Radio's van 1950 tot 1970
B6X43A geen geluid?
15 apr 2019 18:54 #77102
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B6X43A geen geluid?
Neenee, die bekerelco is zeker niet om te starten! Dat doe je met een TL buis, niet met een buizenradio. Dit is de opslag van de energie die door de gelijkrichter uit het lichtnet wordt getrokken via de trafo. Omdat het lichtnet wisselspanning is en je radio gelijkspanning wil hebben moet je die opslaan. Dat gebeurt in die elco. Ook wel reservoirelco genoemd (in de Angelsaksische literatuur).
In de EL84 heb je twee roosters (dus geen raster, da's wat een TV op z'n beeldbuis schrijft!), het stuurrooster en het schermrooster. Voor meer details zou ik toch echt die radiocursus eens gaan doornemen. Dan is de context van wat je in je radio tegenkomt inenen een stuk duidelijker.
In de EL84 heb je twee roosters (dus geen raster, da's wat een TV op z'n beeldbuis schrijft!), het stuurrooster en het schermrooster. Voor meer details zou ik toch echt die radiocursus eens gaan doornemen. Dan is de context van wat je in je radio tegenkomt inenen een stuk duidelijker.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 apr 2019 17:19 #77100
door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A geen geluid?
Wel de bekerelco die er in zit is toch voor te starten en allen aan te sturen van daar start elco's van mij mss omdat ik van België ben. o ik bedoelde R63 R64 en R66 dat is ik mijn fout. Wel in lampen heb je toch de antode de catode, filamenten en het raster toch meet is het raster het stuk die door geeft in de lamp. vb in EL84 is dat pin 7 als ik meestal niet vergis. nu het kan zijn dat ik wat andere woorden gebruik. Tuurlijk R is voor mij een weerstand. Als je andere terminologieên gebruikt dat ik voor mij wat gemakkelijker zou maken is dat zeker welkom ik ben nog groen achter mijn oren op dat vlak. ik ben er mss maar 23 maar ik wil het wel leren. denk dat de meeste jongeren er zich niet mee bezich houden. Ik sta zeker open voor tips! heb nu wat zachte klank en gekraak af en toe. maar het is zeker nog niet mooi val dan van mijn andere bi ampli dat ik staan heb.
kan zijn dat ik dingen heb over genomen die het wat moeilijker maken dan dat het eigenlijk is.
kan zijn dat ik dingen heb over genomen die het wat moeilijker maken dan dat het eigenlijk is.
15 apr 2019 16:44 #77099
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B6X43A geen geluid?
Je hebt wel een aparte terminologie. "Start elco's" (geen idee!), "raster" (dit is een TV term), een condensator (C66) van 10k...
Tjerk, 9ZZ
15 apr 2019 14:53 #77097
door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A geen geluid?
Heb al iets van geluid ben nu de weerstanden aan het na meten die C66 10k zit op 11k en zijn er nog een paar die gezakt zijn in waarde het komt goed
. we hebben al iets van klank nu de weerstanden eens uitmeten en vervangen waar nodig C63 en C64 zijn nog goed.
blijft bizar geen spanning vind op mijn twede El84 op zijn raster en op de andere wel. Begin hem te snappen hoe hij in elkaar zit.
blijft bizar geen spanning vind op mijn twede El84 op zijn raster en op de andere wel. Begin hem te snappen hoe hij in elkaar zit.
14 apr 2019 20:23 #77092
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic B6X43A geen geluid?
De B6X23A is in grote delen gelijk aan de B6X43A. Schema van de B6X23A is uitgebreider en te downloaden van de website van de
www.nvhr.nl
Henk van 't Kruis
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
14 apr 2019 19:18 #77090
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B6X43A geen geluid?
Volgende weerstanden even controleren R63 & R64 beide 1500 Ohm 2 watt , en R66 1000 Ohm/ 2watt.
Uit het schema zijn de weerstandwattages niet volgens de onderstaande norm te herleiden:
scan Otto Tuil
Uit het schema zijn de weerstandwattages niet volgens de onderstaande norm te herleiden:
scan Otto Tuil
Cees- pa1dba