Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Schema B5X23A

Meer
17 apr 2018 14:43 #72100 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Schema B5X23A
De geel gemarkeerde en aan de andere kant zit er ook zo een ,
dan maak je de schakelaarstrip met potmeter los.

Cees- pa1dba
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 apr 2018 13:24 #72099 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Schema B5X23A
Tweede foto, rechts van jouw rode pijltje zie je een schroef op een grote ring. Die moet je losdraaien. Aan de andere kant zit er ook één.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
17 apr 2018 12:41 - 17 apr 2018 12:46 #72098 door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Schema B5X23A
Bedankt Peter voor je info. Bedoel je deze twee schroeven?

Mijn aarzeling om dit soort dingen te doen is groot omdat dit NIET MIJN RADIO is.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 17 apr 2018 12:46 door Jalders.

Meer
17 apr 2018 11:12 - 17 apr 2018 11:15 #72097 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Schema B5X23A
Zo moeilijk is het toch niet.

De houten balk aan de voorkant afnemen, dan de schroeven waarmee de knoppenbalk boven vastzit, iets losdraaien vanaf de binnenkant zodat de balk, compleet met messing strip een stukje kan zakken.
Dan de luidsprekerdraden lossolderen.
Vervolgens de vier schroeven waarmee het chassis in de kast vast zit er uit draaien.
Vervolgens het chassis naar voren toe uit de kast schuiven. Om beschadiging van de zijkanten te voorkomen kun je een stukje tape op de zijkanten plakken.

Die rubber ringetjes zijn rubbertules, waar een metalen busje door is geschoven. Die blijven netjes op hun plaats zitten, tenzij ze gescheurd of min of meer vergaan zijn.

Denk om dat de bodemplaat met één of twee draden aan massa zit. Kijk of die vrij zijn.

Nu kun je de messingstrip weghalen en de schaal demonteren door de steuntjes los te schroeven.

Succes!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 17 apr 2018 11:15 door peter1952. Reden: aanvulling

Meer
17 apr 2018 10:58 #72096 door Jalders
Nou, dat valt me toch vies tegen! :(
Ik dacht dat ik de frontplaat in zijn geheel kon verwijderen maar dat blijkt, nadat ik de onderste houten
balk had verwijderd, niet het geval te zijn.
Ook valt het me nu op dat de messing strip aan de bovenkant vast zit aan het chassis. Dat zie ik als ik de achterkant van het front kijk.
Dus moet ik het hele chassis los maken om die iets naar voren te kunnen trekken. Maar dan duikt het
volgende probleem op: hoe krijg ik die bovenste rubber ringentjes weer terug gezet?
Ik probeer natuurlijk eerst die boutjes zover los te draaien dat het chassis net los komt te zitten, maar die
verduvelde ringetjes.
De twee fotos die ik meestuur zijn "Ringetjes probleem" en frontplaat met die messing strip die ik bedoel.

De glasplaat steunt ook nog op twee rubberen steuntjes, die zijn omcirkeld. Wie heeft dit type al eens
uitgekast?
Bijlagen:

Meer
16 apr 2018 18:07 #72090 door Jalders
Ja, en dat wordt ZEKER gewaardeerd!!
Hou jullie op de hoogte :)

Gemaakt door Kunena