Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B6X43A geen geluid?

Meer
17 apr 2019 12:04 #77151 door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A geen geluid?
oke dat klopt al niet want ik vind er 317V op de lampen voet na de R1. en dat zakt tot 315 er daar stopt hij krijgt veel te veel spanning en die moet er zeker uit in mijn ogen. ik heb ook zo'n boek naast mij liggen op het schema staat 275v en ik zit er ver ver boven. bizar zal een langs gaan in roeselare in een zo'n winkel met al stukken en eens een was lijst maken van wat ik zou nodig hebben. ik heb die C84 niet en er zijn nog een paar weerstanden die wat verkleurd zijn. waarschijnlijk zijn die verzwakt van binnen en kunnen ze niet meer tegen de wattage dat er door gaat en ik vond er ook meer dan 20mA terug tot op het punt dat ik het niet meer kon lezen met mijn multimeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 apr 2019 11:00 #77150 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic B6X43A geen geluid?
Door de EZ81 mag max 150mA lopen. Stroom staat niet maar stroomt op loopt. Spanning staat en is een niveau. De spanning is volgens het schema 275V na R1, afhankelijk van de spanningval veroorzaakt door de stroom zal de spanning voor R1 iets hoger zijn. (Wet van OHM (U=RxI waarin U = spanning in volt, R= weerstand in ohm en I stroom in ampère).

François

Meer
17 apr 2019 10:51 #77149 door Marijn.D
Beantwoord door Marijn.D in topic B6X43A geen geluid?
door C3 verkeerd te monderen is hij al op gelopen naar 11uF en 1.4% Vloss met een ESR van 3.7 ohm en hij was oorspronkelijk 8uF op 500V heb er nog liggen maar ik heb C84 heb ik niet liggen die zou moeten 150uF op 63V van op een foto te zien van een B6x23a. nu een een andere elco steken en kijken wat dat doen R1 leest weer zijn 120 ohm uit maar is waarschijnlijk van binnen verzwakt. zal dan nog eens kijken als ik geen kortsluitingen vind. Hebben jullie een idee van hoeveel volt er mag door lopen door die R1? eventueel kan ik ook nog die 2x 47uF elco's vervangen die heb ik ook nog liggen misschien dat die ook verlopen zijn.

Meer
17 apr 2019 10:03 #77148 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B6X43A geen geluid?
Om veilig fout te kunnen zoeken zou je R1 kunnen vervangen voor een 15 watt ouderwetse gloeilamp (220v)
Als hij licht geeft loopt er te veel stroom !

Cees- pa1dba

Meer
17 apr 2019 08:30 #77144 door Francois129
Dat R1 overbelast wordt kan ook komen dat je door het friemelen in de radio een kortsluiting gemaakt hebt.
Even alles eens terug overlopen.

François

Meer
17 apr 2019 07:03 #77143 door Francois129
Beste,

Hier zie je waar c84 zit.
Meet de spanning over de weerstand en je weet welke werkspanning deze minimum moet hebben.
MAAR begin eerst te zoeken naar het probleem waardoor R1 te warm wordt.
Er moet ergens na R1 een overbelasting zijn als de afvlakelco (zoals wij deze in België noemden) in orde is.

François

Gemaakt door Kunena