Televisie tot 1970
17TX210A
02 okt 2023 08:27 #98111
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Dat lijkt me nogal vergezocht maar ik heb vreemdere dingen gezien. Omdat ik niks plausibelers kan verzinnen zou het zomaar de oorzaak kunnen zijn. Die ene hertz is dan het verschil tussen de raster- en de netfrequentie.dus als de geluidseindbuis niet genoeg anodestroom trekt heffen de stromen elkaar niet op in de utg.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
01 okt 2023 22:14 - 01 okt 2023 22:52 #98104
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 17TX210A
Dit lijkt op instraling (magnetisch) van je rastereindtrap (trafo of afbuigjuk, of bedrading) op je geluids-uitgang trafo.
Edit: , Je ontbrom wikkeling tussen +1 en +2 zal dit opwekken, controleer de smoorspoel b1 op functie die hier overheen is geschakeld.
Deze mening na het zien van het schema, en jouw ervaring met de dummy buis.
+2 wordt gebruikt door de rastereindtrap ,dus als de geluidseindbuis niet genoeg anodestroom trekt ,heffen de stromen elkaar niet op in de utg.
Edit: , Je ontbrom wikkeling tussen +1 en +2 zal dit opwekken, controleer de smoorspoel b1 op functie die hier overheen is geschakeld.
Deze mening na het zien van het schema, en jouw ervaring met de dummy buis.
+2 wordt gebruikt door de rastereindtrap ,dus als de geluidseindbuis niet genoeg anodestroom trekt ,heffen de stromen elkaar niet op in de utg.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 01 okt 2023 22:52 door Cees PA1DBA. Reden: toevoegingen
01 okt 2023 18:12 #98101
door bavelt
Handtekening
De voedingselco's net nog even gecontroleerd. Ik heb er nog niet een kunnen ontdekken die ik ben vergeten. Ze zijn allemaal vervangen door goede typen.
De brom op de hoofdvoeding (+3) is ca 1Vtt, 50Hz. Lijkt me redelijk voor een spanning van 213V. Het grappige is wel dat deze brom verschijnt met een frequentie van ca 1Hz. Ik heb geen signaal op de antenne en het kanaal op 'Dummy' (op dit toestel 11 ) gezet.
Onlangs heb ik een ander proefje genomen: de hele eindbuis er uit (uiteraard wel een losse buis aan de gloeiketen gehangen, anders doet niks het..).
Dan is de brom echt heel hard, dus zonder buis...
De brom op de hoofdvoeding (+3) is ca 1Vtt, 50Hz. Lijkt me redelijk voor een spanning van 213V. Het grappige is wel dat deze brom verschijnt met een frequentie van ca 1Hz. Ik heb geen signaal op de antenne en het kanaal op 'Dummy' (op dit toestel 11 ) gezet.
Onlangs heb ik een ander proefje genomen: de hele eindbuis er uit (uiteraard wel een losse buis aan de gloeiketen gehangen, anders doet niks het..).
Dan is de brom echt heel hard, dus zonder buis...
Handtekening
01 okt 2023 18:02 - 01 okt 2023 18:03 #98100
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Kennelijk ben je een voedingselco vergeten. Het is overigens een klasse A versterker. Die knijp je niet dicht.Tips om met deze gegevens te zoeken?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 01 okt 2023 18:03 door PE9ZZ.
01 okt 2023 17:39 - 01 okt 2023 17:47 #98099
door bavelt
Handtekening
Afdwalen, nee hoor. 
Als je ziet wat ik al ben afgedwaald met projectjes.
BTW: Ik gebruik geen PicBasic, maar MikroBasic. Dit is een product van van Mikroe (ze hebben ook een C-variant).
Is een stuk uitgebreider en ik koos dit juist omdat ik de code dan begrijp.
liever niet in C, dat vind ik altijd "Write Once, Read never"..
Genoeg afgedwaald nu.
Ik ben nu even met het 2e probleempje aan de gang: het geluid. Er komt een brom uit de speaker, terwijl de volume op 0 is gedraaid.
Ik heb even de scope op de anode van de geluids-eindbuis, B3, PCL82 gezet.
Dan komt onderstaand plaatje er uit:
Een soort zaagtand, 50Hz met ca 35V tt. En dit in 'rust' dwz volume op 0.
Op de zaagtand zelf zie je - als je uitzoomt - de lijnpulsjes die ieder 64uS komen.
Dat zal wel instralen vanuit de lijntrafo zijn vermoed ik.
Als ik het stuurrooster van de triode pen 1 aan aarde (chassis) hang, wordt de brom zelfs sterker.
Terwijl ik had verwacht dat de buis dan helemaal zou zijn dichtgeknepen en de speaker zou zwijgen. Niet dus.
Op de anode van de triode van deze buis staat 110V, het schema vermeldt 70V. de +5 is 188V (schema +160).
Tips om met deze gegevens te zoeken?
Als je ziet wat ik al ben afgedwaald met projectjes.
BTW: Ik gebruik geen PicBasic, maar MikroBasic. Dit is een product van van Mikroe (ze hebben ook een C-variant).
Is een stuk uitgebreider en ik koos dit juist omdat ik de code dan begrijp.
liever niet in C, dat vind ik altijd "Write Once, Read never"..
Genoeg afgedwaald nu.
Ik ben nu even met het 2e probleempje aan de gang: het geluid. Er komt een brom uit de speaker, terwijl de volume op 0 is gedraaid.
Ik heb even de scope op de anode van de geluids-eindbuis, B3, PCL82 gezet.
Dan komt onderstaand plaatje er uit:
Een soort zaagtand, 50Hz met ca 35V tt. En dit in 'rust' dwz volume op 0.
Op de zaagtand zelf zie je - als je uitzoomt - de lijnpulsjes die ieder 64uS komen.
Dat zal wel instralen vanuit de lijntrafo zijn vermoed ik.
Als ik het stuurrooster van de triode pen 1 aan aarde (chassis) hang, wordt de brom zelfs sterker.
Terwijl ik had verwacht dat de buis dan helemaal zou zijn dichtgeknepen en de speaker zou zwijgen. Niet dus.
Op de anode van de triode van deze buis staat 110V, het schema vermeldt 70V. de +5 is 188V (schema +160).
Tips om met deze gegevens te zoeken?
Handtekening
Laatst bewerkt 01 okt 2023 17:47 door bavelt.
01 okt 2023 15:45 - 01 okt 2023 15:45 #98096
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik in assembly. Errug hardcore... Heb ook in PICbasic geprogrammeerd maar dat was omdat die projecten daarin waren geschreven. Uiteindelijk heb ik die PICbasic omgekat naar assembly. Werd dus compleet overnieuw schrijven. Grote voordeel: nul overhead. Grote nadeel: slecht te begrijpen. Ik snap vaak mijn eigen code niet meer. Commentaar helpt. Daarom heb ik ook een schurfthekel aan Python. De libraries die ik gebruik voor Raspberry Pi Pico hebben geen enkel commentaar. Totaal onleesbaar en volkomen obscuur. Maar ik dwaal af...Ik programmeer PICs altijd met Mikro Basic.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 01 okt 2023 15:45 door PE9ZZ. Reden: typo