Radio's van 1950 tot 1970
Renovatie B8X72A
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jul 2011 10:37 #6310
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Renovatie B8X72A
Hoi Robin.
Bedankt!
En daar zijn we natuurlijk erg benieuwd naar.
Groet
René (R)
Bedankt!
En daar zijn we natuurlijk erg benieuwd naar.
Groet
René (R)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 jul 2011 10:31 #6307
door robin168
Beantwoord door robin168 in topic Re: Renovatie B8X72A
prachtig !
Klinkt geweldig zo'n b8x72a ! : prima :
p.s. : ik heb mijn restauratieverslag van mijn b8x72a nog ergens liggen , zodra ik deze terug gevonden heb stuur ik je deze .
robin
Klinkt geweldig zo'n b8x72a ! : prima :
p.s. : ik heb mijn restauratieverslag van mijn b8x72a nog ergens liggen , zodra ik deze terug gevonden heb stuur ik je deze .
robin
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 jul 2011 16:59 #6139
door René R
Bij de meeste zal het inmiddels wel ONDERSTAAND zijn...
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
05 jul 2011 16:56 #6138
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Renovatie B8X72A
In bovenstaande topic dient gelezen te worden;
Het is NIET omdat de elektronica zoveel anders is, het zit meer in de samenbouw van het gehele toestel. Als kwetsbaar zijn de bowden kabels aan te
Het is NIET omdat de elektronica zoveel anders is, het zit meer in de samenbouw van het gehele toestel. Als kwetsbaar zijn de bowden kabels aan te
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 jul 2011 16:50 - 05 jul 2011 17:07 #6137
door René R
Hoi heren
Het project nadert zijn einde, maar niet zonder slag of stoot.
Eenmaal in elkaar ging de wet van Murphy gelden en ontstonden wat gebreken.
Gelukkig nog in de werkplaats zodat het op tijd herstelt kon worden.
De werkplaats mocht ik afgelopen maandag bezoeken en ik vond een indrukwekkende
voorraad van onderdelen, radio's en donor-chassis', tevens gereedschap en apparatuur.
Dan geldt toch het bekende gezegde: goed gereedschap is het halve werk.
De andere helft is kennis van zaken en ervaring.
Daar ontbreekt het allerminst aan bij de heer Henk van 't Kruis.
Ook een vriendelijk karakter behoort tot de eigenschappen van deze heer van stand.
Ondanks de enorme voorraad bleek er echter schaaldraad te ontbreken...:whistle:
Je kunt niet alles hebben en gelukkig hebben we dan Ben Dijkman nog met zijn gewaardeerde service.
www.bendijkman.nl/
Bij deze dan een bijdrage van Henk, de laatste loodjes.
Oh ja, ik heb ook de kast mogen bekijken en was zeer verrast, zo fraai als hij is
geworden. Door de nieuwe laklaag kwam het fineer prachtig uit. Toch is hij niet
in optimale nieuwstaat te zien. Zeer lichte onopvallende sporen van de leeftijd van
de radio blijven na enig zoeken zichtbaar, en zo hoort het ook, vind ik.
Commentaar van Henk (en ik heb kunnen zien dat het vervangen van de potmeter in deze
radio beslist geen sinecure is!):
"Een tegenvaller met de B8X72A. Radio stond geheel gereed om naar zijn eigenaar retour te gaan. Toch gepland om de radio een tijdje in de kast te laten spelen. Wat direct op viel was een krakende en haperende volume regelaar. Dit was buiten de kast niet zo, dus je hoopt nog even dat er iets kleins aan de hand zou zijn. Dus weer uit de kast en controleren. De volume regelaar begon nu echt vast te lopen. Beetje smeren hielp niet meer. Het was duidelijk dat er een andere in moest. kennelijk iets gebroken of de loper zat vast.
En dat is in deze radio geen fluitje van een cent. Het frame aan de voorkant moet er geheel af, De foto.s laten zien wat er allemaal moest gebeuren. De nieuwe potmeter komt uit een donor chassis. Na inbouwen van de potmeter bleek ondertussen ook het draad van de ferroceptor gebroken en was ook wel een beetje vergaan.
En om het compleet te maken trad er ook een probleem op met de AAN-UIT schakelaar, binnenin afgebroken. Gelukkig lag de donor in coma en kon deze eruit gehaald worden.
Voor alle zekerheid ook de Stabi master volume regelaar gecontroleerd, deze moet 1M zijn en was dat gelukkig ook, toch even uitgebouwd en schoongemaakt, gekieteld en van een klein beetje vloeibare vaseline voorzien.
Op dit moment nog even wachten op een stuk schaaldraad, besteld bij Ben Dijkman, ik had het helaas niet op voorraad. dus na deze kleine interruptie kan de B8X72A spoedig terug naar huis.
Het geheel restaureren van deze radio neemt meer tijd in beslag dan gedacht. Het is NIET (red) omdat de elektronica zoveel anders is, het zit meer in de samenbouw van het gehele toestel. Als kwetsbaar zijn de bowden kabels aan te merken. ze zitten als je van de bovenkant werkt continu in de weg. Je kunt het toestel daardoor ook niet lekker in een montage frame vastzetten. En kennelijk waren sommige onderdelen, zoals de potmeters en aan-uit schakelaar e.d. echt aan hun einde levensduur.
Maar het wordt, is een GEWELDENAAR
Met vriendelijke groet
Ing. H. van 't Kruis"
Het project nadert zijn einde, maar niet zonder slag of stoot.
Eenmaal in elkaar ging de wet van Murphy gelden en ontstonden wat gebreken.
Gelukkig nog in de werkplaats zodat het op tijd herstelt kon worden.
De werkplaats mocht ik afgelopen maandag bezoeken en ik vond een indrukwekkende
voorraad van onderdelen, radio's en donor-chassis', tevens gereedschap en apparatuur.
Dan geldt toch het bekende gezegde: goed gereedschap is het halve werk.
De andere helft is kennis van zaken en ervaring.
Daar ontbreekt het allerminst aan bij de heer Henk van 't Kruis.
Ook een vriendelijk karakter behoort tot de eigenschappen van deze heer van stand.
Ondanks de enorme voorraad bleek er echter schaaldraad te ontbreken...:whistle:
Je kunt niet alles hebben en gelukkig hebben we dan Ben Dijkman nog met zijn gewaardeerde service.
www.bendijkman.nl/
Bij deze dan een bijdrage van Henk, de laatste loodjes.
Oh ja, ik heb ook de kast mogen bekijken en was zeer verrast, zo fraai als hij is
geworden. Door de nieuwe laklaag kwam het fineer prachtig uit. Toch is hij niet
in optimale nieuwstaat te zien. Zeer lichte onopvallende sporen van de leeftijd van
de radio blijven na enig zoeken zichtbaar, en zo hoort het ook, vind ik.
Commentaar van Henk (en ik heb kunnen zien dat het vervangen van de potmeter in deze
radio beslist geen sinecure is!):
"Een tegenvaller met de B8X72A. Radio stond geheel gereed om naar zijn eigenaar retour te gaan. Toch gepland om de radio een tijdje in de kast te laten spelen. Wat direct op viel was een krakende en haperende volume regelaar. Dit was buiten de kast niet zo, dus je hoopt nog even dat er iets kleins aan de hand zou zijn. Dus weer uit de kast en controleren. De volume regelaar begon nu echt vast te lopen. Beetje smeren hielp niet meer. Het was duidelijk dat er een andere in moest. kennelijk iets gebroken of de loper zat vast.
En dat is in deze radio geen fluitje van een cent. Het frame aan de voorkant moet er geheel af, De foto.s laten zien wat er allemaal moest gebeuren. De nieuwe potmeter komt uit een donor chassis. Na inbouwen van de potmeter bleek ondertussen ook het draad van de ferroceptor gebroken en was ook wel een beetje vergaan.
En om het compleet te maken trad er ook een probleem op met de AAN-UIT schakelaar, binnenin afgebroken. Gelukkig lag de donor in coma en kon deze eruit gehaald worden.
Voor alle zekerheid ook de Stabi master volume regelaar gecontroleerd, deze moet 1M zijn en was dat gelukkig ook, toch even uitgebouwd en schoongemaakt, gekieteld en van een klein beetje vloeibare vaseline voorzien.
Op dit moment nog even wachten op een stuk schaaldraad, besteld bij Ben Dijkman, ik had het helaas niet op voorraad. dus na deze kleine interruptie kan de B8X72A spoedig terug naar huis.
Het geheel restaureren van deze radio neemt meer tijd in beslag dan gedacht. Het is NIET (red) omdat de elektronica zoveel anders is, het zit meer in de samenbouw van het gehele toestel. Als kwetsbaar zijn de bowden kabels aan te merken. ze zitten als je van de bovenkant werkt continu in de weg. Je kunt het toestel daardoor ook niet lekker in een montage frame vastzetten. En kennelijk waren sommige onderdelen, zoals de potmeters en aan-uit schakelaar e.d. echt aan hun einde levensduur.
Maar het wordt, is een GEWELDENAAR
Met vriendelijke groet
Ing. H. van 't Kruis"
Laatst bewerkt 05 jul 2011 17:07 door René R.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 jul 2011 15:21 - 01 jul 2011 15:27 #6024
door René R
Laatst bewerkt 01 jul 2011 15:27 door René R.