Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Vraag over EF86 voorversterker in B7X73A

Meer
21 apr 2021 15:19 #90036 door Bert Kn
Paul schreef.

Een EF86 is volgens "het internet" een betere voorversterker dan de ECC83. Dus op zich zou het sowieso moeten kunnen. Vraag is alleen hoeveel je dan aan moet passen in de voorversterker. Daarvoor ga ik het schema van de AG9018 er eens naast leggen. Om te kijken waar de verschillen zitten.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat de phono VV van de AG9018, de 9014 en de 9015 ook niet je van het zijn voor de modernere MD elementen.
Dat geld ook voor de AG9004 en de AG9006.
Zelf wil ik de AG9006 en de AG9004 authentiek gebruiken.
Deze gebruik ik om die reden in combi met een Philips tafeltje plus het AG3401 MD element.
De tijd dat ik het Shure M3D element in gebruik had op de AG9004 had ik deze aangesloten middels een project phono VV op de reserve ingang.


 

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 14:46 - 21 apr 2021 14:52 #90035 door Huub
Dat klopt Jan dat de EF 86 minder ruis heeft dat is ook bekent
maar als men een ECC 83 gebruikt en bijde heftjes
op een laag pitje zet dan is de versterking meer
en ook de brom minder . de brom word veroorzaakt
zo dra men een dyn element aansluit de koppeling
dus .. de gloeis stroom daar komt de brom ook vandaan
beter is DC maken
 Zo,n AG9005 heb ik ook nog wel liggen maar daar is de versterking ook 
Sumier klein een oude ruis torretje  OC. en pH schrijft ook dat er brom aanwezig is met de AG .
 en dat heb ik ook opgemerkt voor mono kan men dan beter een modern vvst gebruiken 
zgz aan een stereo kant met extra weerstand 47k dat is stil met goede vvst
huub
Laatst bewerkt 21 apr 2021 14:52 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 14:29 #90034 door paulsnip
Iedereen bij voorbaat al bedankt voor de input!

Welke platenspeler ik ga gebruiken is (nog) niet zo heel relevant. Alle moderne Dyn elementen hebben een afgifte van 5 tot 8 mV. Een kwart tot maximaal net niet de helft van wat het zou moeten zijn dus. 20 mV was gebruikelijk voor de elementen van Philips uit die tijd. Deze elementen zijn er niet meer. En als ze er al zijn, zijn ze niet geschikt om moderne platen mee af te spelen. Dus een verdubbeling danwel verviervoudiging van de versterking in de interne voorversterker is het einddoel.

Voor de stand X tal is dit ook geen probleem. Dan verander ik weerstand R100 weer naar origineel en klopt die afgifte ook ongeveer weer.

Een EF86 is volgens "het internet" een betere voorversterker dan de ECC83. Dus op zich zou het sowieso moeten kunnen. Vraag is alleen hoeveel je dan aan moet passen in de voorversterker. Daarvoor ga ik het schema van de AG9018 er eens naast leggen. Om te kijken waar de verschillen zitten.

Dat de niveaus van bijvoorbeeld FM en platenspeler niet overeenkomen is op zich niet zo erg. Wel vervelend is dat de werking van de loudness regeling dan ook verandert. Bij een lage stand van de volume potmeter worden de lage tonen versterkt. Dit resulteert in een boemerige FM. Dat kun je corrigeren met de toonregeling. Werkbaar bij de B7X73A is om de FM weergave aan te passen met de toonregeling. En dan voor de platenspeler de "Fidelita" stand in te drukken. 

Terugkomend op de voorversterker in de B7X73A. Alle weerstanden links van de EF86 verzwakken het signaal dat uiteindelijk aan de EF86 toegevoerd wordt alleen maar. Mijn eerste gedachte is om de 470 kOhm weerstand te verlagen. Sowieso moet de voorversterker nog open om gereviseerd te worden. De radio heeft allemaal nieuwe condensatoren. Maar de voorversterker nog niet. Omdat ik in eerste instantie niet van plan was de radio met een platenspeler te gaan gebruiken. 

Mocht de brom die eventueel ontstaat komen door de banaanaansluiting van de platenspeler dan ben ik eventueel bereid een concessie te doen en een tulp aansluiting gebruiken. Deze zit ook al op mijn onlangs gerestaureerde meubeltje uit 1958. Het bestond toen dus al! Zo'n aansluiting is klein en kan onopvallend geplaatst worden.

 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 14:01 - 21 apr 2021 14:03 #90031 door RR1957
Hier een eerdere voorversterker die iemand voor mij gebouwd had. 
Ruim voor de B7X73A zoals hiervoor omschreven in beeld kwam. 
Was uiteindelijk ook geen succes (maar geen idee meer waarom,
hij is uiteindelijk niet gebruikt). 
Wat dat betreft werkte een aangepaste AG9005 beter. 

 

 

 

 

 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 21 apr 2021 14:03 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 13:39 #90030 door Jan Bus
Wat brom betreft heeft de EF86 betere papieren dan bv de ECC83. Als je met een EF86 last van brom hebt dan is je versterker niet goed ontworpen. Anders ligt het met de ruis; een versterker met een triode heeft in principe een betere signaal/ruis verhouding dan met een penthode.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thijs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 13:22 - 21 apr 2021 13:38 #90029 door Huub
Ik heb ook gexprimenteert met meer versterking
De EF 86 het nadeel is er van MEER versterking OOK meer
meeloop brom met het moderne elementen
dat is bij dePH dyn ook aanwezig maar maar men gebruikt minder
dat de volumen knop open gaat MAAR het is er wel bij de brom
Het is gewoon geklooi beter is dan een modern vvst gebruiken
met een elementen met veel afgiften voor mono gebruik
een stereo kant gebruiken met nog een maals 47 k ohm weerstand
in serie er bij te gebruiken ..Soms
met een kant vvst gebruik heeft men ook eenmaals 47k
en met een stereo element gebruik 2x 47k dus er mist er een 

 Als ik destijds goed gelezen heeft dan gebruikt de Hr,RR  
ook een transistor vvst met de surhe MD 3 maar ook een kant vvst 
 is daar ook bij een extra weerstandje  bij gezet ? van 47k
 in serie op een element kant .. ? 
  anders zit men wel op een kant versterking  met bijde kanten 
 van 47k op een vvst kant dat is denkelijk niet zo goed  aangepast 
 zo kan men ook beter de 68 k weg nemen en een 100 k gebruiken 
 met de EF86 vvst hij word dan ook harder er gaat minder naar massa
 en beter aangepast voor het moderne elementen stereo deze zijn 
 47 k per kant .. 100. k kan wel dat is redelijk goe of 2x47k in serie 
 ik heb dat ook gedaan met de EF 86 . in de AG kast .vvst EF 86
 het word er pittiger van  .dat is het eenigste wat men kan doen
  de 68k uit wisselen voor 100 .k  op het  rooster van de EF 86 naar massa 
Huub..J .
Laatst bewerkt 21 apr 2021 13:38 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena