Televisie tot 1970
17TX210A
25 sep 2023 22:02 - 25 sep 2023 22:03 #98012
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Het beeld ziet er inderdaad bijzonder netjes uit. De zijkanten vallen weg omdat het een 16:9 beeld is dus dat ben ik eens met Peter.
Beeld wat pompt duidt op veranderingen in de hoogspanning. Kan van alles zijn. Meestal toch sproeien of problemen in de lijntrafo. Als die sproeit zie je dat niet. Voel eens of-ie heet wordt. Wel effe de TV uitzetten. Ontladen hoeft niet omdat de hoogspanningsdiode de hoogspanning tegenhoudt. Misschien kan je ozon ruiken maar daarmee heb ik geen ervaring.
Beeld wat pompt duidt op veranderingen in de hoogspanning. Kan van alles zijn. Meestal toch sproeien of problemen in de lijntrafo. Als die sproeit zie je dat niet. Voel eens of-ie heet wordt. Wel effe de TV uitzetten. Ontladen hoeft niet omdat de hoogspanningsdiode de hoogspanning tegenhoudt. Misschien kan je ozon ruiken maar daarmee heb ik geen ervaring.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 25 sep 2023 22:03 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 sep 2023 21:36 #98010
door bavelt
Handtekening
Dat is juist; op zich is het niet zo heel erg dat er wat wegvalt. De ondertiteling is wel leesbaar, dat is het belangrijkste.
Op zich heb ik een goed resultaat vind ik. Ik heb zo'n beetje alle elco's vervangen, diverse hoogohmige weerstanden idem. Teercondensatoren vervangen door pulsvaste exemplaren. Potmeters schoongemaakt alsmede enkele buizen met hun contacten.
Het enige dat nog echt een probleem is, is dat het beeld na ca 5 minuten, als alles een beetje lekker warm is, wat instabiel wordt. Daar bedoel ik mee dat schoksgewijze het beeld wat groter en kleiner wordt, dus zowel in horizontale als verticale richting.
Het verschijnsel doet denken aan een overslag ergens. ik heb het visueel, in het pikkedonker, inclusief de hoogspanningskooi bekeken, maar zie nergens vonkjes overspringen. Of een ozonluchtje.
Ergens moet iets zijn dat instabiel wordt als het warm wordt.
Wellicht kent iemand dit verschijnsel en wellicht nog tips hoe dit op te speuren?
Op zich heb ik een goed resultaat vind ik. Ik heb zo'n beetje alle elco's vervangen, diverse hoogohmige weerstanden idem. Teercondensatoren vervangen door pulsvaste exemplaren. Potmeters schoongemaakt alsmede enkele buizen met hun contacten.
Het enige dat nog echt een probleem is, is dat het beeld na ca 5 minuten, als alles een beetje lekker warm is, wat instabiel wordt. Daar bedoel ik mee dat schoksgewijze het beeld wat groter en kleiner wordt, dus zowel in horizontale als verticale richting.
Het verschijnsel doet denken aan een overslag ergens. ik heb het visueel, in het pikkedonker, inclusief de hoogspanningskooi bekeken, maar zie nergens vonkjes overspringen. Of een ozonluchtje.
Ergens moet iets zijn dat instabiel wordt als het warm wordt.
Wellicht kent iemand dit verschijnsel en wellicht nog tips hoe dit op te speuren?
Handtekening
25 sep 2023 20:51 - 25 sep 2023 21:00 #98008
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik begrijp niet wat er mis is met dat beeld. Het past netjes op het scherm aan alle kanten.
Het is zeker geen ei (dan zou boven- of onderkant ingedrukt zijn), wel een beetje ovaal, dat zou kunnen door de omzetting van 16:9 naar 4:3.
En bij een 43 cm. beeldbuis vallen de hoeken altijd gedeeltelijk weg.
Het schijnt ook nog zo te zijn dat die oude beeldbuizen niet 4:3 zijn, maar 5:4 zodat het beeld groter lijkt. Om dan het beeld in de juiste verhouding weer te geven hou je boven en onder een zwarte balk over.
En zo te zien als je de beeldhoogte minder draait, wordt de cirkel mooi rond.
Ik kan me herinneren dat als de cirkel mooi rond is zonder zwarte balken boven en onder, je links en rechts een stukje kwijt bent.
Hoe is het beeld op een zender? Als het plaatje op een zender net zo mooi is zou ik er niets aan doen.
Het kon dan wel eens mee vallen.
Groeten,
Peter
Het is zeker geen ei (dan zou boven- of onderkant ingedrukt zijn), wel een beetje ovaal, dat zou kunnen door de omzetting van 16:9 naar 4:3.
En bij een 43 cm. beeldbuis vallen de hoeken altijd gedeeltelijk weg.
Het schijnt ook nog zo te zijn dat die oude beeldbuizen niet 4:3 zijn, maar 5:4 zodat het beeld groter lijkt. Om dan het beeld in de juiste verhouding weer te geven hou je boven en onder een zwarte balk over.
En zo te zien als je de beeldhoogte minder draait, wordt de cirkel mooi rond.
Ik kan me herinneren dat als de cirkel mooi rond is zonder zwarte balken boven en onder, je links en rechts een stukje kwijt bent.
Hoe is het beeld op een zender? Als het plaatje op een zender net zo mooi is zou ik er niets aan doen.
Het kon dan wel eens mee vallen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 25 sep 2023 21:00 door peter1952.
25 sep 2023 14:38 #98007
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A
Aan die ziggo testbeeld heb je geen moer aan
Geometrie klopt niks van
Kan je geen tv mee afstellen
Neem een patroon generator en ga daar mee aan de slag
Daar kun je blok beeld ruitjes patroon circel
Om de geometrie goed te zetten 4:3 formaat
Dan ben je ook van het ei af .
Vroeger ha d nl ook goed16:9 testebeeld wat op een oude tv ook goed ging
Even op marktplaats een patroon generator scoren
Pm 5509 bvb
Succes
Grt René
Geometrie klopt niks van
Kan je geen tv mee afstellen
Neem een patroon generator en ga daar mee aan de slag
Daar kun je blok beeld ruitjes patroon circel
Om de geometrie goed te zetten 4:3 formaat
Dan ben je ook van het ei af .
Vroeger ha d nl ook goed16:9 testebeeld wat op een oude tv ook goed ging
Even op marktplaats een patroon generator scoren
Pm 5509 bvb
Succes
Grt René
René Daemen
25 sep 2023 13:01 - 25 sep 2023 13:02 #98006
door bavelt
Handtekening
Dit testbeeld heb ik nu. Ik heb voor de demonstratie de blokjes van het testbeeld boven en onder nét in beeld gezet. Toch is het een ei. Maar ik weet dus nog steeds niet zeker of dit aan de TV ligt, of aan het binnenkomende signaal. Dat komt uit een Humax receiver. Via de Composiet naar de modulator en vandaar naar de antenne-ingang van de TV. Een gedeelte van het testbeeld valt buiten het beeld. Ik vraag me af of ik dit dan überhaupt wel goed krijg. (Humax staat op beeldverhouding 4:3, centermodus).
Handtekening
Laatst bewerkt 25 sep 2023 13:02 door bavelt.
11 sep 2023 22:31 #97944
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A
Ik bedoel
Als je setopbox van je provider ziggo ook apps heb youtube
Kun je testbeeld 4:3 vinden voor de lineariteit
Mijn modulator heeft hdmi daar kan ook pc op als het moet ombeelden via
De computer naar modulator om te zetten
Als je setopbox van je provider ziggo ook apps heb youtube
Kun je testbeeld 4:3 vinden voor de lineariteit
Mijn modulator heeft hdmi daar kan ook pc op als het moet ombeelden via
De computer naar modulator om te zetten
René Daemen