Vraag over EF86 voorversterker in B7X73A
dan gaat het via de 68k meer naar massa
de 68.k naar 100 k uitwisselen dat is beter
voor een modern stereo element .dat doe ik ook wel
verders kan men er niet zo veel mee
alles wat men doet bvb de versterking groter maken
brengt ook brom mee
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Sterker nog, het is een virtueel aardpunt. Min of meer dan want de versterking van de EF86 is (zoals je hierboven al zei) maar iets van 200x. Bij een opamp (waar dit een veelgebruikte schakeling is) is die veel hoger. Doordat de EF86 geen al te grote versterking heeft zal R151 verkleinen weliswaar een hogere versterking opleveren maar ook de RIAA karakteristiek aantasten. Hetzelfde met de spanningsdeler aan de uitgang (R157/Bij deze wijze van tegenkoppelen is de impedantie aan het rooster laag.
Tjerk, 9ZZ
Groet, Jan
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Terugkomend op de voorversterker in de B7X73A. Alle weerstanden links van de EF86 verzwakken het signaal dat uiteindelijk aan de EF86 toegevoerd wordt alleen maar. Mijn eerste gedachte is om de 470 kOhm weerstand te verlagen. Sowieso moet de voorversterker nog open om gereviseerd te worden. De radio heeft allemaal nieuwe condensatoren. Maar de voorversterker nog niet. Omdat ik in eerste instantie niet van plan was de radio met een platenspeler te gaan gebruiken.
Peter schreef gisteren al dat R151 van 470K onderdeel is van de RIAA correctie en dus niet zomaar in waarde verlaagd kan worden zonder andere aanpassingen.
De RIAA correctie werkt hier door frequentie-afhankelijke tegenkoppeling (simpel gesteld: hoog wordt het meest tegengekoppeld, het midden wat minder, laag helemaal niet). Het signaal, afgenomen van de spanningsdeler R157/R158, wordt via het netwerkje C153/R153/R154 naar het stuurrooster van de EF86 gebracht. Daarbij fungeert R151 als een belangrijk deel van de belasting voor het tegengekoppelde signaal (of wat anders gesteld: De tegengekoppelde spanning ontwikkelt zich in belangrijke mate over R151).
Als je de waarde van 470K gaat verlagen, verlaag je in ieder geval ook de mate van tegenkoppeling. Dat betekent in deze situatie dat het hoog en het midden ten opzichte van het laag minder worden tegengekoppeld waardoor de RIAA correctie scheef wordt getrokken. Je krijgt dan aan de uitgang meer hoog en wat meer midden, terwijl het laag gelijk blijft. Het zal dus wel schel en iel gaan klinken. Hoe lager je R151 maakt hoe erger dit effect zal zijn.
Overigens denk ik dat R151 ook nog samen met de ingangscapaciteit van de EF86 een hoog-af filter vormt. Verlaging van R151 zou dan ook nog het kantelpunt van die filterwerking wijzigen.
Edit: Jan was me al voor.
Groet,
Robert
Terugkomend op de voorversterker in de B7X73A. Alle weerstanden links van de EF86 verzwakken het signaal dat uiteindelijk aan de EF86 toegevoerd wordt alleen maar. Mijn eerste gedachte is om de 470 kOhm weerstand te verlagen.
De weerstand R151 van 470 kOhm maakt deel uit van de tegenkoppeling over de EF86 (samen met R154, 157 en 158). Deze weerstanden bepalen de versterking bij 1000 Hz, dat zal ca 20x wezen. C150 en 153 doen niet mee bij deze frequentie. Maak je nu R151 4x zo klein dan wordt de versterking 4x zo groot ca 80x. Om de RIAA-curve te blijven volgen moet de versterking bij 50 Hz ook 4x zo groot worden: 800x. En dat kan de EF86 niet leveren. Immers de maximale versterking is 200x. Het gevolg is te weinig versterking van de lage tonen.
Er zijn verschillen met de voorversterker van de AG9018, maar ook deze versterkt ca 20x. Hij wordt echter gevolgd door een LF-trap die een flinke versterkingsreserve heeft. Op deze manier wordt een grotere gevoeligheid van de MD-ingang bereikt. Dat vraagt een serieuze bouw en ruisarme weerstanden om de S/N waarde laag te houden.
Het boek: "Het ontwerpen van versterkers" van Ir Hellings staat on-line. Hierin kun je veel informatie vinden over voorversterkers en wat er verder bij komt kijken.
nvhrbiblio.nl/schema/Philips_AG9018.pdf
Groet, Jan
dat is ook mijn opmerking ..je komt er niet mee goed
terecht zo als men het horen wil .. een Telefunken buisje
is soms wat beter maar Toch ???
Telefunken buizen zijn wat pittiger dat hoor ik ook wel
van de vroegere techneuten het is wel een ietsje waar
ze zijn wat pittiger maar in het geheel maakt het niet zo veel uit
huub