Radio's van 1950 tot 1970
Renovatie B8X72A
14 apr 2011 12:00 - 14 apr 2011 12:01 #3609
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Renovatie B8X72A
Nou peter ik zal je vertellen hoe ik daar aan kom
Dat is Mij megegeven in der tijd door mensen die
Met zenderbouw en scheeps radar zijn bezig geweest
En die mensen vertelden mij .Neem voor zoo iets
Altijd een helen dikke Koolweerstand .En dat heb ik ook
Dat werkt beter voor smoorspoel effeckt .En ik moet je
Zeggen ik heb dat ook wel veel toegepast in bvb versterkers
En met goed resultaat .Kijk ook maar eens in velen bvb duitsen radio.s
Er zit veelal een 3.watts van 1K,5 in de hoogspanning opgenomen
gelijk voor smoorspoel .een draadgewonden weerstant gelijd
sneller zoo is mij dat megegeven . Dus zoo doende Huub
Dat is Mij megegeven in der tijd door mensen die
Met zenderbouw en scheeps radar zijn bezig geweest
En die mensen vertelden mij .Neem voor zoo iets
Altijd een helen dikke Koolweerstand .En dat heb ik ook
Dat werkt beter voor smoorspoel effeckt .En ik moet je
Zeggen ik heb dat ook wel veel toegepast in bvb versterkers
En met goed resultaat .Kijk ook maar eens in velen bvb duitsen radio.s
Er zit veelal een 3.watts van 1K,5 in de hoogspanning opgenomen
gelijk voor smoorspoel .een draadgewonden weerstant gelijd
sneller zoo is mij dat megegeven . Dus zoo doende Huub
Laatst bewerkt 14 apr 2011 12:01 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 apr 2011 10:58 #3606
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Renovatie B8X72A
Leg eens uit Huub, waarom koolweerstanden beter afvlakken dan draadgewonden weerstanden? Weer een nieuwe stelling?
De mate van afvlakking hangt af van de weerstandswaarde en de elco die er achter zit.
De weerstand zelf vlakt niet af, maar door de elco erachter vindt afvlakking plaats.
Ziet er verder netjes uit Henk, en ik volg dit verhaal met veel belangstelling. Ik heb in het verleden alle apparatuur van René geriviseerd en vind het leuk om te zien hoe een ander het doet.
Groeten,
Peter
De mate van afvlakking hangt af van de weerstandswaarde en de elco die er achter zit.
De weerstand zelf vlakt niet af, maar door de elco erachter vindt afvlakking plaats.
Ziet er verder netjes uit Henk, en ik volg dit verhaal met veel belangstelling. Ik heb in het verleden alle apparatuur van René geriviseerd en vind het leuk om te zien hoe een ander het doet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
14 apr 2011 08:40 - 14 apr 2011 08:41 #3602
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Renovatie B8X72A
Bij een goede kennis en leermeester soldeerde ik altijd met zo'n Ersa. Beviel inderdaad uitstekend maar met de Alecto (of een ander regelbaar >50W station) kan je net iets meer.
Laatst bewerkt 14 apr 2011 08:41 door maarten.
14 apr 2011 08:08 #3600
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Renovatie B8X72A
Ik hou het nog altijd bij een ERSA 30 watt met geharde
soldeer punt . Het is wat ouderwets maar voldoet heel goed
.Huub
soldeer punt . Het is wat ouderwets maar voldoet heel goed
.Huub
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
14 apr 2011 04:05 - 14 apr 2011 04:08 #3595
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Renovatie B8X72A
Ton, Hoob en Maarten
Ik heb nooit problemen gehad met de gebruikte weerstanden wat brom betreft. Het vermogen is wat groot maar heeft als voordeel dat ze hun werk kunnen doen zonder warmteontwikkeling.Je zou ze zelfs nog aan en aardpunt kunnen leggen, heb ik nu niet gedaan maar op een kunstofplaatje gemonteerd. De ruimte is dat hoekje is erg knap. In het schema is de EZ1 afgezekerd. Ik had nog niet gemeld dat deze zekering doorverbonden was met een stukje draad, wat mede de oorzaak van het uitbranden zal zijn geweest. Ik heb dat uiteraard hersteld.
Naast het electo station gebruik ik ook nog een weller station met desoldeerunit erbij. De Electo gebruik ik vaak op wat hogere temperatuur als er ff gestookt moet worden.
Ik heb nooit problemen gehad met de gebruikte weerstanden wat brom betreft. Het vermogen is wat groot maar heeft als voordeel dat ze hun werk kunnen doen zonder warmteontwikkeling.Je zou ze zelfs nog aan en aardpunt kunnen leggen, heb ik nu niet gedaan maar op een kunstofplaatje gemonteerd. De ruimte is dat hoekje is erg knap. In het schema is de EZ1 afgezekerd. Ik had nog niet gemeld dat deze zekering doorverbonden was met een stukje draad, wat mede de oorzaak van het uitbranden zal zijn geweest. Ik heb dat uiteraard hersteld.
Naast het electo station gebruik ik ook nog een weller station met desoldeerunit erbij. De Electo gebruik ik vaak op wat hogere temperatuur als er ff gestookt moet worden.
Laatst bewerkt 14 apr 2011 04:08 door hkruis.
14 apr 2011 00:40 - 14 apr 2011 00:44 #3594
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Renovatie B8X72A
Ik zou die buis inderdaad liever wel afzekeren.
Een beetje off-topic, maar ik zie daar een Alecto SAT-68 soldeerstationnetje. Een verre voorouder van de witte stations die je later onder andere onder de namen HQ, Velleman en Solomon kon en kan kopen. De mijne, ooit afgedankt door een reparatiebedrijf, ziet er aanmerkelijk minder mooi uit, maar doet al jaren trouwe dienst (niet meer met de originele bout, die was om zeep geholpen door een rotte punt die uitzette en het element kapot drukte). Mijn ervaring is dat je iets meer punten verslijt dan bij dure stations, maar dat het ding daar verder absoluut niet voor onder doet. Met z'n 50W kan je ook heet genoeg stoken voor een fatsoenlijk massavlak of een busje of iets dergelijks. Bij de mijne lukt het wat de temperatuur betreft zelfs ook om de punt zichtbaar donkerrood te krijgen.
Een beetje off-topic, maar ik zie daar een Alecto SAT-68 soldeerstationnetje. Een verre voorouder van de witte stations die je later onder andere onder de namen HQ, Velleman en Solomon kon en kan kopen. De mijne, ooit afgedankt door een reparatiebedrijf, ziet er aanmerkelijk minder mooi uit, maar doet al jaren trouwe dienst (niet meer met de originele bout, die was om zeep geholpen door een rotte punt die uitzette en het element kapot drukte). Mijn ervaring is dat je iets meer punten verslijt dan bij dure stations, maar dat het ding daar verder absoluut niet voor onder doet. Met z'n 50W kan je ook heet genoeg stoken voor een fatsoenlijk massavlak of een busje of iets dergelijks. Bij de mijne lukt het wat de temperatuur betreft zelfs ook om de punt zichtbaar donkerrood te krijgen.
Laatst bewerkt 14 apr 2011 00:44 door maarten.