 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Seeburg Q160 met kuren na verhuizing..
kaptein slurf, Lijkt mij als ik de bijdrage van Peter zo lees, het beste om een afspraak te
maken met een betrouwbare kenner en de versterker zelf daar heen te
brengen, in plaats van versturen i.v.m transport schade.
Succes, Cees.

Meer
03 jan 2016 22:35 #58112 door peter1952
Marc,

Het probleem dat jij omschrijft, komt bij Seeburg versterkers niet voor. Seeburg heeft er bewust voor gekozen om slechts één enkel punt van het chassis als massapunt te gebruiken. De massa gaat van trap naar trap met een aparte verbinding en wordt op één enkel punt aan het chassis gelegd. De aardlippen die op buisvoeten aanwezig zijn worden niet als massa voor de schakeling gebruikt.
Het komt wel voor bij versterkers van Rock-Ola, daar merk je het vaak aan een verhoogd bromniveau. Een extra aarddraad leggen van buisvoet naar buisvoet lost dan het probleem op.
En, zoals gezegd, een cassettedeck is niet te gebruiken om te testen. Al zou je het signaal verzwakken, dan heb je veel te veel versterking in het laag. Gewoon niet moeilijk doen en een platenspeler met MD element gebruiken.

De Seeburg Stereo versterkers die bij de Channel en de Q100/160 worden gebruikt, zijn lastige versterkers. Je moet echt alle papiercondensatoren door polyester vervangen en dat geldt ook voor alle laagspanningselco's. Zwak punt zijn ook de weerstanden in de fasedraaier trap. Deze zitten vlak bij de eindbuizen en vaak verlopen. Ik meet ze niet eens meer door, ik vervang ze gewoon. Ook als de versterker al eens gereviseerd is, kan het gebeuren dat deze weerstanden na een aantal jaren verlopen zijn. Ook lastig zijn de voortrappen, deze zijn met transistors uitgevoerd en deze kunnen ook problemen geven. Verder zijn de weerstanden in de AVC trap vaak sterk verlopen waardoor deze trap niet goed meer werkt. Je kunt de AVC uitschakelen, maar dan is meestal de versterking te groot, waardoor vervorming optreedt.
Alles dient zeer nauwkeurig nagelopen te worden, dat loont zeker de moeite.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Captain-Surf

Gemaakt door Kunena