Radio's van 1950 tot 1970
B7X44A restauratie
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jul 2019 18:59 - 21 jul 2019 19:03 #78721
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic B7X44A restauratie
Zo, na een tijd stilte doet het me veel plezier om te melden dat ik (tenminste) 1 radio volledig 100% heb.
Zit nu, met een grote glimlach, te genieten van een volledig gerestaureerde B8X44A.
Uiteraard, niet zonder de nodige strubbelingen. Wat is er uiteindelijk allemaal gebeurd:
- fm ontvanger gerepareerd
- fm decoder alle condensatoren vervangen (elco)
- stereo lampje print aangepast, opnieuw afgeregeld en de lamp 6.3V/0.05A vervangen door LED. Wordt het printje nog minder belast (led is 12mA, werkt perfect)
- twee lampenvoeten van de ECL vervangen voor keramische
- Kast is helemaal geschuurd en opnieuw met blanke lak gespoten.
- alle lampjes vervangen
- uiteraard, toen ie weer helemaal in elkaar zat deed de EM84 niets meer. Bleek de 470k weerstand het begeven te hebben, na uitbouw en plaatsing van een nieuwe deed ie het weer.
-stekkers aan de speakers gemaakt (doe ik altijd) zodat de radio makkelijker gedemonteerd kan worden.
-voedingsweerstand (R82) vervangen, deze was verbrand maar deed het nog wel.
Het mooie is dat deze radio nog gewoon de oude netschakelaar in de potmeter heeft en dat ie nog gewoon werkt. :thumbsup:
Ik ben er zeer mee in mijn nopjes.
Voor wat betreft de B7X44A, da's de volgende stap. Dat zal nog wel het e.e.a. vergen. De luidsprekers heb ik inmiddels mogen overnemen van een lid. De zender schaal, hier heeft VDM mij deze week gecontacteerd dat hij er een aantal laat maken. Ben benieuwd hoe die dan zijn qua kwaliteit?
Foto's :
Dank aan iedereen die geholpen heeft. Ik hoop dat jullie ook nog mee willen denken bij de B7X44A.
Groetjes Marc
Zit nu, met een grote glimlach, te genieten van een volledig gerestaureerde B8X44A.
Uiteraard, niet zonder de nodige strubbelingen. Wat is er uiteindelijk allemaal gebeurd:
- fm ontvanger gerepareerd
- fm decoder alle condensatoren vervangen (elco)
- stereo lampje print aangepast, opnieuw afgeregeld en de lamp 6.3V/0.05A vervangen door LED. Wordt het printje nog minder belast (led is 12mA, werkt perfect)
- twee lampenvoeten van de ECL vervangen voor keramische
- Kast is helemaal geschuurd en opnieuw met blanke lak gespoten.
- alle lampjes vervangen
- uiteraard, toen ie weer helemaal in elkaar zat deed de EM84 niets meer. Bleek de 470k weerstand het begeven te hebben, na uitbouw en plaatsing van een nieuwe deed ie het weer.
-stekkers aan de speakers gemaakt (doe ik altijd) zodat de radio makkelijker gedemonteerd kan worden.
-voedingsweerstand (R82) vervangen, deze was verbrand maar deed het nog wel.
Het mooie is dat deze radio nog gewoon de oude netschakelaar in de potmeter heeft en dat ie nog gewoon werkt. :thumbsup:
Ik ben er zeer mee in mijn nopjes.
Voor wat betreft de B7X44A, da's de volgende stap. Dat zal nog wel het e.e.a. vergen. De luidsprekers heb ik inmiddels mogen overnemen van een lid. De zender schaal, hier heeft VDM mij deze week gecontacteerd dat hij er een aantal laat maken. Ben benieuwd hoe die dan zijn qua kwaliteit?
Foto's :
Dank aan iedereen die geholpen heeft. Ik hoop dat jullie ook nog mee willen denken bij de B7X44A.
Groetjes Marc
Handtekening
Laatst bewerkt 21 jul 2019 19:03 door F2ride2001.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 jun 2019 20:36 #77844
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic B7X44A restauratie
De AD3800M, AD3806RM en AD8080/M4 zijn prima luidsprekers die er direct inpassen. De AD7091/M4 is ook geen slechte luidspreker. Deze zat in K7 TV's en geven ook een prima geluid, maar minder sterk in de mid meergave dan de AD3800M, minder diepe basweergave alsook wat minder rendement.
groetjes,
-=Kees=-
groetjes,
-=Kees=-
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 jun 2019 18:28 #77843
door F2ride2001
Handtekening
Klopt , ik ga proberen beide weer netjes te maken.
Het geluid van de 3800 is ook veel beter dan die van de 7091.
Graag neem ik het setje van je over. Ik hoor het wel wat het moet kosten.
Kan via PM
Het geluid van de 3800 is ook veel beter dan die van de 7091.
Graag neem ik het setje van je over. Ik hoor het wel wat het moet kosten.
Kan via PM
Handtekening
04 jun 2019 18:17 - 04 jun 2019 18:37 #77842
door Franc
Beantwoord door Franc in topic B7X44A restauratie
Zaten die te kleine kleine speakers niet in de B8X44A?
Ik heb evt wel een setje 8080/8081 liggen.
Het lijkt me echter toch mooier om voor de 3800 te gaan in deze radio.
Groet Frank
Ik heb evt wel een setje 8080/8081 liggen.
Het lijkt me echter toch mooier om voor de 3800 te gaan in deze radio.
Groet Frank
Laatst bewerkt 04 jun 2019 18:37 door Franc.
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 jun 2019 16:50 - 04 jun 2019 16:55 #77841
door F2ride2001
Handtekening
Voor wat betreft de link naar VDM: Helaas, eindelijk antwoord van de belg gehad. Hij heeft geen schalen meer, ondanks zijn website anders doet vermoeden.....
De B8X44A heeft geluid op 2 kanalen, alleen 2 slechte buisvoeten (pertinax zwart) en dus veel gekraak.
Hier voor heb keramische voeten binnen. Wel AM ontvangst / geen FM, alleen ruis. Heeft dus nog wat werk.
De B7X44A heeft wel een zeer goede ontvangst (ook in stereo) Wel nog steeds maar 1 kanaal geluid. Lijkt iets met de anode spanning te zijn. Daar wil ik nog eens de buizen wisselen met de B7 om dingen uit te sluiten.
Ik mis nog een setje correcte speakers (ik heb nu een setjes AD7091 en mis een setje AD3800M. Met dank aan de vorige eigenaar.
Voor beide geldt dat ik gewoon weer eens tijd moet hebben om, op me gemak, weer eens te meten.
Helaas mis ik voor de B7 dus de glasplaat(zenderschaal) Daar moet ik dus hard zoeken of erg creatief worden.
Er zijn geen problemen, alleen uitdagingen
Marc
De B8X44A heeft geluid op 2 kanalen, alleen 2 slechte buisvoeten (pertinax zwart) en dus veel gekraak.
Hier voor heb keramische voeten binnen. Wel AM ontvangst / geen FM, alleen ruis. Heeft dus nog wat werk.
De B7X44A heeft wel een zeer goede ontvangst (ook in stereo) Wel nog steeds maar 1 kanaal geluid. Lijkt iets met de anode spanning te zijn. Daar wil ik nog eens de buizen wisselen met de B7 om dingen uit te sluiten.
Ik mis nog een setje correcte speakers (ik heb nu een setjes AD7091 en mis een setje AD3800M. Met dank aan de vorige eigenaar.
Voor beide geldt dat ik gewoon weer eens tijd moet hebben om, op me gemak, weer eens te meten.
Helaas mis ik voor de B7 dus de glasplaat(zenderschaal) Daar moet ik dus hard zoeken of erg creatief worden.
Er zijn geen problemen, alleen uitdagingen
Marc
Handtekening
Laatst bewerkt 04 jun 2019 16:55 door F2ride2001.
Minder
Meer
04 jun 2019 11:44 #77838
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic B7X44A restauratie
Wat was nu de oplossing van het mysterie?
Aangezien er nu speakers gezocht worden voor dit toestel.
Ga er van uit dat beide kanalen weer werken?
Ton
Aangezien er nu speakers gezocht worden voor dit toestel.
Ga er van uit dat beide kanalen weer werken?
Ton