Radio's van 1950 tot 1970
B7X44A restauratie
05 jan 2020 21:12 #81432
door Franc
Beantwoord door Franc in topic B7X44A restauratie
Marc,
In ieder geval goed gedaan!:thumbsup:
En geduld en doorzettingsvermogen heb je!
Wat me verder opvalt tov pakweg 30 jaar geleden is dat de defecten in een radio vaak anders maar ook talrijker zijn naast de bekende euvels.
Toen repareerde ik vrij veel radio’s en ook wat TV’s.
Zeker de keramische C’s beginnen bij sommige merken op te spelen wat vaak een gevolg is van oxidatie van opgedampte geleiders.
Ook valt op dat mosterd C’s het nog altijd erg goed blijven doen.
Daarentegen heb ik al diverse keren de laatste jaren lekkende ERO KT1800 C’s gezien.
Niet ernstig, maar toch!
Verder worden de radio’s zwaarder belast door de hogere netspanning wat weer vaker problemen geeft in de eindtrap(pen).
Groet Frank
In ieder geval goed gedaan!:thumbsup:
En geduld en doorzettingsvermogen heb je!
Wat me verder opvalt tov pakweg 30 jaar geleden is dat de defecten in een radio vaak anders maar ook talrijker zijn naast de bekende euvels.
Toen repareerde ik vrij veel radio’s en ook wat TV’s.
Zeker de keramische C’s beginnen bij sommige merken op te spelen wat vaak een gevolg is van oxidatie van opgedampte geleiders.
Ook valt op dat mosterd C’s het nog altijd erg goed blijven doen.
Daarentegen heb ik al diverse keren de laatste jaren lekkende ERO KT1800 C’s gezien.
Niet ernstig, maar toch!
Verder worden de radio’s zwaarder belast door de hogere netspanning wat weer vaker problemen geeft in de eindtrap(pen).
Groet Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 jan 2020 20:52 #81431
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic B7X44A restauratie
Vandaag een hele lange dag gemaakt. Condensatoren vervangen door NP0 serie.
Niet allemaal de goede waarde, 24pf kon ik niet vinden wel 22pf.
Alles weer uit en in solderen is best een uitdaging met die super delicate soldeerpads....
Maar goed, na het vervangen van de C's bij de ingang,
Een paar weerstanden die verlopen waren (en een weerstand die niet correct in de service manual staat, ook weer wat geleerd) heb ik geluid op de FM weer terug.
Nu correct en goed sterk! Laten we hopen dat het zo blijft. Wel een drama ding om te repareren hoor! Ik stond ervan te kijken hoe een zo simpele schakeling met maar een paar componenten zo'n probleem kon veroorzaken! En dan ben ik toch gewend complexe printen (denk aan de oude ktv) uit te vogelen en te repareren.
Voor de rest werkt ie prima. (heb hem een uur laten draaien, niks af gefakkeld)
Voorlopig laat ik het zo.
Marc
Niet allemaal de goede waarde, 24pf kon ik niet vinden wel 22pf.
Alles weer uit en in solderen is best een uitdaging met die super delicate soldeerpads....
Maar goed, na het vervangen van de C's bij de ingang,
Een paar weerstanden die verlopen waren (en een weerstand die niet correct in de service manual staat, ook weer wat geleerd) heb ik geluid op de FM weer terug.
Nu correct en goed sterk! Laten we hopen dat het zo blijft. Wel een drama ding om te repareren hoor! Ik stond ervan te kijken hoe een zo simpele schakeling met maar een paar componenten zo'n probleem kon veroorzaken! En dan ben ik toch gewend complexe printen (denk aan de oude ktv) uit te vogelen en te repareren.
Voor de rest werkt ie prima. (heb hem een uur laten draaien, niks af gefakkeld)
Voorlopig laat ik het zo.
Marc
Handtekening
30 dec 2019 20:51 - 30 dec 2019 20:52 #81305
door Franc
Beantwoord door Franc in topic B7X44A restauratie
Marc,
Even rondsnuffelen rond de eindbuizen en evt uitgangstrafo van het betreffende kanaal.
Daar zitten onder in het chassis twee rechtopstaande printjes met nog best veel componenten met (te)weinig tin gesoldeerd.
Zit daarop niet een weerstand of condensator los?
Verder kan er nog wat mis zijn met de aansluitlippen op de printen.
Ook nog even de buisvoet van de ECC83 of betreffende ECL86 controleren of er niet een draad loszit.
Deze radio heeft een best uitgebreid versterkerdeel tov de wat oudere stereo plano’s nog afgezien van het reverbeo deel.
Groet Frank
Even rondsnuffelen rond de eindbuizen en evt uitgangstrafo van het betreffende kanaal.
Daar zitten onder in het chassis twee rechtopstaande printjes met nog best veel componenten met (te)weinig tin gesoldeerd.
Zit daarop niet een weerstand of condensator los?
Verder kan er nog wat mis zijn met de aansluitlippen op de printen.
Ook nog even de buisvoet van de ECC83 of betreffende ECL86 controleren of er niet een draad loszit.
Deze radio heeft een best uitgebreid versterkerdeel tov de wat oudere stereo plano’s nog afgezien van het reverbeo deel.
Groet Frank
Laatst bewerkt 30 dec 2019 20:52 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen
30 dec 2019 20:17 #81303
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic B7X44A restauratie
Het gebeurt soms dat een draad in een soldeerlip naar beneden is gezakt en bij het solderen aan de lopende band geen soldeer gepakt heeft. Zolang het nieuw en schoon is gaat dat nog wel, maar als het vuil wordt maakt het slecht contact. Door te tikken herstelde het contact zich weer voor korte tijd.
Het is alleen niet te hopen dat het de anodeleiding van één der eindbuizen is geweest, want dat geeft overbelasting van het schermrooster en kan zelfs uitfikken.
In feite had je dit kunnen meten, want dan zal je geen anodespanning op één der eindbuizen gehad hebben.
Groeten,
Peter
Het is alleen niet te hopen dat het de anodeleiding van één der eindbuizen is geweest, want dat geeft overbelasting van het schermrooster en kan zelfs uitfikken.
In feite had je dit kunnen meten, want dan zal je geen anodespanning op één der eindbuizen gehad hebben.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 dec 2019 20:00 #81300
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic B7X44A restauratie
Nou, vandaag een hele lange dag gemaakt. Met resultaat.
Als eerste de FM tuner gemaakt door de zilveroxide condensatoren vervangen door nieuwe keramische (had alleen 50V types) Dat was al een enorme puzzel, veel te weinig ruimte en die soldeer pads liggen er zo af als je niet uitkijkt. Maar goed, alles zit erin.
Vervolgens weer alles in elkaar gebouwd, inclusief nieuw (reproductie) zenderschaal.
Nog steeds maar op 1 kanaal geluid. Zo langzamerhand wordt ik echt gek ervan. :neeneenee: :neeneenee:
Van alles gemeten bij beide ECL's maar kan er geen pasta van maken Stom
Tot ik, zomaar, weet echt niet waarom, ik met een (geïsoleerde) schroevendraaier op de uitgangstrafo tik.
Meteen hoor ik een kraak en zie ik iets vonken. Krijg nou wat. Iets harder getikt, nu een luider knal en linker kanaal werkt weer. Schiet mij lek.
Beide transformatoren door gesoldeerd bij de draden uit de trafo naar de pootjes. Tikken met schroevendraaier is nu rustig en op 2 kanten geluid. Dit verzin je toch niet?
Maar goed. Alles weer in elkaar en genieten van geluid!
Nog wel een dingetjes met de FM, deze verspringt en verloopt. Ik gok dat de gebruikte keramische condensatoren niet helemaal goed zijn. Even nieuwe besteld en dan nog een keer proberen.
Stereolampje print aangepast volgens NFOR. Hierdoor schakelt ie beter. En werkt weer.
Ook nog grappig, tijdens inbouwen in de kast sluiting gemaakt bij de EM84 op de gloeispanning.
Poef en 10A zekering door. Die had ik ook nog niet gehad..... Gelukkig was de zekering zo vervangen.
Resultaat onderstaand.
Als eerste de FM tuner gemaakt door de zilveroxide condensatoren vervangen door nieuwe keramische (had alleen 50V types) Dat was al een enorme puzzel, veel te weinig ruimte en die soldeer pads liggen er zo af als je niet uitkijkt. Maar goed, alles zit erin.
Vervolgens weer alles in elkaar gebouwd, inclusief nieuw (reproductie) zenderschaal.
Nog steeds maar op 1 kanaal geluid. Zo langzamerhand wordt ik echt gek ervan. :neeneenee: :neeneenee:
Van alles gemeten bij beide ECL's maar kan er geen pasta van maken Stom
Tot ik, zomaar, weet echt niet waarom, ik met een (geïsoleerde) schroevendraaier op de uitgangstrafo tik.
Meteen hoor ik een kraak en zie ik iets vonken. Krijg nou wat. Iets harder getikt, nu een luider knal en linker kanaal werkt weer. Schiet mij lek.
Beide transformatoren door gesoldeerd bij de draden uit de trafo naar de pootjes. Tikken met schroevendraaier is nu rustig en op 2 kanten geluid. Dit verzin je toch niet?
Maar goed. Alles weer in elkaar en genieten van geluid!
Nog wel een dingetjes met de FM, deze verspringt en verloopt. Ik gok dat de gebruikte keramische condensatoren niet helemaal goed zijn. Even nieuwe besteld en dan nog een keer proberen.
Stereolampje print aangepast volgens NFOR. Hierdoor schakelt ie beter. En werkt weer.
Ook nog grappig, tijdens inbouwen in de kast sluiting gemaakt bij de EM84 op de gloeispanning.
Poef en 10A zekering door. Die had ik ook nog niet gehad..... Gelukkig was de zekering zo vervangen.
Resultaat onderstaand.
Handtekening
14 nov 2019 10:08 - 14 nov 2019 10:09 #80615
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B7X44A restauratie
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 14 nov 2019 10:09 door PE9ZZ.