Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Vraag over EF86 voorversterker in B7X73A

Meer
21 apr 2021 12:42 - 21 apr 2021 12:43 #90028 door Jan Bus
De maximale versterking van deze voorversterker is afhankelijk van de versterking van de EF86 en de RIAA-correctie. Met een anodeweerstand van 220 kOhm is de versterking van de EF86 ca 200x. Bij de RIAA-correctie liggen de kantelpunten op 50 en 500 Hz, wat inhoudt dat de schakeling bij 50 Hz 10 x meer moet versterken dan het middengebied (tov 1000 Hz). Dat betekent dat het pickup signaal maximaal 20x versterkt wordt. Meer is er niet te bereiken met een EF86. Ga je toch proberen de versterking te vergroten dan gaat dit ten koste van de lage tonen. Het hangt van de versterkingsreserve van de rest van het LF-gedeelte af of je een element met lagere afgifte kunt gebruiken.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 21 apr 2021 12:43 door Jan Bus. Reden: foutje
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA, paulsnip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2021 12:40 #90027 door RR1957
En ik ontken dat betreffende de vv in mijn B7X73A ten stelligste! ;-) 

Je weet donders goed dat de verhoudingen toen soms moeilijk lagen tussen bepaalde personen,
maar we gaan geen oude koeien uit de sloot halen. Jij en ik hebben er nooit over gecommuniceerd
en ik wel uitgebreid met Huub. Gesprekken waar verder nooit iemand bij geweest is. 
Maar het was soms daadwerkelijk heel anders dan menigeen denkt, of hoe Huub het liet voorkomen.  

Hier laten we het bij. 
Met alle respect naar jou toe. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
21 apr 2021 12:33 #90026 door peter1952
Sorry René, maar dan is de communicatie tussen jou en Huub totaal anders geweest dan tussen Huub en mij. Mijn ervaring is gewoon dat Huub er een hekel aan had om schakelingen aan te passen.
Dat jouw visie anders is, hij zij zo.

Meer wil ik er niet over zeggen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
21 apr 2021 12:04 - 21 apr 2021 12:24 #90025 door RR1957

Toen Huub en ik bezig waren met de B7X73 van René wilde hij in feite niet dat de voorversterker werd veranderd of aangepast. Hij vond dat het originele ontwerp goed genoeg moest zijn voor het gebruikte M3D element. Hij dacht zelfs aan een “mankement”. 
Groeten,
Peter

Sorry Peter, maar dat is absoluut niet waar. ;-) Met alle respect uiteraard. Dit ontken ik ten stelligste en zou impliceren dat ik echt geen enkele weet heb van deze materie. Dat is uiteraard niet zo. ;-) 
Ik heb het er uitgebreid met Huub via de telefoon over gehad en de vv aanpassen voor de M3D was juist DE issue. Het maakte me niet uit of hij al dan niet aangepast werd, als hij maar goed werkte met de M3D. 
Ik kan me de gesprekken nog goed herinneren! 
Ik heb het er met Huub over gehad en er nooit direct met jou over gecommuniceerd. Huub zou mijn B7X73A alléén doen, dat was toen de afspraak. Dat er intern bij jullie anders is gecommuniceerd zou altijd kunnen uiteraard, maar ik weet heel goed hoe mijn gesprekken met Huub verliepen. Jarenlang belden we elkaar minstens drie-vier keer in de week, des avonds meestal laat, vrijwel nooit overdag. We namen dan ruim de tijd om alles door te nemen. Sociaal en wat technisch mogelijk of interessant was. Ik denk dat die gesprekken (althans de persoonlijke inhoud van ons beiden ervan) nooit naar buiten kwamen naar anderen toe die overdag bij Huub aanwezig waren. 
Ik ben elektrotechnisch niet bekwaam maar wist/weet dondersgoed dat de vv in de B7X73A als zodanig niet geschikt was/is voor de Shure M3D. Ook dat kwam echt wel uit in de gesprekken met Huub.
De toepassingen zijn een praktisch probleem waar ik wel wat van afweet, al vanuit mijn stereo tijdperk in de vorige eeuw, de aanpassingen zijn een elektronisch probleem waar ik geen kijk op heb. 
Ik heb met de Shure M3D veel en al vele jaren gespeeld en geëxperimenteerd, ook al met de mono hifi installaties van Philips. Ik had hem indertijd gekocht van John Hupse die hem mij aanraadde (contact verliep toen immers wat intensiever vanwege de HiQGN site). 
Bij de OTL demo had ik hem al in gebruik, maar wilde hem daar niet toepassen omdat ik bang was dat er wat mee gebeurde. Daar is alleen de TX88 gebruikt. Hij werd op de installaties met de AG9005 gebruikt, die John Hupse voor mij had aangepast. Ging op zich prima, al was er op max. een klein brommetje en ruis. 
Alleen al vanuit die theorie wist ik dat de vv van de B7X73A als zodanig niet geschikt is voor de M3D.  Ik kan dus nooit beweerd hebben dat de vv niet veranderd/aamgepast mocht worden. 
Nogmaals: ik heb het er met Huub uitgebreid over gehad, over de aanpassingen van de vv. 
Hij was er geen voorstander van en vond de oplossing met de externe vv (die ik al lang in bezit had, gekregen van RD, mede daarom konden we immers bij aflevering van de radio door jou deze na de teleurstellende resultaten van de interne vv, meteen toepassen) veel beter. 

Maar goed, terug naar de vraag van Paul. ;-) 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 21 apr 2021 12:24 door RR1957.

Meer
21 apr 2021 11:42 - 21 apr 2021 11:46 #90024 door Huub
Ja Franc die AG kast
daar zijn vaak de potmeters slecht van nu bij mij
de volume en de basse ik merk ook dat er meer een rooster brom
aanwezig is de volumepotmeter laat het totaal af weten naar
massa met de kool baan de versterker is harder gewden met rooster brom
als ik de potmeter over brug met een weerstand dan is het rooster brom weg
ook de basse potmeter is slegt ja ik hen ook zo alles vervangen voor nieuw
Ik heb de kast in een Hoek gezet met de vervangende potmeters er bij in een zakje
ik kijk er niet meer naar om  met dat klusje potmeters voorlopig 
huub

Laatst bewerkt 21 apr 2021 11:46 door Huub.

Meer
21 apr 2021 11:39 - 21 apr 2021 11:40 #90023 door peter1952
Toen Huub en ik bezig waren met de B7X73 van René wilde hij in feite niet dat de voorversterker werd veranderd of aangepast. Hij vond dat het originele ontwerp goed genoeg moest zijn voor het gebruikte M3D element. Hij dacht zelfs aan een “mankement”. Ik heb hem toen toch kunnen overtuigen van het feit dat het ontwerp van de voorversterker volmaakt bromvrije werking niet toestond vanwege de open constructie van de ingangsentree en de omschakelaar. Ook het aansluiten van de platenspelers met banaanstekers in niet bevorderlijk voor het voorkomen van brom.
Het vreemde is dat Philips voor andere ontwerpen zoals de AG9006 en de AG9009 koos voor de tulp steker, die volledig afgeschermd is uit te voeren.

Ik heb de brom een stuk minder kunnen krijgen door de kast ter plekke van de voorversterker met zelfklevende aluminium folie te bekleden. Iets waar Huub ook fel tegen was.
Ondanks alle geslaagde pogingen de brom een stuk te verminderen was de grammofooningang toch onbruikbaar voor de M3D, vandaar het toepassen van de externe voorversterker.

En wat heb je in feite aan een apparaat als het voor toepassing met de M3D in feite onbruikbaar is? 
Dan zit er toch niets anders op dan de boel aan te passen.
En heus, bij Huub gebeurde dat ook wel, echter als het echt niet anders kon.

De door mij voorgestelde wijziging van de voorversterker is vrij minimaal en m.i. best wel het proberen waard. 
En dat aanpassen werd in die tijd ook wel gedaan.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 21 apr 2021 11:40 door peter1952.

Gemaakt door Kunena