B6X43A geen geluid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tjerk, 9ZZ
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Kijk die ook eens na dan komen we er wel op terug.
Ik wacht af naar de resultaten.
François
Francois129 schreef : Sorry, maar vertrekt er bij de onderste buis geen draadje naar??? Is moeilijk te zien op de foto.
Een rokende weerstand wil zeggen dat er in het circuit met de weerstand iets fout is. Te hoge spanning cq te hoge stroom, teveel vermogen voor deze weerstand,...
de weerstanden ga ik allemaal controleren want die is beginnen smelten zit aan de beker elco. En dat draadtje loopt gewoon van pin 3 naar de andere pin 3 en niets er tussen. Heb heel veel elco's liggen en gewone condensators maar geen enkele weerstand. omdat je zoveel soorten hebt en de wattage maakt eigen niet uit. dat is het volgende op mijn lijstje een kare vracht weerstanden.
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Een rokende weerstand wil zeggen dat er in het circuit met de weerstand iets fout is. Te hoge spanning cq te hoge stroom, teveel vermogen voor deze weerstand,...
Als je op punt 4 en 5 6,6V hebt en het elcootje op punt 5 zit wil dit volgens mij zeggen dat punt 5 aan de massa ligt als het elcootje aan de ande zijde aan punt 7 van de EAA91 ligt.
Heb je op de beide stuurroosters al eens een signaal gelegd?
Meet de weerstand eens tussen punt3 van de EL84 en de massa? Wel de radio uit zetten.
Francois129 schreef : Als ik goed zie is de bovenste en de onderste buisvoet deze van de EL84..
Op punt 2 aan elke buis zie ik een weerstand bruin zwart rood. Dit is volgens mij R55,R56 en de weerstand aan het stuurrooster van de EL84.
Ernaast is een groene draad op punt3 en die loopt ook naar punt 3 van de tweede EL84 (dit is de kathode aansluiting en aan deze draad moet je dan de R65 en de C84 terugvinden. Zijn deze in orde ok dan. Let wel op de polariteit van de kathode elco.
Het kleine zwarte elcootje dat op de onderste buis aan pin 5(?) gesoldeerd is vind ik raar. Dat vind ik niet zo direct terug op het schema en dacht dat pin 5 een aansluiting van de gloeispanning is.
O ja staat er op pin 4 en 5 6,3V?
Als alle spanningen zoals op het schema te zien is in orde zijn en je komt aan de aansluiting op punt 2 met een testsignaal of met een testsnoer zou de radio uit een luidspreker moeten brommen. Neem je de andere EL84 is het brommen uit de andere luidspreker te horen als dit radio op PU staat.
Je kan ook een transistorradiootje nemen en de koptelefooaansluiting gebruiken als signaalgever.
De massa van het kabeltje aan het chassis en de middelste ader via een condensator van bvb 0,1 uF aan het stuurrooster leggen.
MVG
François
Dat is het probleem dat is R65 en C84 niet terug te vinden zijn zowel in de radio zelf nog of in mijn stukken dat ik vervangen heb. dat klein elcotje is 1 van 10uF op 63V voor de EAA91 die tussen de el84's zit en de laaste foto is de ECC83. het is gewoon 1 groen recht draadje die ze verbind en van R65 en C84 is er geen spoor te vinden en 6.6 volt op de pinnen heb nu net gezien dat 1 van de weerstand begon te roken 1 van 120 ohm.