Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B6X43A geen geluid?

Meer
16 apr 2019 14:11 #77117 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic B6X43A geen geluid?
Neen , ik bedoel de anodestroom. Dit is in mA dit zou iets van ongeveer een 40mA moeten zijn.
Meter op DCA, één pin op 7 van de buisvoet en de andere op de andere zijde van de eindtransfo aan weerstand R63A.
Waar in België woon je ergens? Als het in het Antwerpse is wil ik wel eens langskomen.

François

François

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 apr 2019 14:00 #77116 door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A geen geluid?

Francois129 schreef : Ik heb niet helemaal gevolgd maar is er een anodestroom?
Dit kan je meten over S28 - S29.
Heb je op het rooster van de EL84 een audiosignaal?

François

op S28 - S29 heb ik 270V
en op pin 7 waar de anode zit van de EL84 heb ik ongeveer 260V die zouden iets lager moeten zijn denk ik of toch volgens het schema of is that prima?
ik heb heel ligt geluid niet zoals het zou moeten zijn ben nu nog aan het zoeken van waar die condensator van 150 uF zit op pin 3 van 1 van de el84. want deze heeft voetjes gekregen volgens mij en waar hij moet aan gesloten zijn en die weerstand van 100 ohm vind ik ook niet terug.

Meer
16 apr 2019 13:38 #77115 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic B6X43A geen geluid?
Ik heb niet helemaal gevolgd maar is er een anodestroom?
Dit kan je meten over S28 - S29.
Heb je op het rooster van de EL84 een audiosignaal?

François

Meer
16 apr 2019 13:10 #77114 door Marijn.D

Cees PA1DBA schreef : maak eens een doorverbinding van de pen 2 tussen beide EL84, zo kom je er achter of de fout rond de voorversterker(ecc83) of eindtrap(el84) zit.

$

heb nu dat gedaan en het is iets beter maar niet veel heb nu ook gezien dat zie foto
Die vind ik niet terug op pin 3 natuurlijk weet ik ook zijn spanning niet en waar ik hem moet aansluiten en die weetstand er naast is ook spoorloos. het enige dat toekomt op pin 3 is die bruine draad voor spanning en ik heb hem er ook niet uitgehaald want ik heb nog alle elco's liggen dat ik er uithaal. bizar
Bijlagen:

Meer
15 apr 2019 22:31 #77112 door Marijn.D

PE9ZZ schreef : Neenee, die bekerelco is zeker niet om te starten! Dat doe je met een TL buis, niet met een buizenradio. Dit is de opslag van de energie die door de gelijkrichter uit het lichtnet wordt getrokken via de trafo. Omdat het lichtnet wisselspanning is en je radio gelijkspanning wil hebben moet je die opslaan. Dat gebeurt in die elco. Ook wel reservoirelco genoemd (in de Angelsaksische literatuur).

In de EL84 heb je twee roosters (dus geen raster, da's wat een TV op z'n beeldbuis schrijft!), het stuurrooster en het schermrooster. Voor meer details zou ik toch echt die radiocursus eens gaan doornemen. Dan is de context van wat je in je radio tegenkomt inenen een stuk duidelijker.

ik heb hem afgedrukt hem ben hem langzaam aan het doornemen alleen die van Olen en de rest zal ik ook eens goed door lezen en afdrukken en markeren waar nodig. ja zal mss wel nodig :)

Meer
15 apr 2019 19:02 #77104 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B6X43A geen geluid?
maak eens een doorverbinding van de pen 2 tussen beide EL84, zo kom je er achter of de fout rond de voorversterker(ecc83) of eindtrap(el84) zit.

Cees- pa1dba

Gemaakt door Kunena