Skip to main content
HIFI apparatuur

ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)

Meer
10 jul 2011 06:53 #6274 door Rene Daemen
René Wat je kan doen volgens mij had je vroeger nog zo'n MD voorversterker moduletje nog liggen
zo'n zwart doosje met transistor er in
zet deze bij proef eens op de aux ingang en je platenspeler op de MD voorversterker
kijk eens hoe de ruis is
Laat anders eens de voorverterker aan de scoop hangen en kijken naar de specificaties van philips
komt dat overeen is het spul goed.
en zal dit gewoon erbij horen Daar kun je wel verschillende techneuten op los laten maar komt dan toch bij het zelfde uit.
Doodstil zal het niet worden. zelfs bij de duurdere apparaten
heb ook vroeger duurdere versterkers gehad niet nieuw maar via het werk zoals een luxman voor en eindversterker
zelfs die ondanks zijn prijskaartje had ook wat ruis
zelfs kan het aan de opname van de plaat liggen zijn ook niet altijd braaf er werd ook nog wel eens bij maatschappije geklungelt zeker in de jaren vijftig was er geen standaart norm
Wat niet opviel bij de HiQ of AG9006 laat dit wel horen op de 9004/9007
PS wat voor aansluitkabel zit er op de Garrard dunne kunnen ook roet in het eten gooien
zeker die kabeltjes van de action kijk je zit nu met een semi pro apparaat dan zal men de kabels moeten aanpassen
dus een kabel van de Hull op de Grammofoon het vereist toch een hoger rendement.

Grt René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jul 2011 06:26 #6273 door soundman2
Alles ruist, dat is een gegeven. Als je de volumeregelaar opdraait neemt de altijd aanwezige ruis toe, dat is niet ongewoon. Ook transistorversterkers hebben ruis. Zelfs een afsluitweerstand ruist en daar zijn formules voor.
Maar er zijn normen, waarin beschreven staat hoevel ruis er geproduceerd mag worden door een versterker. Het gaat normaal niet om de absolute hoeveelheid ruis, maar om de signaal/ruisverhouding. De ruis wordt gemaskeerd door een muzieksignaal en zal beneden een bepaald (luister)niveau niet hinderen.
Om bijvoorbeeld de S/R afstand te meten, kun je een generator aansluiten en de uitgangsspanning meten. Vervang dan de generator door een weerstand met dezelfde uitgangsimpedantie en meet weer de uitgangsspanning. Die meet je overigens met een AC millivoltmeter. Die apparaten kunnen meestal vanaf een millivolt of nog minder meten, vaak ook nog selectief, dus op een bepaalde frequentie. Je krijgt dan een spanningsverhouding, bijvoorbeeld 1 volt audio en 1 mV ruis. Dat scheelt een factor 1000 en dat heet dan een S/R afstand van 60 dB. Voor een huis tuin en keukentoestel, niet slecht, maar voor studioapparatuur zou het beter moeten kunnen.
Met dit verhaal wil ik alleen aangeven dat op het gehoor bepalen van een ruis in een versterker, een slechte methode is.

Soundman2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jul 2011 22:40 - 09 jul 2011 23:19 #6272 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Hoi René

De AG9004/9007 heeft helemaal NIETS te maken met de gemiddelde installaties voor
Jan Modaal in zijn rijtjeshuis of flatje.
Deze set werd beschouwd als semi professioneel en daarvoor ook of juist als zodanig gebruikt.
Dat heeft weinig met gehorige huizen te maken. Philips gaf zelfs instructies hoe deze
installatie te gebruiken was voor bijvoorbeeld danszalen. Me dunkt dat het daar toch echt wel in dergelijke grote ruimtes op stevig volume gedraaid werd.
Daarbij komt nog dat die mensen die een dergelijke installatie konden betalen niet
in de gehorige rijtjeshuisjes woonde.
En de set gaat NIET op de schop. Ook dat heb ik in deze draad al uitgelegd.
Ik vraag alleen maar naar een verklaring waarom het ruisniveau dermate hoog ligt dat je
al snel in een normale huiskamer in het hoorbare ruisniveau komt, dus dan bedoel ik NIET het maximale niveau.
En zoals je weet heb ik niet eens een normale gemiddelde huiskamer, maar is mijn luisterkamer zelfs kleiner.

Het volgende stel ik al vanaf het begin af aan:

Ik ben zeer tevreden over de weergave.
Ik ben zeer tevreden over de revisie en spreek mijn grote waardering er voor uit aan de heren die het gedaan hebben.
Ik houd rekening met het feit dat we met een vroege hifi installatie te maken hebben,
maar dit geldt ook voor andere installaties uit dezelfde tijd waar ik veel ervaring mee heb en die wat de onderdrukking van ruis betreft beter presteren. Het verschil is dat we hier echter praten over een semi professionele versterker en dat de verwachte prestaties dus beter kunnen zijn, in ieder geval niet minder, dan de andere installaties.
Ik constateer dat alle andere ingangen van de versterker stil zijn.
Ik verwonder me over het vroege optreden van ruis terwijl ik de maximale volume nog lang niet bereikt heb. Ik zou daar graag een verklaring voor hebben en vraag naar een eventuele oplossing of dit binnen de normen van 'authenticiteit' te verbeteren valt. Het betreft hier alleen de ingang voor MD elementen
Het is niet de bedoeling dat de versterker 'op de schop' gaat of vervangen wordt.
Ik vergelijk de installatie niet met modernere installaties en dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Voor zover er iets van een schijnbare vergelijking was werd bedoeld de ervaring die ik heb om muziek live aan te horen om vervolgens de kunstmatige weergave te beoordelen, ongeacht uit welke periode de installaties komen. Conclusie is dat de AG9004/9007 gezien de periode waarin hij ontwikkeld is JUIST bijzonder goed is in de weergave. Goed genoeg dat ik er zeer tevreden over kan zijn. Goed genoeg om er met plezier en bewondering intensief naar te luisteren en van mijn favoriete muziek te genieten. En dat heb ik te danken aan de beide experts die de revisie uitgevoerd hebben.
Dat was wel het belangrijkste geloof ik. ;)

Groetjes
René (R)
Laatst bewerkt 09 jul 2011 23:19 door René R.

Meer
09 jul 2011 22:11 #6271 door Rene Daemen
René

de versterker is een uitvinding in de jaren 50 en zeker de MD versterker stond nog in de kinderschoenen
Dan kan er een ruis inzitten in die tijd had men daar nog geen erg in omdat men niet met hoog volume kon draaien
Omdat de wonigen zeer gehorig waren de buren had je zo op je stoep staan met een harde muziek passage
meestal werd wel als achtergrond gebruikt de installatie of op normale kamer sterkte gebruikt
wil je wat harder dan kwam er wat ruis mee die door de EF86 voort bracht latere versterkers hadden een ECC83
die het vele malen beter doet dan die EF86 zoals Huub en andere al aangaven was de EF86 niet zo geschikt daarvoor
Kijk het Kan Beter maar dan moet de voorversterker op de schop de EF86 eruit voortrap veranderen en ECC83 voor in de plaats. Alleen de versterker is niet meer origineel maar wel Ruisvrij.Of een losse buizen MD versterker die op Marktplaats staat voor €120,-en verstoppen uit het beeld en aansluiten op de aux ingang of tuner tape
Versterker hoefd niet gewijzigd te worden en die module kan desnoods achter de kast dus estetisch gezien zie
je de moderne MD versterker niet.
Of je het met duurdere metaalfilm HIquality weerstanden van 1% afwijking de ruis weghaalt weet ik niet het kan
goedgaan of de ruis blijft ja dan is het toch het ontwerp van Meneer Philips en is dat nog niet door ontwikkeld
Quad lag natuurlijk met techniek voorop de Quad 22-202 uit 1953-54
Niet Om denigrerend te doen maar philips liep wel eens achter de feiten aan waar anderen mee voorop liepen kwam philips er achter aan.
neem eigenlijk in de jaren 80 even een uitstapje de Japnners Hadden de VHS recorders wat de standaart was
en Philips Kwam met VCC/video 2000 met cassettes om beide zijden af te speken alleen het kwam niet goed van de grond
VHS was beter in beeldkwaliteit had men in de Jaren 70 video 2000 dan had het de standaart kunnen worden.
Als de versterker hardblazend geluid maakt kan er wat mis zijn maar een ruis zal bij deze toch kunnen horen
het is toch een heel andere versterker dan de AG9006 die ook veel goed koper was dan deze set
René Laat henk eens blik in werpen vervang maar eens een aantalbuizen
Dan kom je vanzelf achter dat het de schakeling is dan kan je er niets aandoen
of modificaties maar ja dan is ie niet helemaal fifties meer.
Grt René D

René Daemen

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jul 2011 22:00 - 09 jul 2011 22:21 #6270 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Ik bedoel er mee te zeggen dat ik ruime ervaring heb HOE muziek moet klinken.
Daarbij vergelijk ik in het geheel geen installaties uit verschillende periodes.
Als je weet hoe het live klinkt dan weet je ook te accepteren hoe het kunstmatig klinkt. En hoe goed dat kan zijn, of juist niet. Ongeacht welke installatie uit welke periode ook.
Mij hoor je helemaal niet klagen over de weergave van de installatie en probeer juist mijn waardering uit te spreken over de prestaties van de deskundigen wat betreft de revisie.
Maar je komt toch met een toon dat ik niet moet zeuren, al zeg je het met andere bewoording.
"Ik ben bang dat de vraagsteller een beetje te kritisch is of niet weet hoe hij het ruisniveaua moet interpreteren".
Dat laatste is maar al te waar en daarom vraag ik er juist naar.
"De volumeregelaar vol open zetten en dan klagen over ruis is niet reeel".
Ik geloof dat mijn uitleg hierover iets anders is. Bovendien klaag ik dus niet.
Mag ik er daarnaast op wijzen dat de andere ingangen volkomen stil zijn en dat het ruisniveau bij de AG9006 AANZIENLIJK lager lag? Ik mag toch aannemen dat de prestaties van de AG9004/9007 hoger liggen dan dien van de AG9006. Daar werd althans in de jaren vijftig
aanzienlijk meer voor betaald en geschikt geacht voor professionele toepassingen.
Zal wellicht ook een logische oorzaak hebben en wederom daarom mijn vraag ernaar.

Ik ben dan ook benieuwd naar de prestaties van de set van Max hieromtrent.
Bij bepaalde muziek (klassiek vooral dus) zit ik al snel in het HOORBARE ruisniveau terwijl ik nog lang niet bij het maximale volume zit.

Groetjes en welterusten.
René (R)
Laatst bewerkt 09 jul 2011 22:21 door René R.

Meer
09 jul 2011 21:52 #6269 door peter1952
Het enige dat ik probeerde duidelijk te maken is dat men toendertijd met allerlei problemen te maken had waar men later - dank zij de transistor - geen last meer van had.
En ik wilde ook duidelijkmaken dat het geen enkel nut heeft het ruisniveau te beoordelen bij een geluidsniveau dat ver boven hetgeen ligt wat men ooit zal gebruiken.
Termen als "je moet tevreden zijn met wat je hebt" heb ik niet in mijn mond genomen.

De link leggen met de latere en betere apparatuur is totaal misplaatst, dat is zelfs door de topicstarter al eens gezegd. Bij dat soort apparatuur zijn signaal/ruisverhoudingen van 90 a 100 dB heel gewoon.

En ik weet ook donders goed hoe een geluidsinstallatie moet klinken.

Maar René (je zal dit ook wel denigrerend vinden): Ik heb je meermalen horen vertellen dat het vergelijken van latere apparatuur met oude apparatuur misplaatst is, wat doe je nu zelf? Duidelijk het verhaal van de pot en de ketel.

Maar goed. Kennelijk mag de waarheid niet gezegd worden.
Ik vind het allemaal wel best. Ik wou er nog wat achter zetten maar dat hou ik maar even voor me.

Welterusten allemaal.

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena