Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B6X43A geen geluid?

Meer
16 apr 2019 16:30 - 16 apr 2019 16:35 #77125 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic B6X43A geen geluid?
Als ik goed zie is de bovenste en de onderste buisvoet deze van de EL84..
Op punt 2 aan elke buis zie ik een weerstand bruin zwart rood. Dit is volgens mij R55,R56 en de weerstand aan het stuurrooster van de EL84.
Ernaast is een groene draad op punt3 en die loopt ook naar punt 3 van de tweede EL84 (dit is de kathode aansluiting en aan deze draad moet je dan de R65 en de C84 terugvinden. Zijn deze in orde ok dan. Let wel op de polariteit van de kathode elco.
Het kleine zwarte elcootje dat op de onderste buis aan pin 5(?) gesoldeerd is vind ik raar. Dat vind ik niet zo direct terug op het schema en dacht dat pin 5 een aansluiting van de gloeispanning is.
O ja staat er op pin 4 en 5 6,3V?

Als alle spanningen zoals op het schema te zien is in orde zijn en je komt aan de aansluiting op punt 2 met een testsignaal of met een testsnoer zou de radio uit een luidspreker moeten brommen. Neem je de andere EL84 is het brommen uit de andere luidspreker te horen als dit radio op PU staat.

Je kan ook een transistorradiootje nemen en de koptelefooaansluiting gebruiken als signaalgever.

De massa van het kabeltje aan het chassis en de middelste ader via een condensator van bvb 0,1 uF aan het stuurrooster leggen.

MVG

François
Laatst bewerkt 16 apr 2019 16:35 door Francois129.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 apr 2019 15:57 #77123 door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A geen geluid?

Francois129 schreef : Maak eens een foto van de onderzijde waar de 2 EL84 buizen staan.
Kunnen de collega’s ook meekijken wat er misschien gebeurd is.
Ik heb nog geen radio in orde gekregen, hetzij alleen, hetzij met hulp van een aantal forumleden zoals Tjerk, Cees, Maurice,Henk, ... en nu vergeet ik er wel nog een paar.
Dus volhouden is de boodschap.

François

hier zijn enkele foto's van de buisvoten van de 2 EL84 en de ECC83. De enige 2 radio's dat ik zelf gedaan heb tot nu toe ik een telefunken rhythmus 9 en andante 8 maar daar zit ook heel weinig in het chassis.
Bijlagen:

Meer
16 apr 2019 15:44 - 16 apr 2019 15:47 #77122 door Francois129
Maak eens een foto van de onderzijde waar de 2 EL84 buizen staan.
Kunnen de collega’s ook meekijken wat er misschien gebeurd is.
Ik heb nog geen radio in orde gekregen, hetzij alleen, hetzij met hulp van een aantal forumleden zoals Tjerk, Cees, Maurice,Henk, ... en nu vergeet ik er wel nog een paar.
Dus volhouden is de boodschap.

François
Laatst bewerkt 16 apr 2019 15:47 door Francois129.

Meer
16 apr 2019 15:34 #77121 door Marijn.D

Francois129 schreef : Sorry,

Ik heb het ganse schema er bijgenomen en de stroom moet je enkel over S28 meten dus niet aan de weerstand.. dus pin 7 en de draad die naar + loopt.
Ik had het buizenboek erbij genomen voor de waarde.

François

Ps. West Vlaanderen is direct iets verder.

heb nu pin 7 die draad gevolged die naar de eind transfo loopt en B7 heeft 31.5 mA en B8 heeft daar 38.2 mA weer.
blijf het bizar vinden dat C84a 150uF en R65 100ohm niet te vinden zijn zeker omdat het een elco is die verstop je niet zomaar die vallen op.
heb nog alles liggen dat ik er uitgehaalt heb en ze liggen er niet tussen. en die staan samen in verbinden op pin 3 van de B7 en B8
ja dat is al een eindje

Meer
16 apr 2019 15:12 - 16 apr 2019 15:29 #77120 door Francois129
Sorry,

Ik heb het ganse schema er bijgenomen en de stroom moet je enkel over S28 meten dus niet aan de weerstand.. dus pin 7 en de draad die naar + loopt.
Ik had het buizenboek erbij genomen voor de waarde.

François

Ps. West Vlaanderen is direct iets verder.
Laatst bewerkt 16 apr 2019 15:29 door Francois129.

Meer
16 apr 2019 14:41 #77118 door Marijn.D

Francois129 schreef : Neen , ik bedoel de anodestroom. Dit is in mA dit zou iets van ongeveer een 40mA moeten zijn.
Meter op DCA, één pin op 7 van de buisvoet en de andere op de andere zijde van de eindtransfo aan weerstand R63A.
Waar in België woon je ergens? Als het in het Antwerpse is wil ik wel eens langskomen.

François

François

ik vind er ongeveer +-31.8 mA terug. en ik woon in West-Vlanderen. een beetje te ver om te rijden. die R63 and 64 zouden die aan die transfor hangen binnen in het chassis want ik heb zo'n vermoeten dat er stukken verdwenen zijn deze radio. vind nog al moeilijk een foto van de onderkant van het zelfde model dan kan ik een beetje gaan vergelijken.

Gemaakt door Kunena