Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Vraag over EF86 voorversterker in B7X73A

Meer
21 apr 2021 10:53 - 21 apr 2021 10:57 #90021 door Franc
Ik vraag me af of de originele EF86 VV wel echt zo slecht is.
Er vanuit gaand dat deze in de B7X73A hetzelfde is als die in de AG9128 platenspeler.
Die laatste had ik ca 25 jaar geleden gekocht met gemolesteerde draaitafel.
Er is toen een AG1015 wisselaar ingekomen (wat ik afraad gezien de opbouw en de nabijheid van onder spanning staande speakers).
Kortom het past niet!

Maar goed, toch gedaan.
De AG9128 heb ik toen flink onder handen gehad, inclusief de EF86 VV.
Helaas waren de potmeters nog zeer slecht!
Ik heb de platenspeler voorzien van een stereo GP410 Dyn opsteek element.
En ben er een beetje mee gaan spelen maar wat ik hoorde overtrof al mijn verwachtingen!
Een zeer zuivere open en krachtige weergave was mijn deel!
Wel is de gevoeligheid idd wat minder.

Ik heb bij de revisie echt gelet op de kleinere C’s en weerstanden.
Al het keramisch spul vervangen door styroflex en de teerdotten uiteraard ook niet vergeten.
De weerstanden die meer dan 20% afweken eveneens vervangen.
Zeker ook in het MD deel!
Elko’s zijn blijven zitten, zou ik nu ook (deels) vervangen.

Nee, voor mij is dit een heel goed klinkende MD trap met uiteraard niet de signaal ruilverhouding van een moderne MD VV.
En zeker min of meer ontworpen voor AG3020/3021.

groet Frank
Laatst bewerkt 21 apr 2021 10:57 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 10:10 - 21 apr 2021 10:14 #90019 door Huub
Dat bedoel ik ook maar Even
Stereo platen is ook wat moderner dus gebruik mono platen
Dat doe ik ook zo gebruik twee soorten zo wel voor mono als stereo
Ik heb zo veel elementen zo wel ronetten als philips opsteek
ik vind en hoor als philips er een spec ingang of aansluiting heeft opgemaakt
of aan gepast is door philips Gebruik dan ook philips elementen deze zijn beter
aangepast als anderernmerken .. het geeft wel verschil met pH elementen onder ling
dat geeft het laatsten benummering aan op het element en de voor letter
zo heb ik velen en het dat onder onder vonden de stereo s ook de cremmer verschilen
met de nikkelen .zo zijn er ook nog zilver verf kleurige Deze zijn voor transistor
apperatuur minde scherp hoog toch vaak een goed element kristal
 maar Echt hoor je blijft klote meyeren  met de EF 86 vvst  Ecc 83 gaat  iets beter maar ook matig
Maat toch de wil stereo dyn gebruik transistor vvst  dan ben je klaar met alles
huub
Laatst bewerkt 21 apr 2021 10:14 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 10:00 - 21 apr 2021 10:36 #90018 door RR1957
Zoals ook al eerder is beschreven is bij het gebruik van de
Ronette TX88 ook een geweldig resultaat in weergave te
bereiken, maar ja, dan is het geheel wel (authentiek) mono
en niet geschikt voor de latere stereo platen.
Stereo platen afspelen met een Hi-Q installatie is uiteindelijk
ook niet authentiek en ik begrijp dat Paul nu ook hedendaagse
stereo platen aanschaft om specifiek op zijn B7X73A installatie
af te spelen.
Het is en blijft altijd werken met compromissen, na meer dan
60 jaar, die niet 'authentiek' zijn.
"Een goed, modern, magnetisch dynamisch -stereo- element' 
(met een volledig verbouwde / aangepaste vv in de radio)  
toepassen op een B7X73A is al helemaal niet meer authentiek 
te noemen, nog minder dan een externe vv met WEL een qua 
tijdsbeeld authentiek MD stereo element. Het gedachte jaar is
dan 1958, toen de B7X73A nog in de catalogus van Philips
vermeld werd. Ook de L70 en de 4HF passen perfect in het
plaatje van 1958. 
Zelf denk ik dat als iemand in 1958 persé een hypermoderne
Shure M3D op zijn B7X73A wilde hebben, er OOK gekozen werd
voor het gebruik van externe vv en de interne vv (immers alleen
geschikt bedoeld voor de AG3020 en AG3021) werd ontkoppeld. 

Ik vraag me eigenlijk af welke vv's er beschikbaar waren in 1958 
toen de Shure M3D op de markt kwam, want die moeten er dan
toch ook geweest zijn. In die tijd werd immers de Garrard 4HF ook
met een Shure M3D aangeboden in Nederland, voor de lieve som 
van 411 gulden (zonder een vv) waarbij meer dan de helft van dat 
bedrag bestemd was voor het "professional dynetic stereo pick-up
element" met diamant naald (excl. voorversterker)", zoals de folder
omschrijft. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 21 apr 2021 10:36 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 09:41 - 21 apr 2021 09:56 #90017 door Huub
Als philips er een X tal stand heeft op gemaakt
met een schakelaar dat komt zo voor en speelt redelijk goed 
gebruik dan ook de PH .elementen dat past beter
IK vind het z o met de buizen vvst EF 86
Koop het Stanton DJ 500 element met de meesten
Afgiften Dat doet het redelijk goed kan ook iets meer naald druk verdragen
 Het is gewoon beter zo als Rene ook aangeeft  een transistor vvst  dat is brom vrij 
het is gewoon ook jammer dat PHILIPS geen ECC 83 buizen vvst heeft gebruikt 
Alowel dat ook niet geheel Stil is .maar wel meer vvst king  MAAAR Buizen blijft toch een probleem zonder oplossing
Maar het is Helaas zo .jammer ook dat de Oude PH dyn mono elementen vat 3x niks zin meer
door ouder dom .. Maar voor de PH kristal elementen daar ga ik 100% wel voor
 de tafels behoeven ook niet slecht te zijn ook niet or de platen het zijn niet allenmaal 
Krassers  vooral de nikkelen elementen stereo   tafels niet met 6, gr naald druk 
 het volumen kan wel wat over heen komen met radio dat is wel goed 
 maar zenders zijn ook niet altijd  gelijk sterk met de volumen maar ook niet te groot 
huub .
Laatst bewerkt 21 apr 2021 09:56 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 09:35 - 21 apr 2021 09:51 #90016 door RR1957
Nou, dan ben ik ook wel benieuwd of het goed gaat werken.
En dan bedoel ik absoluut goed gaat werken, zonder compromis. 
Indertijd bij de restauratie door Huub en Peter heb ik daar ook
om gevraagd. Ik wilde vanwege de authenticiteit de vv van de
radio ook handhaven. In mijn geval was ruimschoots bekend dat
ik de Shure M3D-1960 wilde gebruiken. Gegevens zijn ruimschoots
bekend.
Het is toen niet gelukt zoals Peter eerder al op het forum beschreef,
zelfs niet met de aanpassingen rondom de vv.
Er zat gewoon een flinke brom in die onacceptabel was. Nog dezelfde
avond toen de radio werd gebracht bleek dit en werd er subiet voor
de externe vv gekozen en de vv in de radio ontkoppeld. Helaas. 
Met meer dan uitstekend resultaat. Zonder enig bijgeluid van de
installatie. En daar gaat het toch ook om.

Paul schreef eerder dat een brommetje of dergelijke acceptabel is bij
een dergelijke 'oude' installatie, maar daar zijn we het uiteraard NIET
mee eens. Ik hoop dan ook dat hij zal schrijven bij het eindresultaat dat
er een totaal stille weergave (behave de muziek) is ontstaan.


Uiteraard is een volledige aanpassing van de vv van de B7X73A ook
niet meer origineel. De vv van de radio was gemaakt voor de twee MD
mono elementen en verder totaal niets anders. Op dat moment was er
niets anders (1956-57) en hield Philips dus geen rekening met andere
mogelijkheden. Dat het binnen 1-2 jaar radicaal zou veranderen is wel
uiteraard een feit. Ineens was er stereo en werd daar overal rekening
mee gehouden, maar tijdens het ontwerpen van de Hi-Q's was dat nog
niet aan de orde. 
Het is dan óók niet authentiek om de techniek van stereo apparatuur te
gaan toepassen op de 100 procent mono installatie.
Bij mij is het ook niet authentiek te noemen met de externe vv (ik zou
een hele dure vv kunnen aanschaffen met buizentechniek want die zijn
er gewoon, maar dat ga ik niet doen) maar ik heb wel een volkomen stille
weergave zonder bijgeluiden en daarbij een zorgzame behandeling van
mijn kostbare LP's, zowel in mono als in stereo.
Dat de FM en de PU qua volume precies gelijk zouden moeten zijn vind
ik ook onzin. Daar dient de volumeknop voor. Uiteindelijk zijn dat twee
totaal verschillende toepassingen. De cd speler speelt nog zachter op
hetzelfde circuit als de platenspeler. Gewoon op de situatie aanpassen.
Omdat de B7X73A volkomen stil is tot zelfs de maximale volumestand
is het enigszins wat meer doordraaien van het volume geen enkel
probleem. Maar verder dan 12 over 12 kom ik eigenlijk nooit.Dat is bij de 
PU al veel te veel. 

Misschien moet Paul EERST eens naar een definitieve platenspeler
gaan kijken met een definitieve keuze in een element, want bij mij stond
dat absoluut vast indertijd. Vanuit die vaste gegevens kan hij de techniek 
gaan herontwerpen, waarbij de vv niet meer origineel is. 

Maar ik ben benieuwd of het Paul lukt op niet authentieke wijze en dan
ben ik benieuwd wat de verdediging is van Peter (altijd met alle respect
en waardering voor zijn werk voor mij, laat dat duidelijk zijn!!!!) waarom
het bij mij vier jaar geleden niet lukte, toen Huub P. er immers ook nog
bij was. Ik meen me te herinneren dat Huub bij voorbaat als stelde dat
het gebruik van de vv in de radio op de Shure M3D niet verstandig was.

;-)


 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 apr 2021 09:51 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 apr 2021 22:43 - 20 apr 2021 22:49 #90014 door peter1952
Het is eigenlijk een heel rare schakeling. R151 heb je nu eenmaal nodig vanwege de RIAA correctie. Als je deze waarde verandert, dan verandert ook de correctie.

Vergelijk deze voorversterker eens met die van de AG9018. Die is toch wat anders. Daar is R151 68 kOhm en die dient tevens als belastingsweerstand voor het element.Verder is het tegenkoppelnetwerk anders. Ik verwacht ook dat de ingang van de EF86 bij deze schakeling minder bromgevoelig is door de lagere weerstand in serie met het rooster.
De voorversterker van de AG9018 is al bedoeld voor de latere stereo elementen.
Wat je zou kunnen doen is de voorversterker net zo maken als die van de AG9018. Veel hoef je niet te wijzigen en het is altijd weer terug te bouwen.
Je kunt dan de originele voorversterker handhaven als het goed werkt.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 20 apr 2021 22:49 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA, paulsnip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena