Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A

Meer
30 sep 2023 11:49 #98065 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A
Met patroon balken modulator
Met het beeld strak zijn als een huis
Die van mij op de tx 180 staat als een huis ook bij andere zwartwit toestellen
Misschien de lijntijd basis niet correct of een buis met mindere emissie
Ik neem aan dat allecomposiet weerstanden vervangen zijn
Ook als tegen de grens aan zitten gaat het snel achteruit hygroscopisch zijn ze
Gebruikt beslist miet zonder ingreep een bideorrvorder het beeld dwarret allekanten op

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 sep 2023 11:17 - 30 sep 2023 11:18 #98064 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A
Dit is inderdaad juist. 
Ik heb daarom een oud schakelingetje van Elektuur uit 1992 nagebouwd. Die geeft een patroon waarbij je kunt kiezen uit een 'Crosshatch' en 'Dots' patroon..
Het wordt getriggerd door de lijnpulsen 'op te pikken' met een draadje in de HS-kooi. Dat straalt daar voldoende en de Schmitt-trigger van de schakeling weet daar wel raad mee..
Het werkt, maar de TV heeft het wel moeilijk met de synchronisatie. De verticale lijnen zwabberen over het scherm, terwijl het ook niet echt stil is te krijgen.
Vervolgens de testfunctie van de modulator gebruikt. Die levert een aantal verticale balken. Maar ook hier zwabberen de balken over het scherm..
Sluit ik de modulator weer aan op mijn Humax receiver, kanaal 997 van Ziggo (testbeeld) daar wil de TV wel op synchroniseren.
Blijkbaar is het heel kritisch met die syncpulsen. Of ik doe iets verkeerd. Of er zit toch iets niet lekker met de sync in het toestel.

De schakeling:

Handtekening
Laatst bewerkt 30 sep 2023 11:18 door bavelt.

Meer
30 sep 2023 08:28 #98061 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A

Maar welke duty-cycle ik ook kies: het wordt één groot grijs scherm, met wat vage witte balken.
Dat komt omdat je geen sync aanbiedt.

Tjerk, 9ZZ

Meer
29 sep 2023 23:36 #98059 door bavelt
Ik heb een blokgolfgenerator(tje) aangesloten op de modulator. Frequentie: 50 Hz.
Maar welke duty-cycle ik ook kies: het wordt één groot grijs scherm, met wat vage witte balken.

Handtekening

Meer
28 sep 2023 18:07 #98041 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A

M.a.w. hoe kan ik aan het scopebeeld zien wat er mis is?
Het beste testbeeld hiervoor is 50 Hz blokgolf. Soort letterbox als het ware, twee zwarte balken boven en onder en een wit deel in het midden. Het zwartniveau moet dan gelijk blijven. In jouw geval zal die naar beneden zakken bij het witte deel.

Tjerk, 9ZZ

Meer
28 sep 2023 17:38 #98040 door bavelt
Hoe kan ik foutieve zwartniveau het beste testen? Met een speciaal testpatroon? Of is een gewoon testbeeld ook goed? M.a.w. hoe kan ik aan het scopebeeld zien wat er mis is?

Handtekening

Gemaakt door Kunena