Televisie tot 1970
17TX210A
02 okt 2023 12:15 #98121
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik zou daar niet aan beginnen. Het toestel hangt rechtstreeks aan het net. Als je er een extern apparaat rechtstreeks op aansluit, komt dat ook aan het net te hangen.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 okt 2023 12:13 #98120
door bavelt
Handtekening
Heeft iemand wel eens een video-ingang gemaakt op zo'n oude TV?
Dat je in feite dus de modulator, de VHF kanalenkiezer, het HF-en MF deel almede de detectie overslaat?
Dus een video composiet signaal rechtstreeks ergens op de video eindversterker?
Dat je in feite dus de modulator, de VHF kanalenkiezer, het HF-en MF deel almede de detectie overslaat?
Dus een video composiet signaal rechtstreeks ergens op de video eindversterker?
Handtekening
02 okt 2023 12:10 #98119
door bavelt
Handtekening
Dit neigt er inderdaad naar dat dat gewoongoed was. Als ik het volume opschroef hoor je het ook niet meer zo.
Het is dat ik er nu op let.
Wat veel meer invloed heeft is de fijn afstemming op het kanaal. Dat luistert vrij nauw. Het is een kwestie tussen een balans vinden tussen geluid-en beeldkwaliteit.
Het is dat ik er nu op let.
Wat veel meer invloed heeft is de fijn afstemming op het kanaal. Dat luistert vrij nauw. Het is een kwestie tussen een balans vinden tussen geluid-en beeldkwaliteit.
Handtekening
02 okt 2023 11:50 #98117
door bavelt
Handtekening
Wat je beschrijft klopt aardig.
In het toestel zit een extra elco van 100uF over R27 gemonteerd. De weerstand R28 is inderdaad 180 K (dwz over de originele waarde is een tweede weerstand parallel gemonteerd zodat je op 180 k uitkomt.
Blijkbaar zijn dit modificaties geweest. Deze modificaties heb ik echter niet terug kunnen vinden in de 17TX210A documentatie.
Het is een 17TX210A-07 om precies te zijn. Fabricage week 44 van 1958.
Het is ook inderdaad niet alleen een 50 Hz brom, maar ook wat geknisper er doorheen. Zodra je aan de antenneingang komt, wordt dat sterker, de volumeregelaar op 0 ten spijt.
Zou het wellicht zo kunnen zijn dat men een lichte brom toen gewoon voor lief nam?
De hedendaagse eisen liggen natuurlijk een stuk hoger. Misschien dat het daardoor opvalt.
Of moet-ie gewoon heel stil zijn?
In het toestel zit een extra elco van 100uF over R27 gemonteerd. De weerstand R28 is inderdaad 180 K (dwz over de originele waarde is een tweede weerstand parallel gemonteerd zodat je op 180 k uitkomt.
Blijkbaar zijn dit modificaties geweest. Deze modificaties heb ik echter niet terug kunnen vinden in de 17TX210A documentatie.
Het is een 17TX210A-07 om precies te zijn. Fabricage week 44 van 1958.
Het is ook inderdaad niet alleen een 50 Hz brom, maar ook wat geknisper er doorheen. Zodra je aan de antenneingang komt, wordt dat sterker, de volumeregelaar op 0 ten spijt.
Zou het wellicht zo kunnen zijn dat men een lichte brom toen gewoon voor lief nam?
De hedendaagse eisen liggen natuurlijk een stuk hoger. Misschien dat het daardoor opvalt.
Of moet-ie gewoon heel stil zijn?
Handtekening
02 okt 2023 10:56 #98114
door Jan Bus
Ik heb het schema bekeken. De antibromwikkeling van de Ugt en R30 staan parallel aan de smoorspoel S1. Wanneer R30 of de antibrom defect is dan zal het toestel gewoon door blijven spelen echter zonder de bromcompensatie. Een instinker dus. Wat me verder opvalt is dat de triode van de ECL82 geen eigen kathodeweerstand en ontkoppel C heeft maar is aangesloten op een aftakking van de kathodeweerstand van het penthodedeel ( Waarom? Om een elco uit te sparen? Dit zie je alleen wanneer triode en penthode een gemeenschappelijke kathode hebben bv. de PCL81). Dit kan alleen goed gaan als deze kathodeweerstand ontkoppeld is met een condensator van zeer goede kwaliteit anders gaat de boel genereren. De ontkoppelelco heeft hier een waarde van 250 Uf; dus al ongebruikelijk hoog op deze plaats. Echter voor hoogfrequent is een elco niet ideaal en zou er nog wel een condensator van bv. 1 Uf parallel geschakeld kunnen worden. Ik het boekje "Fouten in TV" (W.J. Schrama, Muiderkring) worden fouten in het geluidsdeel van de 17TX180U beschreven; dit is praktisch gelijk aan dat van de 17TX210A. Kraakgeluiden. Hier wordt geadviseerd de roosterweerstand van de penthode te verlagen tot 180 kOhm en eventueel nog een C 560 pF parallel te schakelen. Deze pagina's kun je vinden bij het schema van de 17TX180U wat in de schematheek van de NVHR staat.
Groet, Jan
Groet, Jan