ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
met instellen Overdaat is niet nodig,Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
bij elke ingang misschien ietsje terug draaien
doet ook de versterking verminderen
en de ruis misschien
is te proberen waard en helpt het niet gewoon weer terug zetten
Grt René Daemen
René Daemen
van de volummen al behoorlijk geluid geeft .Als dat zoo is
Dan zou men de versterking van de EF 86 kunnen verminderen
De ruis komt sterker op Met groten versterking .DE versterker
Kan mischien Met minder Toe, . Huub
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
peter1952 schreef : Ik wil er nog het volgende over zeggen:
René, het is totaal niet mijn bedoeling geweest om je te kwetsen of te kleineren. Ik wilde alleen duidelijk maken dat je de dingen in de juiste verhoudingen moet zien.
Ik heb eens bij Ger Rosendahl een radio uit 1927 in orde gemaakt. Het toestel speelde behoorlijk goed, zeker voor wat in die tijd normaal was. Nu liep daar bij Ger ook een audiofreak rond, die vond dat er te veel vervorming in zat.
Hij vond dat het goed moest klinken. Ik heb toen ook duidelijk gemaakt dat je van een tostel van 80 jaar oud en originele buizen niet kunt verlangen dat het perfect klinkt. De radiobuis was nog maar net komen kijken.
Nu jouw installatie René: Over de geluidskwaliteit heb ik geen woord gezegd. In de jaren 50 was het fenomeen Werkelijkheids Weergave betrekkelijk nieuw. Men kreeg ineens te maken met zaken als brom, ruis en afspeelcorrectie.
Men had zeer veel moeite om al die problemen het hoofd te bieden.
Het versterken van signalen op lijnniveau (kristal pu, tuner, bandrecorder enz.) was geen enkel probleem.
Echter het versterken van signalen van een MD element, recorderkop enz. was een ander verhaal.
Er moest veel meer versterkt worden, waardoor ruis en brom te kop op steken.
Om die problemen het hoofd te bieden werden er "ruisvrije" buizen op de markt gebracht. Echter helemaal ruisvrij werd het toch niet.
Zelfs professionele apparatuur had er last van: De ruis van de microfoonversterker in de mengtafels was via de draadomroep met een goede installatie duidelijk hoorbaar.
Nu de 9004. Dat de laaggevoelige ingangen (tuner, enz.) niet ruisen is logisch. Dat signaal hoeft niet zo veel versterkt te worden en de ruis die er is ligt in feite onder de gehoordrempel.
Als we echter nog verder gaan met de versterking (je praat nu over max. 5 mV.) dan kan ruis hinderlijk worden. En door de overmaat aan versterking in de 9004 wordt die ruis zeer duidelijk hoorbaar.
En nu kom ik op het item interpreteren: Je zet de zaak vol open, je hebt dan maximale versterking. Je hoort dan dus een ruis. Stel dat dat 40 dB is (zeer duidelijk hoorbaar) en je zet dan een plaat op. Je wordt dan waarschijnlijk compleet weggeblazen. Stel dat je dan 100 dB geluidsniveau hebt. De signaal/ruisverhouding is dan 100-40=60 dB, wat heel redelijk is voor een voortrap uit die tijd.
Maar zelfs op een "normaler" kan ruis nog hoorbaar zijn: Bij 80dB geluidsniveau heb je nog een ruisvloer van 80-60=20 dB. Dat is nog steeds hoorbaar.
Ik verwacht dat het werkelijke ruisniveau nog minder is, daar vermeld wordt dat het ruisniveau onder dat van de meeste platen ligt. Waarschijnlijk is dat ook het streven van de fabrikant geweest.
Dan nog over het woord "zoeken": Staat bewust tussen aanhalingstekens.
Nogmaals: Het enige dat ik wou aangeven is om de dingen in de juiste context te zien:
Het vergelijken van het ruisniveau van een lijningang en een MD ingang is volkomen onjuist door het verschil in versterking,
en je moet geen appels met peren vergelijken, ofwel een modernere) transistor versterker gaan vergelijken met een buizenversterker. Buizen, hoe "ruisvrij" ook, ruisen nu eenmaal, we zullen daar helaas mee moeten leven.
Maar nog even algemeen: Lees eens een verhaal meerdere keren aandachtig voor meteen in de gordijnen te vliegen.
Tussen mijn verhaal en de reaktie daarop zat nog geen 5 minuten!
Ik kom helaas dit verschijnsel regelmatig op de forums tegen, niet alleen in dit verhaal.
Tenslotte: Ik heb de hele draad voor dit verhaal nog eens aandachtig gelezen en ik merk dat anderen onder andere bewoordingen dezelfde conclusie trokken. Dus we zitten wel op een lijn.....
Groeten,
Peter
Dat is een duidelijk verhaal Peter en wordt zonder meer geaccepteerd.
We wachten de reactie van Max af en goede vriend Henk komt deze week ook wel langs.
Ik ben benieuwd wat die er van vindt 'bij het aanhoren'.
En uiteraard ben je zelf ook van harte welkom.
Ik heb zelf al in de eerste bijdrage gezegd dat de ruis aanwezig is, maar niet storend
OMDAT bij hoog volume afspelen de nadelen van de platen die ruis wel overtroeven.
Daarnaast heb ik ook al meerdere keren, ook in andere discussies, aangegeven dat men de
'nadelen' van oude meuk nu eenmaal moet accepteren en inderdaad zeker niet moet vergelijken met moderner spul. Je hebt gelijk dat ik dat geregeld uitkraam.
Maar ik heb in deze discussie mijn hifi set niet vergeleken met een moderne installatie.
Ik heb alleen gezegd dat door de ruime ervaring naar live muziek luisteren men beter in staat is om kunstmatige weergave van de muziek te beoordelen, goed of slecht (of er ergens tussen in). Ongeacht uit welke tijd de installatie komt. En daarbij houdt je dus er rekening mee dat mijn hifi set één van de vroegste is die er bestaat (bij Philips).
Daarmee rekening houdend is de weergave prachtig.
Het probleem zit hem dan alleen nog hoofdzakelijk in de slechte opnames.
Ik heb gezegd dat ik 40 jaar ervaring heb met het beluisteren van hifi (en dat ik verdomd goed spul gehad heb in het verleden -zie ook reactie 6278-) , maar dan zeg ik nog niet dat ik de diverse installaties met elkaar vergelijk.
Waarbij ik zeg dat ik jouw conclusie hieromtrent ook al te voortvarend vindt en de pot en ketel en zo echt te ver vindt gaan.
De bijdrage van Han is ook nuttig (en iets wat anderen ook stellen).
De toekomst zal uitwijzen of de ruis (rekening houdende met de leeftijd van de installatie en van de dragers die de muziek vasthouden) die nu hoorbaar is nog enigszins te onderdrukken is.
Een discussie mag best wel enigszins verhit voortgaan hoor.
Alleen maar ja en amen tegen elkaar zeggen is ook bijzonder saai.
Ik onderstreepte mijn eerste reactie aan jou ook met heeeeeeel veel knipoogjes trouwens.
Dat deed ik niet voor niets.
Groet
René (R)
dus aansluiten op voorversterker aarde draad grammofoon op versterker even een schroefje losnemen endraad er tussen
voorde stereo voorversterker heb je 1 kabeltje nodig is ook tulp
Ik heb geen problemen met dat ding of je moet een maandag morgen exemplaar hebben
Maar de 9005 kun je zo aanpassen dan kan die er tussen
Mvg René D
René Daemen
En werkt het heel goed ,Van din naar tulp gewoon een extra
Massa draad gebruiken En met banaan stekkers ook zoo nodig
Soms mag ook de massa van de transistor verterker NIET
Samen gaan met de buizen schassis, Het moet veelal Seperraat
Gedaan worden Dan is het gewoon Doodstil met goeden werking,
Zoonodig een massa draad Van de Tafel aan de versterker schassis ,
En dan verder de massa geschijden houden van de transistor voorversterker
Het komt ook nog wel eens voor Dat men de volummen potmeter met
verdraaien zonder muiziek Hoort rommelen ,Dan kan men er beter
een condensator tussen doen van 0,1 UF 100V. Transistors geven wat stroomafgiften
Het kan zelfs het Negentief van de Buis beinvloeden , Ik heb ook wel gemerkt
Dat een condensator beter is . Ik heb genoeg er mee vandoen gehad,
Ik ben ook wel een uitprobeerder , huub