Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B6X43A geen geluid?

Meer
13 apr 2019 12:12 #77071 door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A
Omdat deze lampen toch voor de voor versterking en end trap dienen ik heb ontvangst op alle golven allen heb ik het probleem idd ik heb een geluid dat zeer zacht is. En hoe bedoelt u met de spanning op pin #1 en #6 van B6 dat is toch de ECC83 als ik me niet vergis. Hoeveel spanning zou er daar moeten zitten dan? Snap niet echt hoe ik het moet meten is mijn grond draad aan het chassis leggen is pin 1 en 6 uit meten? En C3 is al vervangen door een 8uF 500v elco tenzij dat hij omgekeerd moet zitten.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 apr 2019 11:42 #77070 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B6X43A
Waarom zouden die buizen problemen geven? En wat voor problemen zouden dat dan zijn? Als je heeeeeeeeeeeel zacht geluid hebt zou dat kunnen komen doordat +3 weg is. Wat zijn de spanningen op pin #1 en #6 van B6? Als die verkoolde weerstand R66 is valt de schade nog wel mee maar misschien is er kortsluiting op dat punt. C3 misschien stuk.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 apr 2019 10:04 #77069 door Marijn.D
Hij zit op de brug van de Ech81 die naar een andere loopt. en ik denk niet dat deze waarde nog klopt.
Wel in deze radio's kunnen het 4 lampen zijn die problemen geven de ECC85 ECC83 en de 2 EL84.
Zie foto
Bijlagen:

Meer
13 apr 2019 08:20 #77067 door PE9ZZ
Geen idee welke weerstand dit is. Waar zit-ie in het geheel? Hij ziet er wel vermoeid uit maar hoeft niet per sé stuk te zijn. Enne, heb je een multimeter?

Je moet verder geen componenten vervangen zonder te kijken of ze ook daadwerkelijk stuk zijn. Mosterd-C's zijn vrijwel nooit stuk. Jammer dat in de doc geen layout zit. Oudere modellen van Philips waren helemaal uitgetekend.

Tjerk, 9ZZ

Meer
12 apr 2019 23:18 - 12 apr 2019 23:23 #77064 door Marijn.D
Wel alle lampen gaan ook het oog wordt mooi groen. Als ik aan de speaker koon voel dan voel ik wel getril alleen geen klank. Het me verbazen als die EZ81 niet werkt dat de andere lampen ook niet werken. Tenzij ik verkeerd ben dat kan altijd. eerst wat ik gedaan heb wat de beker elco uit gemeten en niet was niet meer goed waar door ik 2x 47uF 450V elco's heb vervangen en ook iedere elco een voor een heb na gegaan en vervangen want deze waren verlopen. Alleen krijg in de audio niet in orde zoals je kan zien op de foto is zeker 1 van de weerstanden gesneuveld en ik ben nog niet onderlegt genoeg voor een schema op een radio toe te passen omdat alles nog al redelijk voor mij dan toch door elkaar zit.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 apr 2019 23:23 door Marijn.D. Reden: foto toegvoegt en nog wat extra contexts

Meer
12 apr 2019 22:34 #77062 door PE9ZZ
Begin bij het begin. Lees je eens in hoe dit aan te pakken. Kom je specifieke problemen tegen waar je niet uitkomt is dit een goeie plek om gerichte vragen te stellen. Meneer Eend is je vriendje. Probeer bijvoorbeeld cursus radioherstellen . Mooi punt om bij deze radio te beginnen is de voeding (spanning op R1/EZ81), daarna de EL84 (V(a), V(g2)).

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena