Skip to main content
HIFI apparatuur

ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jul 2011 21:18 - 09 jul 2011 21:52 #6268 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)

peter1952 schreef : Ik ben bang dat de vraagsteller een beetje te kritisch is of niet weet hoe hij het ruisniveaua moet interpreteren.
De versterking in de 9004 is bijzonder hoog en bij maximale versterking (= volume vol open) zal een klein ruisje al gauw hinderlijk worden. Je moet het vergelijken met het maximale volume waarmee je afspeelt.
De volumeregelaar vol open zetten en dan klagen over ruis is niet reeel, want zo hard draai je nooit. Maar al zou je dat wel doen, dan zal misschien het geluidsniveau op bijv. 100 dB liggen. Is de signaal/ruisverhouding -60dB, dan hou je 100 - 60 = 40 dB over. Nou dat hoor je echt wel!
Er wordt vermeld dat het ruisniveau onder het ruisniveau van de platen ligt. Dan is er naar mijn idee niets aan de hand.
Maar René, kijk eens naar de ruis op het maximale volume waar mee je speelt. Dat is veel reeeler. Alle voorversterkers van die tijd ruisten altijd wel iets. Zelfs de professionele.
Uit de draadomroeptijd kon ik zelfs met mijn Deuteron versterker de ruis van de microfoonversterker in de studio horen!

René, geniet gewoon eens lekker van je installatie en muziek en ga geen fouten "zoeken".

Nog een voorbeeld: De F9X van Max zou ook teveel brom geven. In de documentatie van het toestel stond het maximale bromniveau opgegeven. De gemeten waarde lag ver onder de opgegeven waarde!
Ik denk dat een ruismeting op de 9004 van René heel ontnuchterend zou werken.
Dat je bij de 9006 geen ruis hoort komt gewoon door de lagere versterking.
En draai van een willekeurige bandrecorder uit die tijd in de weergavestand zonder band maar eens het volume vol open!
Dan schrik je van het kabaal dat er uit de liudspreker komt!

Met vriendelijke groet,
Peter

Ik vind je reactie echt een klein beetje kleinerend en dat van een van mijn beste vrienden.
Alsof ik niet weet na veertig jaar hoe een hifi set moet klinken.
Ik heb verdomd goed spul gehad in het verleden.
Ik ben inderdaad kritisch en dat geef ik heel duidelijk aan in mijn eerste reactie waarin ik duidelijk maak dat de ik de weergave prachtig vindt. "Het beste van al het goede wat ik gehad heb (wat betreft de oude spullen zoals HiQ en de AG9006)". Me dunkt.
Als je nou al niet eens een nieuwsgierigheid mag aankaarten over het functioneren van een
dergelijke installatie die maar zeer weinig mensen in huis hebben en waarvan door de voortgang van de tijd wellicht de prachtige weergave enigszins vergeten is, voor zover het zelfs in de jaren vijftig voor 99 procent van de consumenten al geheel niet bekend was (vanwege de onmogelijkheid om het te kopen).
Nogmaals dan maar: ik ben zeer tevreden over de opvallende natuurlijkheid (mits een goede opname) van de weergave. Nergens teveel, nergens te weinig. Gewoon erg natuurlijk.
Mensen die van een donderende boemerige bas houden zouden zelfs teleurgesteld kunnen zijn, maar ik als kritische luisteraar juist niet. Een klarinet moet niet metalig klinken, je moet het hout als het ware horen. Om maar wat te noemen. En dat doet deze installatie wonderlijk fraai, daar waar veel moderne installaties het laten afweten, juist bij dergelijke subtiele weergave. De subtiliteit toont de kwaliteit van de weergave, niet het effectbejag.
Ik heb eerder al eens aan moeten horen "dat ik maar eens tevreden moet zijn".
Me dunkt hoor.
Ik ZOEK niet naar FOUTEN als ik zeer tevreden ben over de weergave OMDAT ik er tevreden over ben en rekening houd met het feit dat we over een vroeg hifi ontwerp praten. Ook dat heb ik al geschreven. Het is nou juist net de clou van de waardering van de oude spullen.
Maar ik vind wel dat ik het recht heb op een forum als dit om mijn nieuwsgierigheid uit te drukken als het gaat om een mogelijke bijkomstigheid van een dergelijke installatie.
Het aanwezig zijn, het waarom en of er een verbetering te bewerkstelligen is.
Daar is een forum ook voor. Daar zijn onze contacten voor.
Of voelt men zich aangevallen als deskundige man van de revisie? Ik geloof daar niet in. ;)
Ik weet maar al te goed hoe deskundig je bent, Peter, net zo goed als de anderen dat zijn.
En daar heb ik maximale waardering voor.
Neemt niet weg dat ik JUIST een kritische luisteraar ben van muziek, al mijn hele leven.
Als je populair draait, of jazz wat velen niet eens kunnen aanhoren, is er niets aan de hand. De opnames zijn vaak veel harder dan bij klassiek. Juist daar ben je geneigd het volume wat harder te zetten en dan kom je met de volumeregeling in 'het ruisniveau' terecht.
Ik stel voor dat de zeer gewaardeerde deskundigen eerst eens het geheel aanhoren en mij dan pas overtuigen "dat ik eens tevreden moet zijn met wat ik heb". Uiteindelijk hebben de zeer gewaardeerde deskundigen OOK een sterke drang om het maximale uit hun prachtige werk te bewerkstelligen..... toch?
Ik hoor in mijn geval een ruisniveau die ik bij de AG9006 nooit gehoord heb. Mogelijk omdat de verhouding tussen de potmeter en de gevoeligheid niet ideaal was en er nimmer een volume niveau bereikt kon worden om het ruisniveau te halen. Uiteindelijk werkt deze geïntegreerde
versterker ook met dezelfde buizen (EF86).
Nogmaals , met ALLE respect voor de deskundigheid van je Peter, maar ik mag als gebruiker van de set toch wel naar het naadje van de kous vragen, al zou het resultaat zijn dat ik de ruis moet accepteren 'omdat het er nu eenmaal bij hoort'.
Ik ben een ZEER kritische luisteraar en dat altijd geweest en wens mijn favoriete muziek niet alleen als achtergrond of incident te draaien en wil dan ook het maximale kunnen van de installatie vergen, graag met hulp van de deskundigen.
Termen als "fouten zoeken", "er mee leren leven" en " je moet maar eens tevreden zijn" vind ik echt niet aan de orde en zijn dingen die ik zelf wel bepaal, toch?
Dit is een forum en je moet dit soort dingen JUIST kunnen bespreken zonder bekritiseerd te worden als een soort zeurderige vent.
Als de ruis een bijkomstigheid van de versterker is accepteer ik dat heus wel.
Dat zouden mijn goede vrienden juist moeten weten.
Maar ik mag wel het waarom weten hoop ik.
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Me dunkt dat dit toch een interessant item is voor het forum.
Alleen daarom is het al leuk om het aan te dragen.
Dat blijkt wel uit de reacties.
En dan is het hoop ik voor mij nog nuttig ook.
Uiteindelijk is het hele hifi gebeuren uit de jaren vijftig nog een grote 'missing link' voor velen, net zoals de HiQ's dat ook ooit waren in.
Bekend, maar toch onbekend. :whistle:

Vriendelijke groet
René (R)
Laatst bewerkt 09 jul 2011 21:52 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jul 2011 20:15 #6265 door peter1952
Ik ben bang dat de vraagsteller een beetje te kritisch is of niet weet hoe hij het ruisniveaua moet interpreteren.
De versterking in de 9004 is bijzonder hoog en bij maximale versterking (= volume vol open) zal een klein ruisje al gauw hinderlijk worden. Je moet het vergelijken met het maximale volume waarmee je afspeelt.
De volumeregelaar vol open zetten en dan klagen over ruis is niet reeel, want zo hard draai je nooit. Maar al zou je dat wel doen, dan zal misschien het geluidsniveau op bijv. 100 dB liggen. Is de signaal/ruisverhouding -60dB, dan hou je 100 - 60 = 40 dB over. Nou dat hoor je echt wel!
Er wordt vermeld dat het ruisniveau onder het ruisniveau van de platen ligt. Dan is er naar mijn idee niets aan de hand.
Maar René, kijk eens naar de ruis op het maximale volume waar mee je speelt. Dat is veel reeeler. Alle voorversterkers van die tijd ruisten altijd wel iets. Zelfs de professionele.
Uit de draadomroeptijd kon ik zelfs met mijn Deuteron versterker de ruis van de microfoonversterker in de studio horen!

René, geniet gewoon eens lekker van je installatie en muziek en ga geen fouten "zoeken".

Nog een voorbeeld: De F9X van Max zou ook teveel brom geven. In de documentatie van het toestel stond het maximale bromniveau opgegeven. De gemeten waarde lag ver onder de opgegeven waarde!
Ik denk dat een ruismeting op de 9004 van René heel ontnuchterend zou werken.
Dat je bij de 9006 geen ruis hoort komt gewoon door de lagere versterking.
En draai van een willekeurige bandrecorder uit die tijd in de weergavestand zonder band maar eens het volume vol open!
Dan schrik je van het kabaal dat er uit de liudspreker komt!

Met vriendelijke groet,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
09 jul 2011 20:07 - 09 jul 2011 20:13 #6264 door Rene Daemen
Ik heb zelf het idee
dat de MD trap met de ef 86 in de begin tijd ook ruisden van fabrieks wegen
ik heb meerdere versterkers wel eens vol volume maar die waren ook niet stil
of lichte brom of ruis kijk ik kan hier niet beoordelen wat met de 9004 is om dat ik het kwaaltje niet heb gehoord
kijk je kunt natuurlijk niet met de hedendaagse versterker vergelijken omdat de techniek anders is
maar als ik de AG9018 open zet hoor ik ook wat dus of het ooit helemaal stil is geweest kan ik niet beoordelen
Kijk hij moet toch eens op de meet bank gezet worden dan vergeleken met de specs van philips destijds
de EF 86 is geen lieverdje en gaf best wel eens problemen vandaar ook later de overstap naar ECC83
Daarom gaf ik het advies de EF86 uitwisselen met die van de AG9006( is algedaan lees ik net) is het dan beter
dan buis rot het zelfde dan trap nalopen.
alleen weet ik niet of er een metalen huls op de buis zit ander even uit een radiotoestel lenen kijk wat er gebeurt
wat je ook kan doen is met een potlood tegen de buis tikken geeft dan hoop gedender in de speaker kan het een rottebuis zijn hoor je een soort rinkelend geluid in de speaker dan is het microfonie
dan is het de nare eigenschap van de buis.

René Daemen
Laatst bewerkt 09 jul 2011 20:13 door Rene Daemen.

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jul 2011 19:58 #6262 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Hoi

Ik heb alle vier de EF86'ers van de AG9006 geprobeerd en het is allemaal
hetzelfde laken uit één pak.
Dus daar lijkt het mij niet aan te liggen.

Uiteraard valt de ruis nauwelijks op bij afspelen van lp's en al helemaal niet
bij oude lp's uit de jaren vijftig (waar meestal al bandruis aanwezig is).
Dit gaf ik al aan in mijn eerste bijdrage.

Bijlagen:

Meer
09 jul 2011 19:51 - 09 jul 2011 20:03 #6261 door Huub
Ik heb ook wel eens opgemerkt dat zoodra er muziek
Is dat het minder word .Het valt meer op met in rust
Rene ik denk dat je er mee leven moet Maar probeer eens
Nieuwe Telefunken EF 86 Helemaal weg krijgt men dat niet
Bij deze schakeling staat de buis ook met groten
Versterking ,als ik vergelijk met bvb HF 302 OTL versterkers
Ik heb eens een microfoon travo.tje van philips op een metaal doosje gezet
Met pickcup aansluiting om eens uit te proberen Maar dat werkt ook
om opte transformeren zgz stepup travo,Het geeft van die travo,s
MMC elementen .Dan kan die buis er mischien wel af,? Huub
Laatst bewerkt 09 jul 2011 20:03 door Huub.

Meer
09 jul 2011 19:49 #6260 door Laurens
Wel, als het ruisniveau -60dB is, en met vol volume levert de set 100dB (akoestisch) (niet ondenkbaar, die oude speakers hebben een aardig hoog rendement) heb je 40dB ruis.

.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Gemaakt door Kunena