Radio's van 1950 tot 1970
B7X44A restauratie
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 apr 2019 19:38 - 15 apr 2019 19:43 #77106
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic B7X44A restauratie
Heel erg bedankt voor de antwoorden:
Volgende heb ik nu gedaan.
Z3 en Z5 vervangen voor nieuwe zekeringen. Er heeft in het verleden al eens meer iets gespeeld daar 1 van de zekeringen (Z5) vervangen was door een F800mA. Aangezien ik geen 80mA had heb ik ze beide vervangen voor 125mA F
Verder heb ik beide uitgangs transformatoren losgesoldeerd en door gemeten.
Beide gaven ongeveer dezelfde waardes voor ohm en mH. Dus daar zal (denk ik) de problemen niet zitten.
Verder heb de spanning gemeten op de zekeringen. Beide gaven 304VDC (tov massa) aan beide kanten van de zekering. (met de variac op 220VAC, gemeten)
Na alles weer vast gesoldeerd te hebben viel me op dat ik nu wel geluid heb aan de kapotte kant. Zei dat het erg zacht is ten opzichte van de goede kant.
Tot zover de voortgang. Zal proberen vanavond of morgen na het werk te kijken of ik bij de ECL kan meten. Moet even goed kijken waar ik moet meten en hoe ik dit veilig kan doen met het chasis gekanteld.
Nogmaals dank en elk meedenken wordt erg gewaardeerd!
Volgende heb ik nu gedaan.
Z3 en Z5 vervangen voor nieuwe zekeringen. Er heeft in het verleden al eens meer iets gespeeld daar 1 van de zekeringen (Z5) vervangen was door een F800mA. Aangezien ik geen 80mA had heb ik ze beide vervangen voor 125mA F
Verder heb ik beide uitgangs transformatoren losgesoldeerd en door gemeten.
Beide gaven ongeveer dezelfde waardes voor ohm en mH. Dus daar zal (denk ik) de problemen niet zitten.
Verder heb de spanning gemeten op de zekeringen. Beide gaven 304VDC (tov massa) aan beide kanten van de zekering. (met de variac op 220VAC, gemeten)
Na alles weer vast gesoldeerd te hebben viel me op dat ik nu wel geluid heb aan de kapotte kant. Zei dat het erg zacht is ten opzichte van de goede kant.
Tot zover de voortgang. Zal proberen vanavond of morgen na het werk te kijken of ik bij de ECL kan meten. Moet even goed kijken waar ik moet meten en hoe ik dit veilig kan doen met het chasis gekanteld.
Nogmaals dank en elk meedenken wordt erg gewaardeerd!
Handtekening
Laatst bewerkt 15 apr 2019 19:43 door F2ride2001.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
15 apr 2019 11:40 - 15 apr 2019 11:43 #77095
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B7X44A restauratie
Er zit een zekering Z3 of Z5 tussen de primaire wikkeling van de uitganstransformatoren
hier zou je +1 (285 volt ) moeten meten. verder alle spanningen volgens het schema rond de ECL86.
pin 6 =285V
pin 3 =250V
pin 7= 5a6 volt
pin 8 =0 volt
pin 9=115v
uiteraard zit hier enige tolerantie in.
deze eindtrap kan je ook eenvoudig controleren door de pennen 8 van beide ecl86 even door te verbinden,
gaan beide luidspreker spelen zit het in het voortraject.
Succes!
hier zou je +1 (285 volt ) moeten meten. verder alle spanningen volgens het schema rond de ECL86.
pin 6 =285V
pin 3 =250V
pin 7= 5a6 volt
pin 8 =0 volt
pin 9=115v
uiteraard zit hier enige tolerantie in.
deze eindtrap kan je ook eenvoudig controleren door de pennen 8 van beide ecl86 even door te verbinden,
gaan beide luidspreker spelen zit het in het voortraject.
Succes!
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 15 apr 2019 11:43 door Cees PA1DBA.
15 apr 2019 09:14 #77094
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B7X44A restauratie
Mooie beun met die microswitch. Was ik niet opgekomen.
Als je wilt foutzoeken zul je toch echt moeten gaan meten. Standaardprocedure met hoogspanning: één hand in je broekzak. Als één kanaal volledig dood is zal de uitgangstrafo wellicht stuk zijn. Anodespanning op de E(C)L86 meten dus. Alhoewel, je zegt dat de speaker trilt? Dan is het misschien de koppel-C of het circuit om de ECC83.
Als je wilt foutzoeken zul je toch echt moeten gaan meten. Standaardprocedure met hoogspanning: één hand in je broekzak. Als één kanaal volledig dood is zal de uitgangstrafo wellicht stuk zijn. Anodespanning op de E(C)L86 meten dus. Alhoewel, je zegt dat de speaker trilt? Dan is het misschien de koppel-C of het circuit om de ECC83.
Tjerk, 9ZZ
- F2ride2001
- [F2ride2001]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 apr 2019 08:54 #77093
door F2ride2001
Handtekening
B7X44A restauratie werd gestart door F2ride2001
Beste mensen van dit forum,
Al een jaar lees ik met veel interesse mee. Ik ben zelf van de generatie net na de buizen (66) en heb dus veel ervaring met transistors. Met buizen een stuk minder. Ondanks dat heb ik inmiddels een stuk of 10 buizen radio's verzameld. Gewoon omdat ik er in mijn jeugd veel mee aan het pielen was.
Vooral de Philips plano serie vind ik erg mooi. De laatste aanwinst is de B7X44A.
Gekocht op marktplaats met diverse gebreken en flink vervuild. Radio uitgekast en flink stof eruit gehaald.
Na eerste controle op de variac, volgende gevonden:
-EM87 nauwelijks nog licht.
-alle lampjes donker
-FM ontvangst slecht
-Geen stereo
-1 kanaal dood
-aan/uit schakelaar volume knop kapot en gebroken.
-schakelaar stereo/mono afgebroken
Inmiddels zijn we al een stuk verder en werkt eigenlijk het gross weer.
Maar (uiteraard) loop ik tegen 1 ding aan waar ik niet zo goed mee verder kan. Ik blijf op 1 kanaal geen geluid horen. De andere kant doet het geweldig goed (mooi geluid!) Wat heb ik inmiddels gedaan:
- buizen (ECL86) gewisseld om te kijken of dat er een buis kapot is.
- buis ECC83 vervangen door een werkend exemplaar van een andere radio.
- schakelaars / volume schoongemaakt en door gemeten
- signaal bron op pickup ingang geeft ook maar aan 1 kant geluid.
- alle teer knollen vervangen
- ratel C vervangen
- stereo decoder gemaakt (alle C vervangen)
- stuurprintje stereo lampje gemaakt (doet het weer !)
- ECC85 vervangen
-schakelaar volume regelaar vervangen door microswitch
-schakelaar stereo/mono repareert (heb ik vaker moeten doen dus heb ik een mooie oplossing gevonden)
Het probleem moet dus in het versterker gedeelte zitten B9/B8/B10/B12
Wel voel ik de speaker zachtjes trillen (50Hz?)
Een probleem wat (denk ik) gerelateerd is: als ik de reverbo functie aanzet wordt het geluid slechter en als ik dan aan de reverbo regelaar ga draaien gaat het uiteindelijk piepen (lijkt op rondzingen) .
Wie kan mij op weg helpen?
Ik ben voorzien van diverse meet apparatuur/scoop, maar ben een beetje bang waar te meten ivm de hoge spanningen die her en der in de radio zitten. En ik mis een stukje ervaring op dit vlak.
Zou wel fijn zijn deze radio weer op orde te hebben . De kast is nog bijzonder netjes.
Al een jaar lees ik met veel interesse mee. Ik ben zelf van de generatie net na de buizen (66) en heb dus veel ervaring met transistors. Met buizen een stuk minder. Ondanks dat heb ik inmiddels een stuk of 10 buizen radio's verzameld. Gewoon omdat ik er in mijn jeugd veel mee aan het pielen was.
Vooral de Philips plano serie vind ik erg mooi. De laatste aanwinst is de B7X44A.
Gekocht op marktplaats met diverse gebreken en flink vervuild. Radio uitgekast en flink stof eruit gehaald.
Na eerste controle op de variac, volgende gevonden:
-EM87 nauwelijks nog licht.
-alle lampjes donker
-FM ontvangst slecht
-Geen stereo
-1 kanaal dood
-aan/uit schakelaar volume knop kapot en gebroken.
-schakelaar stereo/mono afgebroken
Inmiddels zijn we al een stuk verder en werkt eigenlijk het gross weer.
Maar (uiteraard) loop ik tegen 1 ding aan waar ik niet zo goed mee verder kan. Ik blijf op 1 kanaal geen geluid horen. De andere kant doet het geweldig goed (mooi geluid!) Wat heb ik inmiddels gedaan:
- buizen (ECL86) gewisseld om te kijken of dat er een buis kapot is.
- buis ECC83 vervangen door een werkend exemplaar van een andere radio.
- schakelaars / volume schoongemaakt en door gemeten
- signaal bron op pickup ingang geeft ook maar aan 1 kant geluid.
- alle teer knollen vervangen
- ratel C vervangen
- stereo decoder gemaakt (alle C vervangen)
- stuurprintje stereo lampje gemaakt (doet het weer !)
- ECC85 vervangen
-schakelaar volume regelaar vervangen door microswitch
-schakelaar stereo/mono repareert (heb ik vaker moeten doen dus heb ik een mooie oplossing gevonden)
Het probleem moet dus in het versterker gedeelte zitten B9/B8/B10/B12
Wel voel ik de speaker zachtjes trillen (50Hz?)
Een probleem wat (denk ik) gerelateerd is: als ik de reverbo functie aanzet wordt het geluid slechter en als ik dan aan de reverbo regelaar ga draaien gaat het uiteindelijk piepen (lijkt op rondzingen) .
Wie kan mij op weg helpen?
Ik ben voorzien van diverse meet apparatuur/scoop, maar ben een beetje bang waar te meten ivm de hoge spanningen die her en der in de radio zitten. En ik mis een stukje ervaring op dit vlak.
Zou wel fijn zijn deze radio weer op orde te hebben . De kast is nog bijzonder netjes.
Handtekening