Televisie tot 1970
17TX210A
27 sep 2023 12:20 #98027
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Zoals altijd van achter naar voren. +4 en +5 worden alleen in de geluidseindtrap gebruikt. En als het rooster van de triode wordt geaard wordt het erger. Dat zou dus op de anode ervan te zien moeten zijn. Misschien een of andere vage aardlus met B9. B18 kan het niet zijn omdat als er alleen ruis is geen brom (ratel?) te horen is.Raar verschijnsel.. Waar zou ik dat moeten zoeken met de scope?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 sep 2023 11:31 - 27 sep 2023 11:32 #98026
door bavelt
Handtekening
Ik had zo'n beetje alle elco's al vervangen. Ben begonnen met de grote voedings elco's (alhoewel na meting blijkt dat ze het nog goed doen, zij het dat de capaciteit is afgenomen; bv 100uF is nu 81uF).
Ook de elco's rond het geluid heb ik vervangen. In de TV zat over R27 (kathode PCL82 geluid naar GND) een elco van 100uF, die niet in het schema staat. Ook die heb ik maar vervangen. Dit is vaak de afweging; volg je het schema of wat erin zit?
De brom is het hardste als de TV zich aan het opwarmen is. Dan zwakt het af. In de schakeling zie ik ook een anti-brom wikkeling op de geluidstrafo.
Maar ik had verwacht dat wanneer ik de volume op 0 draait, de speaker zwijgt. Als proef heb ik het stuurrooster van B3 (triode geluid) aan GND gehangen. Dan neemt de brom zelfs nog iets toe..
Het spul is dus niet helemaal stil te zetten. De brom neemt echter niet toe met het volume. Als ik het volume flink opendraai hoor je het niet eens meer. Dan wordt het overstemd met het 'echte' geluid.
Zet ik het volume weer heel zachtjes, dan hoor je hem goed. Maar het is nogmaals beeld-gerelateerd. Als ik bv kanaal 11 kies (een dummy kanaal zonder spoel) dan is de brom weg. Of wanneer ik simpelweg de antenne-ingang loskoppel. Dan is die brom ook weg.
Raar verschijnsel.. Waar zou ik dat moeten zoeken met de scope?
Ook de elco's rond het geluid heb ik vervangen. In de TV zat over R27 (kathode PCL82 geluid naar GND) een elco van 100uF, die niet in het schema staat. Ook die heb ik maar vervangen. Dit is vaak de afweging; volg je het schema of wat erin zit?
De brom is het hardste als de TV zich aan het opwarmen is. Dan zwakt het af. In de schakeling zie ik ook een anti-brom wikkeling op de geluidstrafo.
Maar ik had verwacht dat wanneer ik de volume op 0 draait, de speaker zwijgt. Als proef heb ik het stuurrooster van B3 (triode geluid) aan GND gehangen. Dan neemt de brom zelfs nog iets toe..
Het spul is dus niet helemaal stil te zetten. De brom neemt echter niet toe met het volume. Als ik het volume flink opendraai hoor je het niet eens meer. Dan wordt het overstemd met het 'echte' geluid.
Zet ik het volume weer heel zachtjes, dan hoor je hem goed. Maar het is nogmaals beeld-gerelateerd. Als ik bv kanaal 11 kies (een dummy kanaal zonder spoel) dan is de brom weg. Of wanneer ik simpelweg de antenne-ingang loskoppel. Dan is die brom ook weg.
Raar verschijnsel.. Waar zou ik dat moeten zoeken met de scope?
Handtekening
Laatst bewerkt 27 sep 2023 11:32 door bavelt.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
27 sep 2023 11:29 #98025
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 17TX210A
Contoleer de voeding van je geluids-eindtrap op stoorpulsen en onderdruk dit door betere afvlakking , elko te weinig capaciteit, of te hoogohmig ?
Cees- pa1dba
27 sep 2023 06:27 #98023
door PE9ZZ
Die afgeschermde hoogspanningskabel dient inderdaad als condensator om de hoogspanning af te vlakken. Die zal een paar honderd pF zijn.
Testbeeldgeneratoren zelf bouwen is tegenwoordig geen enkel probleem. Raspberry Pi met een plaatjesbekijker of iets specifieks zoals deze. Ikzelf heb jaaaaren terug iets gemaakt van een Nederlandse PA zendamateur. Of gewoon een of andere cheapo van MP of Feebay afplukken.
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
Dit is een probleem wat alleen opgelost kan worden met een scoop. Zal wel een rotte elco ofzo zijn in de voeding.Een ander probleem wat ik nog moet zien op te lossen is de aanwezige brom in de speaker, die afkomstig lijkt van het beeldsignaal. (zonder signaal geen brom)..
Die afgeschermde hoogspanningskabel dient inderdaad als condensator om de hoogspanning af te vlakken. Die zal een paar honderd pF zijn.
Testbeeldgeneratoren zelf bouwen is tegenwoordig geen enkel probleem. Raspberry Pi met een plaatjesbekijker of iets specifieks zoals deze. Ikzelf heb jaaaaren terug iets gemaakt van een Nederlandse PA zendamateur. Of gewoon een of andere cheapo van MP of Feebay afplukken.
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
26 sep 2023 21:13 - 26 sep 2023 21:41 #98020
door bavelt
Handtekening
Ik ben toch wel iets verder gekomen. Ik heb het chassis er wederom uitgehaald en nu van iedere buis zijn contacten schoongemaakt en heel licht opgeschuurd totdat ze mooi blank waren. Dan de buis een paar keer in de voet en er uit. Dit ook voor de DY87 en de twee andere buizen in de hoogspanningskooi. Vervolgens de draad naar de anode van de beeldbuis uit de DY87 voet gehaald, en deze ook schoongemaakt. Het viel me op dat de lange draad naar de beeldbuis (deze zit opgerold naast de kooi) tegen het chassis van de kooi aan leunde waar bij naar buiten komt.
Die heb ik wat 'vrijgemaakt'.
Tussen die draad en het chassis staat toch een slordige 16 kV. Is die draad dan zo goed geïsoleerd?
Op de plaats waar deze tegen het chassis is opgerold is de draad voorzien van een metalen mantel. Ik heb dat zo laten zitten. Ik begreep dat die draad tevens de functie van condensator heeft?
Het resultaat is een alleszins stabiel beeld. Het 'pompen' heb ik na deze beurt niet meer meer gezien. Dat sterkt me in het idee dat het niet aan de lijntrafo ligt die lekt, sproeit, o.i.d.
De helderheid heeft nagenoeg geen invloed op de beeldgrootte.
De cirkel van het testbeeld is weliswaar ovaal, maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit komt door het aangeboden signaal en niet aan foute dingen in de TV.
Daarom maar eens aan de gang met een patroongenerator. Ik heb al een schemaatje gezien en wil ik maar eens in elkaar gaan flansen.
Een ander probleem wat ik nog moet zien op te lossen is de aanwezige brom in de speaker, die afkomstig lijkt van het beeldsignaal. (zonder signaal geen brom)..
Het merkwaardige is dat deze brom niet is weg te krijgen, ook niet met de volumepotmeter helemaal dichtgedraaid. Het lijkt erop dat iets op de eindtrap/trafo instraalt.
Of dat de eindtrap niet helemaal dicht kan worden geknepen.
Die heb ik wat 'vrijgemaakt'.
Tussen die draad en het chassis staat toch een slordige 16 kV. Is die draad dan zo goed geïsoleerd?
Op de plaats waar deze tegen het chassis is opgerold is de draad voorzien van een metalen mantel. Ik heb dat zo laten zitten. Ik begreep dat die draad tevens de functie van condensator heeft?
Het resultaat is een alleszins stabiel beeld. Het 'pompen' heb ik na deze beurt niet meer meer gezien. Dat sterkt me in het idee dat het niet aan de lijntrafo ligt die lekt, sproeit, o.i.d.
De helderheid heeft nagenoeg geen invloed op de beeldgrootte.
De cirkel van het testbeeld is weliswaar ovaal, maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit komt door het aangeboden signaal en niet aan foute dingen in de TV.
Daarom maar eens aan de gang met een patroongenerator. Ik heb al een schemaatje gezien en wil ik maar eens in elkaar gaan flansen.
Een ander probleem wat ik nog moet zien op te lossen is de aanwezige brom in de speaker, die afkomstig lijkt van het beeldsignaal. (zonder signaal geen brom)..
Het merkwaardige is dat deze brom niet is weg te krijgen, ook niet met de volumepotmeter helemaal dichtgedraaid. Het lijkt erop dat iets op de eindtrap/trafo instraalt.
Of dat de eindtrap niet helemaal dicht kan worden geknepen.
Handtekening
Laatst bewerkt 26 sep 2023 21:41 door bavelt.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
26 sep 2023 19:52 #98019
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 17TX210A
210 is een 180 met wat onzinnige druktoetsen.
Cees- pa1dba