Seeburg Q160 met kuren na verhuizing..
ik heb twee nieuwe naalden gemonteerd, maar het geluid blijft nog steeds een beetje vervormd/distorted.. zou dat kunnen komen omdat er niet het goede element inzit? Althans, ik begreep dat in deze types altijd een rood Stereo-element zit, en bij deze is dat een zwarte.. of zit het verschil 'm alleen in de kleur en niet in specs?
Ramzi.
Qua element maakt het niet uit, de rode exemplaren zijn van latere data geleverd in de AY, DS die een rode arm hebben in enkele nog latere dichte modellen werden die ook gebruikt.
Wat betreft een beetje vervormd/distorted moet je het denk ik in de versterker zoeken, waarschijnlijk is die niet of maar gedeeltelijk gereviseerd.
Als het goed is zit er de SHFA-2 versterker in.
Dit zijn wel de meest lastige versterkers om te doen net als zijn voorganger de SHFA-1.
Zie afbeelding.
Ik ben overigens niet DE (enige) jukeboxman hier, de getoonde SHFA-1 versterker toegepast in de Channel kwam ik niet uit en dat heeft Peter Boin toen voor me opgelost.
Plaats eens een foto van de binnenzijde van de versterker zodat ik het kan beoordelen.
Welke weerstand meet je met een universeel meter op de Rock-Ola luidsprekers?
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Captain-Surf
- [Captain-Surf]
-
Onderwerp Auteur
- Captain-Surf
- [Captain-Surf]
-
Onderwerp Auteur
"Jensen was a very popular maker of guitar amplifier speakers during the 1950s and 1960s. Fender and Gibson used them, and did many other makers. There are some other codes used on Jensen speakers, as shown below. The first set of codes shows the type of magnet, size and quality of the speaker.
The "P12R" identifies the type of magnet, the size, and the quality of the speaker.
The prefix code letter identifies the type of magnet used in the speaker. Prior to the 1950s, Field or ElectroMagnetic magnets were used. Instead of a permanently magnetic magnet, electricity was used to make the magnetic field. These became obsolete with good Alnico magnets and weren't used much past the 1940s. For the best guitar tone, it is generally agreed "permanenent" Alnico V was the magnet of choice. AlNiCo was the mainstay for decades because it produced a strong magnet which worked great in speakers. It was largely discontinued because of higher cost compared to newer materials (there are other rare earth metals now, such as samarium-cobalt and neodymium-iron-boron aka NIB that are now often used). Also Ceramic magnets were cheaper to make than Alnico, hence their usage in the 1960s instead of Alnico.
Here are some of the Jensen prefix codes:
F = "Field" magnet, which is a powered magnet (often with a small transformer mounted on the speaker).
EM = Electro Magnetic or Electronic Musical (electronic musical instrument speaker, 6"x9" to 15")
P = "Permanent" magnet, Alnico V. At some point in the 1960s Jensen stopped using Alnico V magnets (and used ceramic magnets instead), but kept the "P" prefix!
PM = Permanent Magnet, mostly AlNiCo type (or other earth metal combinations)
C = ceramic
NEO = Permanent Magnet NIB type (newest variety)
The number is the size of the speaker. Jensen made speakers from 4" to 18" sizes.
The suffix code letter identifies the quality of the speaker. Jensen speakers came in varying quality levels. They had a Professional series, a Concert series, and a Standard series. The closer the suffix code letter is to "A", the higher the quality of speaker. For guitar amplifiers, the Concert series is considered the best (the professional series is too efficient and doesn't "break up", the Standard series is too whimpy and can't handle any power). Here are the series code letters:
Professional series: letters J,K,L (made in 18" and 15" sizes only).
Concert series: letters N,P,Q,R (made in 8", 10", 12", 15" sizes). Best for guitar amps.
Standard series: letters S,T,U,V,W,X (codes U,W,X only came 8" and smaller).
- Captain-Surf
- [Captain-Surf]
-
Onderwerp Auteur
- Captain-Surf
- [Captain-Surf]
-
Onderwerp Auteur
ik heb twee nieuwe naalden gemonteerd, maar het geluid blijft nog steeds een beetje vervormd/distorted.. zou dat kunnen komen omdat er niet het goede element inzit? Althans, ik begreep dat in deze types altijd een rood Stereo-element zit, en bij deze is dat een zwarte.. of zit het verschil 'm alleen in de kleur en niet in specs?
Of moet ik hier niet in zoeken en zit het \m in de versterker (buizen?) of zelfs in de speakers? En hoe zou ik dat het beste kunnen testen? Kun je buizen van hetzelfde type - want de opbouw voor link en rechts is bijvoorbeeld hetzelfde - omwisselen of is dat juist het slechtste wat ik kan doen?
Mvg,
Ramzi.
bedoelde je dat te doen met het schroefje in het rood omlijnde deel?
Ramzi,
Klopt als een bus.
Schroefje iets losdraaien het armpje waar hij aanzit kun je dan iets omhoog duwen.
Zot te zien op de foto staat staat het armpje vrij laag.
Wat betreft de speakers, welke impedantie hebben die?
Van Rock-Ola heb ik verder geen documentatie.
Heb je deze al?
Altijd handig.
Mvg.
Bert