Skip to main content
HIFI apparatuur

ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)

Meer
10 jul 2011 08:20 - 10 jul 2011 08:32 #6284 door Huub
Men zal ook niet doorschieten met buizen apperatuur
Zoo heb ik ook een modern goeden set voor moderne stereo
Platen waar ook nog goed Mono opge draait kan worden
Maar Spec voor ouden mono geluids dragers Twee goeden
Radio.s met zoo wel passent kristal .als een met LENCO
tafel met Mono buizen Voorversterker Met passent element
Dus ik vind gewoon ook wat moderns bvb transistor versterker er bij
De goeden weg Dan kan men allen kanten goed op .Huub
Laatst bewerkt 10 jul 2011 08:32 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jul 2011 08:18 - 10 jul 2011 08:19 #6283 door soundman2
Dat van die dure kabels is duur gel*l, de winst wordt nooit onderbouwd met technische cijfers.
Al zit er in het kabeltje van de action, maar een kopervezeltje, dan zal dat nog niet schaden. De weerstand daarvan is laag vergeleken bij de rest van de keten. Ook de capaciteit speelt bij heel korte lengtes nauwelijks een rol. Heb je een emittervolgeruitgang tussen een voor en eindversterker, dan telt de kabel ook al niet meer mee. Wel schort het bij de goedkope kabels aan degelijkheid. De afscherming is vaak maar heel dun, waardoor, zeker bij a-symmetrische verbindingen gemakkelijker storingen van buitenaf kunnen doordringen, Vaak zitten de aders en de afscherming samen met de plug in het plastic geperst en niet gesoldeerd. Dergelijke kabels vallen op termijn uit.
Effecten, die er vaak bij gehaald worden als skineffect, zuurstofvrij koper en al meer van die termen, zijn nauwelijks van invloed en de klankverschillen en als die er al zijn, worden ze altijd in niet meetbare termen vertaald.

Soundman2
Laatst bewerkt 10 jul 2011 08:19 door soundman2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Meer
10 jul 2011 08:13 #6282 door Verdicom
In de jaren zestig heb me veel bezig gehouden met met name HiFI-stereo buizenversterkers.
Wat ik er nog van overgehouden heb is dat ruis eigenlijk altijd werd veroorzaakt door een buis en/of door een gammele composiet weerstand.
Dan een signaalgenerator en een scoop er op.
Ik zal me verder niet mengen in de discussie. Er zijn genoeg deskundigen aan het woord.

En René D, even off topic. Maar je noemde het in deze draad.
Het Videosysteem V2000 van Philips/Grundig was zondermeer stukken beter dan VHS (en Betamax).
Dat het nooit goed van de grond is gekomen kwam alleen hierdoor:
Tijdens de introductie en ook later waren er onvoldoende voorbespeelde banden met speelfims te koop/huur voor dit systeem. Dit in tegenstelling met VHS en Betamax. Waarbij VHS het toch weer net wat beter deed in aantallen.
Juist hierdoor werd VHS de winnaar.
Maar dat terzijde.

Han
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 jul 2011 07:44 - 10 jul 2011 08:39 #6278 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Hoi René

Dank voor je bijdrage.
Met het "zwarte doosje met transistor" bedoel je de AG9005.
Daar heb ik allang aan gedacht, maar moet eerst een overgangetje maken
met twee mannetjes voor bananenstekkers en aan de andere kant een tulpstekker.
Maar het is een test en niet de bedoeling om het te handhaven.
Ik heb je advies ook al opgevolgd door de buizen van de AG9006 eens toe te passen.

Over de opnames van de platen heb ik het ook al gehad.

Ook heb ik al vermeld in mijn eerste bijdrage dat de ruis eveneens hoorbaar is
als de aansluiting van de platenspeler ontkoppeld is. Aan de kabel, cq platenspeler,
cq element ervan kan het dus niet liggen.

Hoi Nico.

Ben ik het op zich wel mee eens, maar het gaat bij een hifi installatie wel om het gehoor en niet om de meetresultaten. Meetresultaten zijn een hulpmiddel om aan te tonen dat iets goed of fout zit en een leidraad zijn voor de technische expert/monteur/bouwer.
Maar een luisteraar heeft daar weinig aan.
Die beoordeeld de muziekweergave met zijn gehoor en of die nu volmaakt is of onvolmaakt,
hij zal het daar mee moeten doen om van zijn muziek te genieten.
Bij tests in hifi bladen gaat dat ook zo. Eerst meten, vermelden en dan komt het summum van de test: luisteren. Uiteindelijk is het luisteren doorslaggevend.
Ik kan me nog de testresultaten herinneren van mijn Musical Fidelity klasse A versterker.
Een Engels product. Van te voren was al bekend (het stond ook in de beschrijving) dat de versterker niet gebouwd was op meetresultaten (zoals bij Japanse versterkers bijvoorbeeld met prachtige meetresultaten en keurige blokgrafieken), maar hoofdzakelijk op het gehoor.
Dat bleek ook uit de testen van de verschillende hifi bladen uit binnen- en buitenland.
Allen waren het er over eens dat de weergave prestaties zonder meer uitstekend waren en men vond het een fraaie versterker. Terwijl de testresultaten van de metingen niet overweldigend goed waren. Je zou kunnen zeggen dat die de prachtige weergavekwaliteiten niet rechtvaardigden. De MF versterker kreeg door zijn prijs/kwaliteit verhoudingen een dikke tien. Aanschafprijs eind jaren 80 (hoogconjunctuur wat betreft hifi) toch nog zo'n 1800 gulden, de goedkoopste in hun serie. De versterker is nog steeds een gezocht en gewild exemplaar en MF heeft hem inmiddels opnieuw in de productie genomen.
Bovenstaand dient slechts als voorbeeld, niet als vergelijking met mijn oude hifi set.

Voor mij is als leidraad ook altijd : luisteren, goed luisteren.
Daar gaat het uiteindelijk om en daar doe je het voor.
Waarbij ik de meetresultaten echt niet onderschat, maar ze zijn niet het doel van een hifi installatie, maar een hulpmiddel.

Daarnaast IS muziek emotie, dus als er bij de weergave een negatieve factor zit die de fraaie weergave verstoort, dan verstoort het ook de positieve ervaring om naar de muziek te luisteren.
Ik heb altijd gezegd: het gaat me om de muziek. Staat zelfs bewust onder mijn Avatar.
En daar ik voornamelijk van de jaren vijftig muziek houd en de oorspronkelijke opnames daarvan is het een geweldige bijkomstigheid om het met een goede installatie weer te geven uit diezelfde tijd. Dat gold voor mijn HiQ radio's en geldt nu voor de hifi componenten.
Bij de meesten heren onder ons in de hobby werkt het andersom. Hoofdzaak is de radio's, het verzamelen er van en het restaureren er van. Bij velen is de muziek niet van groot belang, of staat in ieder geval niet op de eerste plaats. De meesten hebben een moderne hifi installatie naast hun hobbyobjecten.
Daarom hoor ik ook niet thuis op het andere forum, vinden diverse heren daar. ;)

Tot slot nog een oude credo van mij:
'Ik ben niet op zoek naar de perfecte weergave, ik ben op zoek naar een perfecte jaren vijftig weergave'.
Anders had ik me wel weer een moderne hifi set aangeschaft.

Vriendelijke groet
René (R)
Laatst bewerkt 10 jul 2011 08:39 door René R.

Meer
10 jul 2011 07:42 #6276 door Huub
Rene de ouden mono platen zijn ook opgenomen met
Buizen apperatuur en bezitten ook wel ruis en brom vooral
Het is net als wat peter zegt Je moet er van uit gaan
Van Gebruiks sterkte volumen ,Dan is er goed mee te leven
Brommen en ruis bezitten allen buizen versterkers Met
Dat gebruik met voorversterkeren microfoon,
Zelf neem ik ook vaak wel eens een transistor Voorverstekertje
En Gebruik voor aan mono Apperatuur EEN kant ,en ontkoppel
De tweede kant geheel En koppel de tweede stereo kant met een weerstandje
Van 47 K parr er bij Dat bevalt ook heel goed Dan is alles Stil
Ik vind een transisstor Hulpje helemaal niet verboden We sluiten
ook toch wel Beb een CD speler aan En ander transistor Rand Apperatuur aan
Maar een Buis is een Jongen Met brom En Ruis .Je moet deze Gebruiken
Tots Geluids sterkte Genoegen ,Zoo is het nu eenmaal, Huub
va

Meer
10 jul 2011 06:58 #6275 door Ouwe Schipper
"Met dit verhaal wil ik alleen aangeven dat op het gehoor bepalen van een ruis in een versterker, een slechte methode is."
He he he eindelijk weer iemand die met ter zake doende info komt. Een deel van deze discussie werd naar mijn smaak wat al te emotioneel. We hadden het toch over de techniek, en niet over het Piggelmee- effect?
Nico
(kabouter uit een oude Van Nelle- reclame: hij wou te véél en eindigde met niets)

Gemaakt door Kunena